شماره ۳۹۷ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۵ مهر
صفحه را ببند
محسن مهرعلیزاده در گفت‌وگو با «شهروند»:
بانوان ورزشکار در فضای برابر از آقایان هم بهتر هستند
دولت قبل می‌دانست رفتنی است، گفت سوم آسیا می‌شویم برخی فکر می‌کنند دنیا ایستاده و فقط ما حرکت می‌کنیم

|  حسین جمشیدی  |   هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی در اینچئون کره‌جنوبی درحالی به پایان رسید که اکثر کارشناسان جامعه ورزش عملکرد کاروان ایران را مثبت ارزیابی می‌کنند. کسب یک طلا بیشتر از دوره قبل نشان از همین عملکرد مثبت دارد اما به اعتقاد رئیس سابق سازمان تربیت‌بدنی نمی‌توان گفت همین قدر کافی است و باید به این جایگاه بسنده کرد. مهرعلیزاده نمره ایران را از صد، 80 تا 90 می‌داند و معتقد است باید برای صد بودن تلاش کرد. در ادامه گفت‌وگوی محسن مهرعلیزاده را با «شهروند» در رابطه با نتایج کاروان ایران در بازی‌های آسیایی 2014 می‌خوانید:
*عملکرد کاروان ایران در بازی‌های آسیایی را چطور ارزیابی می‌کنید؟
من چون انسان مثبت‌نگری هستم، قطعا این عملکرد را مثبت می‌بینم. درست است که مردم ما دوست دارند ما همیشه 100 باشیم و 100 بودن هم خوب است اما نمره‌ای که کاروان ایران گرفت، 80 تا 90 بود که بد نیست. گاهی اوقات فکر می‌کنیم که تمام دنیا ایستاده‌اند و فقط ما درحال حرکت هستیم. باید دریابیم که همه کشورها در امر ورزش پیشرفت می‌کنند و ما هم باید به همان نسبت پیشرفت داشته باشیم.
* بعد از بازی‌های آسیایی دوره گذشته که جایگاه چهارمی را برای ایران به دنبال داشت، مسئولان وقت ورزش عنوان کردند که در‌ سال 2014 باید هدفمان دومی یا سومی باشد؟
آنها چون می‌دانستند که در‌ سال 2014 خودشان روی کار نیستند، چنین صحبت‌هایی را بیان کردند. شاید در برخی از رشته‌ها مثل والیبال، کشتی و... جلوتر از 3 کشور چین، کره و ژاپن باشیم اما قطعا در ابعاد کلی ورزش آنها از ما جلوتر هستند. اختلاف مدال‌های این 3 کشور با ما این مسأله را نشان می‌دهد. همچنین قزاقستان در این 4‌سال تلاش و فعالیت کرده بود و دیدید که 10 مدال طلا بیشتر از دوره قبل گرفت. البته ورزشکاران ما هم تلاش زیادی کردند اما در برخی از رشته‌ها مثل فوتبال واقعا بد بودیم. فوتبال به دلیل محبوبیتش در جامعه ما می‌تواند در کاروان ایران بسیار تأثیرگذار باشد.
* این نتیجه که از نظر شما مثبت ارزیابی می‌شود و شاید از دید اندک افرادی منفی، به نظرتان حاصل تلاش وزارتخانه و کمیته المپیک در دوره فعلی است؟
مسئولانی که هم‌اکنون سرکار هستند، زمانی که کارشان را شروع کردند، حتی یک‌سال همزمان برای آماده‌سازی کاروان ایران نداشتند. نمی‌توانیم بگوییم که این عملکرد متعلق به دوره جدید است یا قبلی زیرا مثلا در رشته‌هایی مثل والیبال و بسکتبال 15‌سال کار شده تا به این‌جا رسیده‌اند یا این‌که احسان حدادی که تک‌ستاره دوومیدانی ایران است، در دوره ریاست من در سازمان تربیت‌بدنی برایش مربی آوردیم؛ البته نتیجه ‌سال 2010 هم که برخی موفقیتش را مختص به خودشان می‌دانستند، مربوط به فعالیت‌های یک دهه قبل از آن می‌شد. در کل این را بگویم که وزیر ورزش حداقل با فضای خوبی که در کاروان ورزش ایران به وجود آورد، باعث ایجاد روحیه در میان ورزشکاران بود.
*شاید در شرایط فعلی از کسب مقام پنجمی هم راضی باشیم اما به نظرتان پتانسیل ورزش ایران همین قدر است و همیشه باید برای مقام چهارم یا پنجم بجنگیم؟
در 4‌سال اخیر آن‌قدر تغییرات در ورزش ایران زیاد بوده که باید به این مقام راضی می‌شدیم. از تغییر سازمان تربیت‌بدنی به وزارت ورزش بگیر تا تغییرات گسترده در رأس فدراسیون‌ها و کمیته ملی المپیک. اگر تغییرات در سال‌های آینده کم باشد و باید با یک هدف بلند 4، 5ساله به ورزش نگاه شود، موفقیت‌ها قابل اتکا خواهد بود. مثلا در والیبال دیگر خیالمان راحت است که تا سال‌ها در آسیا حرف اول را می‌زنیم و باید در سطح جهانی پیشرفت کنیم. نباید نگاهمان اینطور باشد که 3 تیم اول آسیا همیشه چین، کره و ژاپن هستند و ما باید برای چهارمی تلاش کنیم، بلکه با سرمایه‌گذاری در بخش پایه می‌توان پله به پله پیشرفت کرد و حتی تا 4‌سال آینده به نزدیکی این کشورها رسید.
* شاید یکی از دلایلی که ما نمی‌توانیم با چین، کره و ژاپن رقابت کنیم، مدال‌های کمتری است که در بخش بانوان به دست می‌آوریم اما در این دوره بانوان ایرانی نشان دادند که اگر به آنها توجه شود، می‌توانند همپای آقایان مدال‌آوری کنند؟
به نظرم درحال حاضر به بانوان کم‌توجهی نمی‌شود، بلکه دلیل تعداد کم بانوان ورزشکار در کاروان ایران کم‌توجهی به آنها در سال‌های قبل بوده است. موفقیت‌های بانوان در این دوره و حتی دوره‌های گذشته نشان داده که آنها می‌توانند قسمت عظیمی از بار سنگین ورزش ایران را به دوش بکشند. شما در کنکور که فضا برای دختران و پسران کاملا مساوی است، توجه کنید، تعداد بانوان در میان نفرات برتر بیشتر است، پس نشان می‌دهد پتانسیل بالایی در این بخش داریم که به نحو احسن از آن استفاده نکردیم.
* نکته بارز کاروان ایران در این دوره نسبت به دوره‌های گذشته چه مساله‌ای بود؟
نکته بارز به عقیده من این بود که با 90 نفر کمتر نسبت به دوره قبل یک طلای بیشتر هم به دست آمد. همچنین حضور قدرتمند بانوان که 2 مدال بیشتر از دوره قبل به دست آوردند نیز از نکات بارز کاروان ایران بود که نشان دادند باید بیشتر به آنها توجه شود تا انشاءالله در المپیک نیز موفق به مدال‌آوری شوند.


تعداد بازدید :  312