شماره ۱۰۲۵ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۸ دي
صفحه را ببند
بررسی آماری از نیم‌فصل اول رقابت‌های لیگ برتر شانزدهم فوتبال
رگه های امید در لیگ گل نزن ها
آقای گل لیگ برتر در کنار مسی و کاستا ایستاده است در اکثرکشورهای دنیا این تعداد مسابقه با نتیجه تساوی به پایان نمی‌رسد ضعف گلزنی در لیگ برتر همچنان ادامه دارد مدیران باشگاه‌ها صبرشان نسبت به سرمربی خود بیشتر شده است هافبک صبای قم با 4 کارت قرمز در 15 مسابقه خشن‌ترین بازیکن لیگ است

شهروند|  با این‌که یک بازی از نیم فصل اول مسابقات لیگ برتر میان ماشین‌سازی تبریز و سایپا به تعویق افتاده و قرار است 19 دی‌ماه برگزار شود، به نظر می‌رسد پرونده نیم فصل لیگ شانزدهم برای تمام تیم‌ها بسته شده است. حالا بهترین فرصت است تا کیفیت لیگ فوتبال ایران را که 16‌سال از حرفه‌ای شدنش می‌گذرد، با لیگ‌های معتبر اروپا و حتی لیگ پانزدهم مقایسه کنیم. بعد از این مقایسه می‌توانیم ارزیابی مناسبی از عملکرد تیم‌های لیگ برتری داشته باشیم و متوجه شویم که نمودار فوتبال ایران صعودی است یا رو به سقوط. برخی از آمارها نشان از برتری کیفیت لیگ شانزدهم نسبت به‌سال گذشته می‌دهد،‌ اگرچه لیگ با همان تعداد تیم و تقریبا با همان میزان تعطیلی در مسابقات مواجه بوده است. از سوی دیگر می‌توان عملکرد تیم‌ها، مربیان و بازیکنان را استخراج کرد که با تاملی در این مسأله خوب درمی‌یابیم که مهم‌ترین و بهترین خبر میزان بالای اعتماد باشگاه‌ها به مربیان است. برکناری سرمربیان لیگ برتری نسبت به سال‌های گذشته کاهش چشمگیری داشته است. البته با وجود تمام نکات مثبت مشخص است که هنوز راهی طولانی تا رسیدن به بهترین لیگ‌های اروپا از نظر آماری و کیفیت مسابقات وجود دارد.

تداوم ضعف گلزنی
شاید تعداد گل‌های زده در یک لیگ حرفه‌ای بهترین معیار برای ارزیابی کیفیت آن لیگ باشد. در 15 هفته ابتدایی لیگ شانزدهم که 119 مسابقه را تا این‌جا در خود جای داده است، 257 بار توپ از خط دروازه‌ها عبور کرده است. در این بخش تراکتورسازی با 24 گل صدرنشین و ذوب‌آهن با 23 گل در جایگاه دوم است. این آمار نشان می‌دهد که در هر بازی میانگین 2.15 گل زده به ثبت رسیده که نسبت به‌سال گذشته در وضع بهتری قرار دارد. در نیم فصل اول لیگ پانزدهم 233 گل در 120 بازی به ثمر رسیده بود که میانگین کمتر از 2 گل در هر بازی را نشان می‌داد. میانگین گل‌های نیم فصل اول لیگ قبلی 1.94 برای هر مسابقه بوده است. از سوی دیگر در 16 هفته ابتدایی بوندس‌لیگا 391 گل به ثمر رسیده که میانگین 2.71 را نشان می‌دهد. آمار لالیگا در 16 هفته ابتدایی حتی بهتر از بوندس‌لیگا است. 468 گل توسط 20 تیم حاضر در لالیگا از خط دروازه‌ها عبور کرده و میانگین 2.92 گل زده در هر مسابقه را نشان می‌دهد. این آمارها مشخص می‌کند که لیگ ایران همچنان از نظر تعداد گل‌های زده در سطح پایین تری از لیگ‌های معتبر دنیا قرار دارد. البته افزایش تعداد گل‌های زده شده در لیگ شانزدهم نسبت به‌سال گذشته خبر خوبی برای فوتبال ایران است. ضعف گلزنی تیم‌ها را می‌توان به ضعف مهاجمان و البته احتیاط مربیان ربط داد. این‌که تیم‌ها بیشتر از گذشته از سیستم‌های دفاعی استفاده می‌کنند و اکثر گل‌ها نیز روی ضربات ایستگاهی به ثمر می‌رسد، نشان می‌دهد که مربیان باید ترس را کنار گذاشته و به مهاجمان نیز بیش از گذشته آموزش گلزنی بدهند.

ساسان در کنار مسی و کاستا

در بخش بهترین گلزنان لیگ برتر ساسان انصاری که در 4 هفته ابتدایی در پرسپولیس نیمکت نشین بود و به همین خاطر تصمیم گرفت به فولاد برود، آمار فوق العاده‌ای از خود بر جای گذاشته است. این مهاجم جوان که در 11 بازی فولاد تا پایان نیم فصل به میدان رفته و در مجموع 919 دقیقه از سوی نعیم سعداوی به کار گرفته شده است، با 12 گل در پایان 15 هفته ابتدایی لیگ برتر خودش را در صدر جدول گلزنان قرار داده است. آمار انصاری نسبت به مهدی طارمی که در پایان نیم فصل لیگ پانزدهم در صدر جدول گلزنان قرار داشت،‌ در سطح بالاتری قرار دارد. مهاجم پرسپولیس توانسته در همین مقطع 9 گل به ثمر برساند و حتی تعداد بازی‌های بیشتری هم از انصاری انجام داده بود. اگر آمار بهترین گلزن لیگ ایران را با مهاجم گلزن اروپایی هم مقایسه کنیم، امیدوارتر می‌شویم. در لیگ جزیره دیه‌گو کاستا بعد از 18 بازی 13 گل به ثمر رسانده است. در لالیگا لیونل مسی و سوارز با 12 گل از 16 بازی در صدر هستند. 14 گل از 16 بازی برای اوبامیانگ مهاجم دورتموند باعث شده تا او آقای گل بوندس‌لیگا محسوب شود. ایکاردی مهاجم اینتر نیز 14 گل در 18 بازی به ثمر رسانده و بهترین گلزن سری آ به حساب می‌آید. با نگاهی به میانگین گلزنی ساسان انصاری که فقط در 11 بازی برای فولاد به میدان رفته، به این نکته پی می‌بریم، او حتی از بهترین گلزنان لیگ‌های اروپایی عقب نیست و چه بسا می‌تواند با ادامه این روند عملکرد بهتری از نفراتی چون مسی و دیه کاستا هم داشته باشد. در رده‌های بعدی جدول گلزنان فوتبال ایران مرتضی تبریزی با 9 گل در جایگاه دوم و چند بازیکن مثل طارمی، قاضی، زهیوی و پریرا با 7 گل در رده سوم جای دارند.

رکورددار تساوی
تعداد تساوی‌هایی که در بازی‌های لیگ شانزدهم رقم خورده، در طول بازی‌ها نیز توی ذوق می‌زد. با این‌که در هفته‌های پایانی نیم فصل اول این تعداد کاهش چشمگیری داشت اما بازهم نسبت به‌سال گذشته و همچنین لیگ‌های اروپایی نسبت بالاتری دارد. در 119 بازی انجام شده در نیم فصل اول لیگ شانزدهم 45 تساوی رقم خورده که نشان می‌دهد حداقل از هر 3 بازی یک مسابقه با تساوی به پایان می‌رسد. این آمار در لیگ پانزدهم تعداد کمتری داشت.‌سال گذشته در همین مقطع 120 بازی برگزار شده، 41 تساوی به ثبت رسیده بود. در لیگ شانزدهم گسترش‌فولاد با 8 تساوی بیشترین تعداد تساوی را به خود اختصاص داده است. با بررسی جدول بوندس‌لیگا بعد از پایان هفته شانزدهم مشخص می‌شود که تعداد تساوی‌ها در لیگ ایران بسیار بالاست. در 114 دیداری که تاکنون در رقابت‌های فصل 17-2016 فوتبال آلمان برگزار شده، 37 بازی با تساوی به پایان رسیده است. این یعنی تقریبا از هر 4 مسابقه یک دیدار با تساوی به پایان می‌رسد. در سایر لیگ‌های اروپایی نیز آمار به همین منوال است تا مشخص شود که لیگ ایران از نظر تعداد تساوی آمار بالایی دارد. اصلی‌ترین دلیل تعداد بالای تساوی‌ها از نظر کارشناسان احتیاط بیش از حد مربیان است که بیشتر از همه تعداد تساوی‌های بدون گل در مسابقات را بالا می‌برد. باید دید که با نزدیک شدن به پایان فصل و انتحاری بازی کردن برخی از تیم‌ها این تعداد تساوی‌درصد کمتری پیدا می‌کند یا خیر.

 


تعداد بازدید :  164