شماره ۱۰۲۵ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۸ دي
صفحه را ببند
تهدید تل‌آویو برای انتشار اسناد دخالت دولت اوباما در قطعنامه ضد اسراییلی شورای امنیت
شانتاژ صهیونیستی

شهروند|  تل‌آویو خشم خود را نسبت به دولت ایالات متحده آمریکا تشدید و ادعا کرده است که شواهدی را در اختیار دارد که نشان می‌دهد، باراک اوباما در پشت پرده قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد شهرک‌سازی‌های اسراییل بوده است. آنها همچنین تهدید کرده‌اند که این مدارک را در اختیار دونالد ترامپ قرار خواهند داد.
این سخنان، یک روز پس از آن مطرح می‌شود که «دن شپیرو» سفیر آمریکا در اسرايیل، توسط نتانیاهو، برای پاره‌ای از توضیحات در مورد این‌که چرا آمریکا به جای رأی ممتنع این قطعنامه را وتو نکرد، احضار شد. این ادعا در مصاحبه یکی از نزدیکان نتانیاهو با رسانه‌های آمریکایی در روز دوشنبه، پس از تکذیب دولت اوباما در مورد اتهامات مطرح‌شده، بیان شده است.
با این حال، «دیوید کیز»، سخنگوی نتانیاهو، روز یکشنبه با فاکس‌نیوز صحبت کرده و گفته است که برخی از منابع عربی، پیش‌تر ما را در مورد دخالت اوباما در پیشبرد قطعنامه شورای امنیت آگاه کرده بودند. کیز گفته است: «ما اطلاعات موثق و دقیقی داریم که نشان می‌دهد نتیجه رأی شورای امنیت به واسطه فشار عمدی توسط ایالات متحده آمریکا بوده و آنها بوده‌اند که در ابتدا باعث ایجاد این قطعنامه شدند.»
چند ساعت بعد از مصاحبه سخنگوی نتانیاهو، این‌بار «ران درمر»، سفیر جنجالی اسراییل در آمریکا، پا را فراتر گذاشت و گفت که شواهد جمع‌آوری‌شده را به دولت دونالد ترامپ تحویل خواهند داد.
درمر در مصاحبه با سي.‌ان.‌ان گفت: «ما این مدارک و شواهد را از طریق کانال‌های مناسب به دولت جدید آمریکا ارایه خواهیم داد. اگر آنها بخواهند که این مدارک را با مردم آمریکا شریک شوند و نشان دهند، ما استقبال خواهیم کرد».
بر اساس سخنان درمر، نه‌تنها آمریکا در زمان رأی‌گیری در کنار اسراییل نایستاده است، بلکه «در پشت پرده این قطعنامه ضد اسراییلی شورای امنیت قرار گرفت». سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن با تأکید بر اینکه اسراییل،  نسبت به اقدام واشنگتن در قبال تصویب قطعنامه اخیر «عمیقاً ناامید» شده است، گفت: «کاخ سفید در جریان حرکت اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد در راستای تصویب قطعنامه ضداسرايیلی، اقدام به تشکیل باندی علیه این رژیم کرد. فکر می‌کنم این اقدام فصلی واقعا شرم‌آور را رقم زد.»
روز دوشنبه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در تويیتر پیامی در نقد و تمسخر شورای امنیت گذاشت: «شورای امنیت صرفاً به یک کلوپ برای گرد هم آمدن افراد و صحبت و خوشگذرانی آنها بدل شده است. این موضوع خیلی بد است.» با اینکه ترامپ، دسامبر گذشته، پیش از انتخابات به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود که می‌خواهد در مسائل اسرايیل- فلسطین «بسیار بی‌طرف» باشد، اما روز جمعه هشدار داد که با روی کارآمدن او در ۲۰ ژانویه آتی اوضاع سازمان ملل تفاوت خواهد کرد.
درمر چهره جنجالی و بحث‌برانگیزی در واشنگتن است که پیش‌تر توسط دولت آمریکا برای سازماندهی کمپینی اسراییلی برای دعوت نتانیاهو به کنگره آمریکا برای صحبت بر ضد توافقنامه هسته‌ای ایران و آمریکا متهم شده بود. معلوم نیست منابع نامعلومی که «درمر» و «کیز» به آنها اشاره می‌کنند، چه هستند. با این حال، 2‌سال پیش، نیوزویک در مقاله‌ای به استناد یک مقام آمریکایی، در مورد سطح جاسوسی «بسیار جدی، هشدار‌دهنده و حتی وحشتناک» با هدف ضربه‌زدن به آمریکا هشدار داده بود.
سال گذشته نیز، مقامات آمریکایی بار دیگر اسرايیل را به جاسوسی متهم کردند؛ این‌بار اما در مورد مذاکرات هسته‌ای ایران. وال‌استریت‌ژورنال از قول یک منبع آگاه نوشته بود: «جاسوسی آمریکا و اسراییل از یکدیگر یک موضوع است و جاسوسی و دزدیدن اسناد آمریکا توسط اسراییل و بازی‌کردن با این کارت‌ها به جهت تضعیف دیپلماسی آمریکا موضوعی دیگر.»
به نظر می‌رسد تهدید «ران درمر»، سفیر اسراییل در آمریکا در مورد ارسال اسناد و مدارک به دونالد ترامپ تکرار چنین بازی‌هایی است. تهدید اسراییل برای ارایه شواهد به یک رئیس‌جمهوری منتخب و کشوری که جزء متحدان اصلی تل‌آویو به شمار می‌آید و ترغیب تیم انتقالی دونالد ترامپ برای انتشار و عمومی‌سازی این اسناد، تقریبا بی‌سابقه است. این حرکات اسرايیل، به نظر می‌رسد که بخشی از یک ریسک خطرناک- استراتژی حزبی به‌شدت حزبی- نتانیاهو است که آینده اسراییل را به رئیس‌جمهوری منتخب جمهوریخواهی گره می‌زند که غیر قابل پیش‌بینی است و سابقه فعالیت سیاسی هم ندارد. در هر حال آمریکا اتهامات اسراییل را به‌شدت رد کرده است. «بن رودز»، جانشین مشاور امنیت ملی باراک اوباما، روز جمعه در بیانیه‌ای گفت: «ما پیش‌نویس این قطعنامه را تهیه نکردیم. ما این قطعنامه را معرفی نکردیم. ما تنها زمانی تصمیم به دادن رأی ممتنع گرفتیم که این قطعنامه برای رأی‌گیری مطرح شد». با این حال او ادامه داده که به دلیل مخالفت آنها با شهرک‌سازی‌های و آنچه که برای منطقه خطرناک است، «آمریکا نمی‌توانست با وجدانی آرام این قطعنامه را وتو کند». روز جمعه، شورای امنیت، شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ توقف فوری فعالیت‌های شهرک‌سازی رژیم اسراییل در اراضی اشغالی فلسطینیان را تصویب کرد؛ این قطعنامه با 144 رأی موافق در مقابل یک رأی ممتنع آمریکا تصویب شد.
این قطعنامه اعلام می‌کند که شهرک‌سازی‌های اسراییل در اراضی اشغال‌شده فلسطین از 1967، شامل شرق بیت‌المقدس، هیچ «اعتبار قانونی» ندارد و خواستار توقف «همه فعالیت‌های شهرک‌سازی اسرايیل» در این مناطق شده است. این قطعنامه همچنین اعلام می‌کند که شهرک‌سازی‌های اسرايیل، «نقض آشکار» حقوق بین‌المللی بوده است. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در پایان دوران ریاست‌جمهوری خود در آمریکا برای نخستین‌بار با صدور قطعنامه‌ شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر لزوم توقف فوری شهرک‌سازی در مناطق اشغالی و شرق بیت المقدس موافقت کرده است.
«سامانتا پاور»، نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت: «آمریکا این قطعنامه را وتو نکرد، به این دلیل که دولت باراک اوباما معتقد بوده و هست که ادامه شهرک‌سازی‌ها به روند صلح آسیب می‌زند و این امر با سیاست‌های آمریکا متناقض است.» به دنبال این رأی‌گیری، وزارت خارجه اسراییل سفرای کلیه کشورهایی که با قطعنامه علیه اسراییل موافقت کرده‌اند، به اضافه سفیر آمریکا را فراخوانده است. سخنگوی نخست‌وزیر اسراییل اعلام کرده بود که نتانیاهو شخصاً دان شاپیرو، سفیر آمریکا در اسراییل را احضار کرده است. از سوی دیگر، «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در واکنش به تصویب قطعنامه شورای امنیت دستور قطع روابط ارتش اسراییل با رهبران تشکیلات خودگردان را داده است. براساس این دستور، از این  به بعد افسران ارتش رژیم صهیونیستی حق ندارند با نمایندگان تشکیلات خودگردان در تماس باشند و فقط تماس‌های مربوط به هماهنگی امنیتی دستگاه‌های ویژه این کار باقی خواهد ماند.  با این حال اما کشورهای اروپایی از این قطعنامه حمایت کرده‌اند. روز گذشته، فرانک والتر اشتاینمایر، وزیرخارجه آلمان با دفاع از قطعنامه شورای امنیت گفته است: «شهرک‌سازی‌ها مانعی اساسی سر راه صلح است» اشتاینمایر تأکید کرد که شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطینی مانعی اساسی بر سر راه صلح و سازش است و راهکار تشکیل دو کشور را با خطر مواجه می‌کند.


تعداد بازدید :  313