شماره ۱۰۲۵ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۸ دي
صفحه را ببند
دادستان عمومی و انقلاب تهران: دزدان سوپرمارکت‌های شهر محارب هستند
زورگیری تا اعدام

شهروند| اتهام‌شان محاربه است. آنها زورگیرند. 5 نفرند و جرمشان سرقت مسلحانه از سوپرمارکت‌های  شهر  است. ماجرا از 23 آذر ماه شروع شد؛ وقتی 5 نفر از اعضای این باند سوار بر خودرویی یکی از  سوپرمارکت‌های جنوب شرق تهران را زیر نظر گرفتند و بعد از چند دقیقه 3 نفر از آنها در حالی‌که نقاب برچهره داشتند با اسلحه، چاقو و شوکر وارد سوپرمارکت شدند. 2 عضو دیگر باند کشیک می کشیدند بقیه ماجرا هم مانند بیشتر سرقت‌های مسلحانه بود. شلیک چند تیر هوایی و  تهدید با قمه و شمشیر و بعد هم خالی‌کردن دخل مغازه. اعضای این باند مخوف در همان شب از ساعت 11 تا یک بامداد 9 سوپرمارکت و رستوران را  از شرق تا غرب تهران با همین شیوه لخت کردند؛ اما بقیه ماجرای این دزدان خشن کمی با دیگر سارقان مسلح فرق دارد، از دستگیری سریع سارقان گرفته تا اتهامی که قرار است به آنها تفهيم شود.   رئیس پلیس تهران می‌گوید كه سارقان را کمتر از 72ساعت شناسایی و دستگیر کردند. اعضای این باند تبهکاری به چندین سرقت با سلاح‌های گرم و سرد اعتراف کرده‌اند. سه عضو خشن این باند که سابقه کیفری متعدد دارند هم تاکنون به 18 سرقت مسلحانه اعتراف کرده‌اند. اعضاي اين گروه مخوف كه اعتياد دارند، انگيزه خود از اين سرقت‌ها را مشكلات مالي اعلام كردند.
تفهیم اتهام محاربه
خبر مهم را اما دیروز عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، در خصوص این سرقت‌های سریالی اعلام کرد:  «تفهیم اتهام محاربه به متهمان این پرونده». دولت‌آبادی می‌گوید:   «اعضای این باند طی یک هفته 18 سرقت مسلحانه از مغازه‌ها انجام داده‌اند. این افراد که در قرچک ورامین ساکن بوده‌اند، شب‌ها با همراه‌داشتن سلاح گرم به شهر تهران وارد شده و در ساعات پایانی شب با ورود به مغازه‌ها و صنوف مختلف مرتکب سرقت می‌شدند. ارتکاب این سرقت‌ها که به نحو مسلحانه و با ایجاد رعب‌ و ‌وحشت میان مردم و مغازه‌دارها و سلب امنیت عموم همراه بوده که این اقدامات مصداق محاربه است.» دادستان عمومی و انقلاب همچنین از برخورد ویژه و سریع دستگاه قضا به این پرونده خبر داد و گفت: «در این نوع پرونده‌ها که مشتمل بر جرایم خشن و مهم است، سرعت رسیدگی از اهمیت زیادی برخوردار است و در خصوص این پرونده، سرعت عمل و قاطعیت پلیس و سرپرست دادسرای ویژه سرقت قابل تقدیر است.»
رسیدگی فوق‌العاده به پرونده سارقان مسلح  سوپرمارکت‌ها
حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین، منتظری دادستان کل کشور هم به رسیدگی فوق‌العاده به این پرونده و صدور کیفرخواست آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن تأکید کرد. او که صبح دیروز در بازدیدی سرزده به دادسراهای جنایی و ویژه سرقت تهران رفته بود، پس از بازدید از شعبه‌های مختلف این دادسرا در شعبه یک بازپرسی دادسرای  ویژه سرقت حاضر شد و در جریان روند رسیدگی به پرونده سرقت مسلحانه از مغازه‌ها که در چند روز گذشته اتفاق افتاده بود، قرار گرفت و بر رسیدگی فوق‌العاده به این پرونده و صدور کیفرخواست آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن تأکید کرد.
سرقت‌های ناچیز اما خشن
هر چند ارقام به سرقت رفته توسط اعضای این باند قابل توجه نیست، اما  خشونت حین ارتکاب به این جرايم در نوع خود بی‌سابقه بوده است. رضا ابوالحسني، معاون دادستان تهران و سرپرست دادسراي ويژه سرقت درباره ارزش ریالی سرقت‌های انجام گرفته توسط اعضای این باند سرقت گفته: «اعضای این گروه در همان شبی که طی سه ساعت به 9 سوپرمارکت و رستوران در سطح شهر تهران دستبرد زدند، در هر سرقت 500هزار تا يك ميليون تومان بيشتر گيرشان نمي‌آمد؛ چرا كه با توجه به‌وجود دستگاه پز در مراكز خريد ديگر كمتر كسي پول نقد پرداخت مي‌كند و اكثر افراد با استفاده از كارت عابربانك خود خريد مي‌كنند.» به گفته معاون دادستان تهران ميانگين سني سارقان دستگير‌شده بين 25تا 35سال است؛ اما بيشتر آنها سابقه‌دار هستند و پيش از اين به جرم سرقت به زندان رفته‌اند.
برخورد قاطع قضائی با جرايم خشن
پیش از این سرقت جنجال‌ساز، شاید سرقت ۴ زورگیر خشن تهرانی جزء خبرسازترین خبرهایی بود که روی خروجی‌های خبرگزاری‌ها قرار گرفت. ماجرا برمی‌گردد به یازدهم آذرماه ‌سال 91. بار دیگر  زورگیری  مسلحانه؛ اما این بار باند سارقان  با حمله به یک پسر جوان در خیابان کریمخان پس از ضرب‌و‌شتم این فرد اقدام به سرقت اموال وی کردند.
تنها 2 روز بعد از این حادثه فیلم مربوط به لحظه سرقت و زورگیری از این مرد جوان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و باعث ترس و وحشت در بین شهروندان شد. یکی از مهم‌ترین واکنش‌‌ها از سوی رئیس
 قوه قضائیه بود و ایشان با اشاره به این‌که پلیس باید برخورد جدی با زورگیران داشته باشد، اعلام کرد که وحشت‌آفرینی در جامعه با چنین دزدی‌‌هایی که با سلاح سرد صورت می‌گیرد عاملان آن را با اتهام محاربه روبه‌رو کرده و جزای اقدام‌‌های هولناک چنین دزدانی اعدام خواهد بود. 4 پسر زورگیر  تنها 14 روز پس از وقوع این حادثه در تاریخ 25 آذر ماه متهمان از سوی مأموران پلیس در مخفیگاه‌های خود شناسایی و دستگیر شدند و شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی پس از برگزاری جلسه دادگاه 2 متهم ردیف اول و دوم را محارب شناختند و به اعدام محکوم کردند.
پس از آن پرونده به دیوانعالی کشور ارسال شد و قضات دیوانعالی کشور رأی صادرشده برای زورگیران را تأیید کرد.  به این ترتیب  متهمان  در بامداد یکم بهمن  ماه ‌سال 91 در بوستان هنرمندان در ملأ عام  به دار آویخته شدند.
دو پرونده زورگیری با دو فرجام مشابه. به دستور دادستان عمومی انقلاب پایتخت، حکم زورگیران خشن سوپرمارکت‌ها مصداق محارب است. حالا سرنوشت پرونده 5 سارقی که با وحشت‌آفرینی  مغازه‌های شهر را هدف سناریوهای  سرقت خود قرار می‌دادند با زورگیران خیابان خردمند هم‌مسیر می‌شود. سارقانی که برای مبالغ ناچیز  با ضربات مشت و لگد، قمه، شمشیر و اسلحه، پول طعمه‌هایشان را در  روز روشن و جلوي چشمان متحیر مردمی که از آنجا عبور می‌کردند به سرقت می‌بردند.

دیدگاه‌های دیگران

|
مخالف 0 - 1 موافق
از خودمان بپرسیم چرا نسل بعد از انقلاب ، بجای تخصص و علم و کار ، به دزدی و شرارت و بیراهه افتاد ؟؟؟؟؟

تعداد بازدید :  1169