شماره ۱۰۲۵ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۸ دي
صفحه را ببند
خبر

اوباما:   کاندیدا می‌شدم رأی می‌آوردم
ایسنا| رئیس‌جمهوری آمریکا اظهار کرد، در صورتی که به لحاظ قانونی امکان کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر را داشت، می‌توانست در این انتخابات رأی بیاورد و پیروز شود. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا که آخرین روزها و هفته‌های دومین دوره ریاست‌جمهوری خود را سپری می‌کند، معتقد است که اگر این امکان را می‌داشت که برای بار سوم در انتخابات ریاست‌جمهوری کشورش کاندیدا شود، می‌توانست در این انتخابات پیروز از میدان بیرون آید. وی در گفت‌وگوی خود با شبکه خبری سی.ان.ان تصریح کرد: من اطمینان دارم که اگر یک بار دیگر کاندیدا می‌شدم، می‌توانستم اکثریت آمریکایی‌ها را برای حمایت از کاندیداتوری خود مجاب کنم. اوباما در پاسخ به پرسشی درباره کمپین ریاست‌جمهوری هیلاری کلینتون، کاندیدای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفت: او عملکرد شگفت‌انگیزی در شرایطی دشوار داشت اما رسانه‌ها برخورد خوبی با او نکردند. رئیس‌جمهوری آمریکا گفت:   من فکر می‌کنم درباره او معیاری دوگانه به کار گرفته شد.

پیشروی نیروهای امنیتی عراق در موصل
ایسنا| فرمانده نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش فاش کرد که پاکسازی دو شهر موصل و رقه از داعش نیاز به دو‌سال زمان دارد. استفن تاونسند، فرمانده نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضدداعش گفت: نیروهای امنیتی عراق پیشروی چشمگیری را در جریان مبارزه با داعش رقم زدند. وی به دیلی بیست افزود:   ارتش عراق توانست با تانک‌هایش وارد محله‌های مسکونی در موصل شود. تاونسند ادامه داد: تصور نمی‌کنم ما به ارتش عراق درخصوص عملیات یورش به شهرها با تانک آموزش داده باشیم اما آنها در جریان جنگ به خوبی این تاکتیک را یاد گرفته‌اند. این یک فرمانده نیروهای آمریکایی در سوریه و عراق تصریح کرد: تسلط بر رقه و موصل و رهایی از بقایای داعش احتمالا نیاز به دو‌سال زمان دارد بدون این‌که اشاره‌ای به تاریخ دقیق آن بکند.

روسیه: اقدام آمریکا در مسلح کردن مخالفان سوری «خصمانه» است
ایسنا|  وزارت خارجه روسیه دیروز (سه‌شنبه) اعلام کرد، اقدام آمریکا در ارسال سلاح‌ به شورشیان سوری تهدیدی مستقیم علیه نیروها و هواپیماهای روس مستقر در سوریه به شمار می‌آید. وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد:   دولت باراک اوباما تلاش می‌کند اوضاع در جهان را تا قبل از تحویل قدرت به دونالد ترامپ پیچیده‌تر کند. وزارت‌خارجه روسیه با بیان این‌که اقدام واشنگتن در مسلح کردن مخالفان سوری اقدامی خصمانه است، تأکید کرد: اقدام آمریکا در ارسال سلاح‌ برای مخالفان سوری تهدیدی مستقیم علیه نظامیان و هواپیماهای روس در سوریه به شمار می‌آید. دولت آمریکا اخیرا ممنوعیت ارسال سلاح‌های «تاثیرگذار» برای بخشی از مخالفان سوری را لغو کرده و روسیه بیم آن دارد شورشیان سوری به موشک‌های ضدهوایی دست یابند که خطری جدی برای جنگنده‌های روسیه محسوب می‌شود. طبق بیانیه وزارت‌خارجه روسیه، تسلیحات آمریکایی که به دست شورشیان سوری می‌رسد اقدامی خصمانه و تهدیدی علیه دارایی‌های نظامی و دیپلماتیک روسیه در سوریه محسوب می‌شود.

برگزاری نخستین جلسه محاکمه متهمان کودتای ترکیه در استانبول
ایسنا| نخستین جلسه دادگاه محاکمه ۳۰ افسر پلیس ترکیه در استانبول به اتهام دست داشتن در کودتای ۱۵ جولای ‌سال‌جاری میلادی دیروز (سه‌شنبه) برگزار شد. در پی کودتای نافرجام ۱۵ ‌جولای سال‌جاری میلادی علیه دولت آنکارا تاکنون علیه بیش از ۱۲۰۰ تن در استانبول اعلام جرم شده و ۴۱۰۰ تن نیز در مجموع دستگیر شده‌اند و قرار است دادگاه‌هایی برگزار شود که دادگاه دیروز استانبول اولین مورد از آنها است. پنج ماه پس از کودتا، در دیگر نقاط ترکیه دادگاه‌هایی با مقیاس کوچک برای رسیدگی به پرونده متهمان این کودتا برگزار شده است و روز دوشنبه ۶۰ تن در دنیزلی پای میز محاکمه رفتند. اما دادگاه در استانبول بسیار مهم است از این جهت که استانبول یکی از شهرهای مهم و کلیدی در ترکیه محسوب می‌شود. این جلسه در بزرگترین سالن در ترکیه و در داخل ساختمانی در مقابل زندان نزدیک استانبول برگزار شد. مظنونان که به تلاش برای براندازی دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه متهم هستند از اعضای جریان گولنیست متعلق به فتح‌الله گولن، روحانی در تبعید و مخالف دولت ترکیه محسوب می‌شوند. از ۳۰ افسر پلیسی که دیروزپای میز محاکمه رفتند، ۲۴ تن در بازداشت، یک تن تحت پیگرد و مابقی با قرار وثیقه آزاد هستند. درصورتیکه این افراد گناهکار شناخته شوند، ۲۱ تن از آنها هرکدام با سه حکم حبس ابد و مابقی با هفت‌سال و نیم تا ۱۵‌سال حبس روبه‌رو خواهند بود.


تعداد بازدید :  304