شماره ۱۰۲۵ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۸ دي
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

آنکارا: ایران، روسیه و ترکیه ضامن مذاکرات آستانه خواهند بود
یک سخنگوی رئیس‌جمهوری ترکیه گفت که تهران، مسکو و آنکارا به‌عنوان کشورهای ضمانت‌کننده در مذاکرات آستانه برای حل بحران سوریه شرکت خواهند کرد. به گزارش اسپوتنیک، ابراهیم کالین، سخنگوی رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه در یک کنفرانس خبری با اشاره به رایزنی‌های ایران، روسیه و ترکیه برای یافتن راه‌حلی در سوریه گفت:   مذاکرات آستانه علاوه بر تلاش‌های سازمان ملل خواهد بود. تهران، مسکو و آنکارا نیز به‌عنوان ضامن در این روند شرکت و با دولت سوریه و مخالفانش رایزنی خواهند کرد. نورسلطان نظر بایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان روز دوشنبه از آمادگی کشورش برای برگزاری مذاکرات صلح سوریه در آستانه خبر داد و گفت که روسای‌جمهوري ایران، روسیه و ترکیه نیز با آن موافقت کرده‌اند. وی در ادامه تأکید کرد که ترکیه از گسترش آتش‌بس حلب به تمام نقاط سوریه حمایت می‌کند. سوریه از ‌سال 2011 تاکنون در پی آغاز یک‌سری اعتراضات از سوی مخالفان دولتی و کشیده‌شدن این اعتراضات به خشونت درگیر یک جنگ داخلی است. مخالفان و دولت به همراه میانجیگران مذاکراتی را در سازمان ملل برای پایان‌دادن به این وضع انجام داده‌اند که آخرین دور آن در ماه آوریل در ژنو برگزار شد؛ اما این رایزنی‌ها تا به حال نتیجه ملموسی در پی نداشته است.

معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد: میانجیگری ایران، روسیه و ترکیه در اجلاس سوری- سوری
معاون وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که تهران، مسکو و آنکارا در اجلاس معارضان سوری با دولت سوریه که در ژانویه آینده در شهر آستانه برگزار خواهد شد، میانجیگری می‌کنند. میخاییل بوگدانوف، معاون وزیر خارجه روسیه گفت: ایران، روسیه و  ترکیه در اجلاس آستانه که بین نیروهای مخالف سوری و دولت سوریه برگزار می‌شود، میانجیگری خواهند کرد و ضامن توافق‌های احتمالی خواهند بود. وی در ادامه گفت: قرار است نمایندگان نیروهای مسلح ازجمله نیروهای مخالف و نیروهای دولت سوریه که در حال جنگ هستند، در این اجلاس شرکت کنند. بوگدانوف در ادامه گفت: استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه برای حضور در این اجلاس دعوت نشده است. به نقل از المیادین، آستانه نیز برای استقبال از این اجلاس آمادگی خود را اعلام کرده است. اردلان ایدرسیف، وزیر خارجه قزاقستان گفت: همه اطراف معتقدند که شهر آستانه سکو مناسبی برای اجرای مذاکرات سوری- سوری است. نور سلطان نظر بایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان در حاشیه دیدار با پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفت: قزاقستان آماده استقبال از همه کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس است و همه شرایط لازم را فراهم خواهدکرد.

یوسف بن علوی: ایران همسایه واقعی ما است
ایسنا| وزیر خارجه عمان گفت: ما منافع مشترک با تمام کشورها داریم و برای تحقق اهداف‌مان از این منافع محافظت خواهیم کرد. یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان گفت:  کشورمان عمان منافع مشترکی با تمام کشورها دارد و برای تحقق اهدافش از این منافع محافظت خواهد کرد و هر کشوری برای تحقق منافع و اهدافش روش خاص خود را دارد. او در ادامه گفت: تا به امروز هیچ‌کس قدرت آن را نداشته تا دلایل حقیقی به وجود آمدن بهار عربی را بشناسد و به دلیل ترس از حقیقت هیچ‌کس نمی‌خواهد به این موضوع بپردازد. او در رابطه با دولت جدید آمریکا گفت: ما نمی‌ترسیم، ‌از چه چیزی باید بترسیم؟ این نخستين دولت آمریکایی نیست که می‌گویند بد است. بن علوی در رابطه با ایران گفت: ایران همسایه واقعی ما است و باید به این واقعیت اعتراف کرد.

وزیرخارجه عراق:   حساسیت‌ها درباره حضور سردار سلیمانی در عراق را درک نمی‌کنم
وزیر امورخارجه عراق در گفت‌وگویی تفصیلی با یک روزنامه مصری به شرح وقایع و تحولات منطقه پرداخت و اعلام کرد كه روابط میان قاهره و بغداد در مرحله آتی شاهد فضاهای گسترده‌تری خواهد شد. ابراهیم جعفری، وزیر امورخارجه عراق در مصاحبه با روزنامه الاهرام در پاسخ به سوالی پیرامون این‌که سوال‌هایی مبنی بر نقش سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در نبرد آزادسازی موصل و دیدار وزیر خارجه عراق با وی مطرح است، تأکید کرد: دوست دارم در این زمینه تأکید کنم که بسیج مردمی بخشی از نیروهای مسلح عراق است و رهبری آن برعهده حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق است؛ اما در مورد سردار قاسم سلیمانی باید بگویم که وی فقط یک مستشار است و نقشش از دادن مشورت به نیروهای مسلح فراتر نمی‌رود و بیشتر از این نیست و من اینجا این سوال را می‌پرسم که چرا این همه حساسیت نسبت به یک مستشار ایرانی وجود دارد در حالی‌که در عراق ده‌ها مستشار از ایالات متحده، انگلیس، کانادا و کشورهای دیگر هستند. به همین دلیل کمک گرفتن از مستشاران در عراق مسأله محرمانه نیست و ما از مستشاران در زمینه خاصی کمک می‌گیریم و کاملا مقوله مداخله آنها در امور داخلی‌مان را که یک مسأله دیگری می‌شود، رد می‌کنیم.


تعداد بازدید :  331