شماره ۱۰۲۵ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۸ دي
صفحه را ببند
ضیایی در افتتاحیه همایش معاونین بهداشت، درمان و توانبخشی:
عدالت در بودجه دستگاه‌ها رعایت شود
حجت‌الاسلام والمسلمین معزی : خدمت به انسان‌ها البته در مسیر و با نیت الهی، تعالی انسان را در پی خواهد داشت دکتر ضیایی: باید بتوانیم در زمان اضطرار ارایه خدمات درمانی داشته باشیم

شهروند| معاونین بهداشت، درمان و توانبخشی شعب استانی جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه گردهم آمدند تا درباره اهداف برنامه راهبردی هلال‌احمر، بحث و تبادل‌نظر کنند.  در این نشست دو روزه که در مجتمع دارویی هلال‌احمر برگزار شد، سیدامیر محسن ضیایی، رئیس جمعیت هلال‌احمر و حجت‌الاسلام والمسلمین معزی نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال‌احمر، نظر خود درباره برنامه راهبردی 10 ساله هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران را ارایه کردند.
خدمات درمان اضطراری پر رنگ‌تر شود
«انتظار بالای مردم از هلال‌احمر به دلیل اعتماد و موفقیت‌های روزافزون این نهاد است» این جمله را رئیس جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران، در آغاز سخنان خود در جمع معاونین بهداشت، درمان و توانبخشی هلال‌احمر بیان کرد.
سیدامیر محسن ضیایی گفت: خدمات درمان اضطراری نباید در داخل کشور کمرنگ شود؛ چراکه انتظار می‌رود هلال‌احمر در لحظات اولیه در محل حادثه مستقر شده و تیم‌های درمان اضطراری خود را با تجهیزات وارد عمل کند.
دکتر سیدامیر محسن ضیایی درباره شناخت مردم از هلال‌احمر گفت: چند‌سال پیش نظرسنجی درباره جمعیت هلال‌احمر، انجام شد که نشان می‌داد مردم، هلال‌احمر را با دارو می‌شناسند.  این موضوع نشان می‌دهد موضوع دارو مسأله بسیار مهمی برای مردم است و به دلیل فعالیت‌هایی که از قبل در جمعیت وجود داشته، در ذهن مردم این‌طور تداعی می‌شد که هر وقت نام هلال‌احمر به میان می‌آمد، مترادف با دارو بود.  به گفته ضیایی، در آغاز فعالیت‌های هلال‌احمر، جمعیت نقش پررنگی در موضوعات درمانی کشور داشت اما بعدها تغییراتی به وجود آمد که وظایف دیگر به ما محول شد. رئیس جمعیت هلال احمر، امکانات دارویی جمعیت هلال‌احمر را منحصربه‌فرد دانست و گفت: وظیفه ما ارایه خدمات بشردوستانه است، باید این نکته را جدی بگیریم و با هماهنگی سازمان تدارکات پزشکی، داروخانه‌ها، ستادهای استانی و شهرستانی خروجی مناسب و به نفع مردم ارایه شود.
ضیایی در بخش دیگری از سخنان خود، به فعالیت مراکز درمانی خارج از کشور جمعیت هلال‌احمر اشاره و اظهار کرد: جمعیت هلال‌احمر در خارج از کشور دارای دو مرکز درمانی عمده است که این مراکز می‌توانند به‌عنوان نماینده هلال‌احمر در آن‌جا فعالیت کنند و ما باید با مجموعه نظام سلامت کشور تعامل داشته باشیم که متولی این مجموعه براساس قانون و سیاست‌های کلی سلامت وزارت بهداشت است.
تمرکزگرایی از موارد تأکید رئیس جمعیت بود.  ضیایی درباره این موضوع گفت: باید غیرمتمرکز عمل کرد و اختیارات مورد نیاز استان‌ها را به خودشان تفویض کنیم. در این زمینه ستاد هلال‌احمر بیشتر باید نظارت بر امور را برعهده بگیرد؛ لذا این سیاست را که نتیجه‌بخش خواهد بود، دنبال می‌کنیم و معتقدیم اگر نظارت تقویت شده و مستمر باشد؛ توام با نتایج قابل انتظار واقعی خواهد بود.
دکتر ضیایی با تأکید بر این‌که فعالیت‌ها باید بر مبنای ارزش‌های سازمانی هلال‌احمر انجام شود، گفت: بخشی از این استراتژی در راهبردهای سازمانی جمعیت هلال‌احمر نهفته است و جهت‌گیری کلی جمعیت هلال‌احمر را در 10‌سال آینده مشخص می‌کند.
وی با بیان این‌که خدمات درمان اضطراری نباید در داخل کشور کمرنگ شود، گفت: از هلال‌احمر انتظار می‌رود که در لحظات اولیه در محل حادثه مستقر شده و تیم‌های درمان اضطراری خود را با تجهیزات وارد عمل کند؛ لذا باید بتوانیم ارایه خدمات درمانی در زمان اضطرار داشته باشیم؛
به‌طوریکه تیم‌ها آماده باشند و در زمان لازم، فراخوان شده و برای ارایه خدمت بروند.
شرایط بودجه
 نامساعد است
در حاشیه این مراسم، رئیس جمعیت هلال‌احمر در جمع خبرنگاران از ارسال 2 محموله 70 تنی کمک‌های بشردوستانه شامل اقلام دارویی، چادر و سایر لوازم مورد نیاز برای مردم حلب خبر داد.
ضیایی درباره وضع بودجه‌ای هلال‌احمر، هم گفت: شرایط بودجه‌ای هلال‌احمر نامساعد است، البته همه کشور در این زمینه با مشکلاتی مواجه شدند، اما انتظار داریم اگر مشکلی هم هست به عدالت با دستگاه‌ها برخورد شود نه این‌که به دستگاه بزرگی همچون هلال‌احمر با این گستره وسیع خدمات 24 ساعته بودجه اندکی اختصاص می‌دهند. با وجود عدم تخصیص کامل اعتبارات به هلال‌احمر در‌سال جاری و مشکلات اعتباری‌مان، بودجه ۹۶ این دستگاه تنها 3‌درصد افزایش داشته است و این از نظر ما بسیار نامناسب و جای تاسف دارد.
مراکز درمانی خارج از کشور، عامل اشاعه فرهنگ نوعدوستی است
حجت‌الاسلام والمسلمین معزی، نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر که در این مراسم حضور داشت در سخنانی بر نقش پراهمیت و ارزشمند معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی هلال‌احمر در جامعه تأکید کرد و کمک به بازتوانی فیزیکی و روحی را اساس اجتماعی سالم و پایدار دانست.  معزی بر گسترش فعالیت‌های توانبخشی و بازتوانی در جامعه نیز تأکید کرد.  نماینده ولی فقیه در هلال‌احمر، در آغاز سخنان خود به تبیین معارف دین با محوریت اهمیت و تکریم انسان پرداخت و گفت:   خدمت به انسان‌ها البته در مسیر و با نیت الهی، تعالی انسان را در پی خواهد داشت.  در تعابیر و روایات دینی هم به مسأله احترام به انسان اشاره شده که باید در این مجموعه مردم‌نهاد، به تقویت آن کوشید.
حجت‌الاسلام والمسلمین معزی افزود: دستگیری از نیازمند اگر با هدف کسب رضایت پروردگار باشد، عبادتی است که علاوه بر تعالی و آرامش روح، مشمول پاداشی الهی خواهد شد. البته این کمک‌ها که اغلب در مجموعه معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی هلال‌احمر به معلولین جامعه ارایه می‌شود، نباید با نگاه ترحم و حقارت صورت پذیرد.  معزی در بخش دیگری از سخنان خود به آثار مثبت وجود مراکز درمانی هلال‌احمر ایران در کشورهای نیازمند به کمک‌های درمانی و بهداشتی اشاره کرد و افزود: این‌که امروز، این نهاد مردمی به‌عنوان متولی درمان و سلامت خارج از کشور، به انسان‌های نیازمند کمک، در نقاط مختلف دنیا، ارایه خدمت می‌کند، عامل موثر و پایداری برای اشاعه فرهنگ نوعدوستی و صلح‌طلبی ایران در جهان است.
نگاه به توانبخشی در برنامه‌های جمعیت، راهبردی است
در آغاز این برنامه دو روزه حسن صفاریه، معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر اهداف این همایش دو روزه و کارگاه‌ها را برای حاضران تشریح کرد.
وی با اشاره به برنامه راهبردی 10 ساله جمعیت هلال‌احمر در قالب دو برنامه پنج ساله، تأکید کرد: این برنامه می‌تواند برش‌های سالیانه از عملکرد حوزه بهداشت، درمان و توانبخشی را مشخص کند، راهنمای برنامه‌های آینده باشد و سنجش راه را نشان دهد.  صفاریه افزود: حوزه‌های دوم و سوم برنامه 10 ساله راهبردی جمعیت هلال‌احمر مربوط به بخش بهداشت، درمان و توانبخشی و در برگیرنده کمک به جامعه تاب‌آور، کاهش خطرات در حوزه بهداشت و درمان، کمک به تأمین زندگی سالم، ایمن و حفظ محیط‌زیست است.
صفاریه گفت: در این همایش کارگاه‌های آموزشی نیز تدارک دیده شده است که بر تعاملات درون سازمانی و برون سازمانی تأکید دارد. در این کارگاه‌ها در پی آنیم تا فکر کنیم که در سطح جمعیت هلال‌احمر چه راهکارهایی داشته باشیم و بیرون از آن با وزارت بهداشت، سازمان‌های غیردولتی، مجمع خیرین سلامت و مشارکت‌های مردمی چگونه تعامل داشته باشیم و از منابع ارزشمند داوطلبان چگونه در فعالیت‌هایمان استفاده کنیم.

مدیرعامل مجتمع دارویی و درمانی هلال ایران خبر داد:   آمادگی جمعیت هلال‌احمر برای اجرای طرح پایش سلامت در دستگاه‌های متقاضی


شهروند|  مدیرعامل مجتمع دارویی و درمانی هلال ایران از آمادگی جمعیت هلال‌احمر برای اجرای طرح پایش سلامت در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های متقاضی این طرح خبر داد.  دکتر حمید چوبینه در حاشیه گردهمایی معاونان بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما با بیان این‌که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجوزهای لازم را برای اجرای طرح پایش سلامت در جمعیت هلال‌احمر صادر کرده است پیشگیری از ابتلا به بیماری را در میان کارکنان و کارمندان دستگاه‌های متقاضی مهم‌ترین هدف از اجرای این طرح دانست. وی گفت: در طرح پایش سلامت تلاش می‌شود کارکنان این دستگاه‌ها در مرحله نخست معاینه و در مراحل بعدی پس از شناسایی نوع بیماری آنان، معالجه شوند. چوبینه هزینه اجرای این طرح را برای وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها و سایر گروه‌های متقاضی بسیار کمتر از مراکز درمانی و بیمارستان‌ها اعلام کرد و افزود: جمعیت هلال‌احمر آمادگی دارد تا با اعزام تیم‌های پزشکی خود به استان‌ها نیز این طرح ملی را اجرایی کند. وی همچنین با اشاره به این‌که شرق تهران فاقد مراکز درمانی مناسب است از موافقت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با مجتمع دارویی و درمانی هلال ایران برای ساخت مرکز جامع تصویربرداری در این مجتمع خبر داد و گفت:  مراحل ساخت این مرکز تا‌ سال آینده به اتمام خواهد رسید.


تعداد بازدید :  127