شماره ۱۰۲۵ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۸ دي
صفحه را ببند
5 مجموعه‌دار برتر جهان

مترجم: شیدا رمزی | هرچند اطلاع از دارایی و ثروت مجموعه‌داران داخلی و خارجی کار دشواری است و با توجه به راز و رمزهای موجود در زندگی آنها نمی‌توان دقیقا از دودوتا چهارتای زندگی آنها مطلع شد اما در گزارشی اسامی پنج مجموعه‌دار هنری برتر جهان با مختصری از اطلاعات‌شان منتشر شده است که مطالعه آن برای علاقه‌مندان خالی از لطف نیست.
۱- هلن و برنارد آرنات  
این زوج معروف‌ترین زوج کلکسیونر منتخب ‌سال ۲۰۱۲ میلادی از سوی موسسه LVMH در جهان هستند که با مجموعه‌ای معادل ۴۱‌میلیارد دلار در زمینه قطعات موسیقی و آثار هنری به شهرت رسیده‌اند. این درحالی است که هلن آرنات که خود نوازنده پیانو است، در زمینه جمع‌آوری این کلکسیون موثر بوده، به صورتی که در‌ سال ۲۰۰۳ کامل‌ترین مجموعه از آثار هنری مور، اندی رائول و پیکاسو را در اختیار داشته است.
۲- دبرا و لئون بلک
لئون بلک به‌عنوان مدیر شرکت تجاری آپولو گلوبال فعالیت تجاری خود را ادامه می‌دهد و همسرش دبرا نیز یکی از طراحان و سازندگان خیابان برادوی است. ارزش مجموعه این دو حدود 5/ 3‌میلیارد دلار برآورد شده است. در ‌سال ۲۰۰۵ میلادی این دو مجموعه‌دار تنها برای تصاحب تابلوی معروف پرنده در آسمان ۲۷میلیون دلار هزینه کردند که در زمان خود به‌عنوان گران‌ترین معامله بود. لئون که به‌عنوان یکی از اعضای هیأت امنای موزه هنر معاصر است، صرفا برای ساخت یک مرکز هنری در این مجموعه حدود ۴۸میلیون دلار هزینه کرده است.
۳- ادی و الی  براد
مجموعه‌داران براد درواقع صاحبان شرکت سان آمریکا هستند که میزان دارایی آنها براساس گزارش‌ها ۲میلیارد دلار برآورد شده است. این مجموعه‌داران مشهور بین‌المللی در ‌سال ۲۰۱۱میلادی برای تجهیز و توسعه موزه لس آنجلس همکاری گسترده‌ای داشتند و بخشی از زمین شخصی خود را نیز در این مورد به موزه اهدا کردند. خانواده براد ۲۰۰ اثر هنری از جف کونز، جاسپر جون، اندی رائول و.. را در اختیار دارند که به اعتقاد برخی کارشناسان هنری، نمی‌توان قیمت دقیقی برای این مجموعه تعیین کرد.
۴-‌ پیر چن  
پیر چن یکی از مجموعه‌داران معتبر تایوانی و صاحب کمپانی یاگئو در این کشور است. چن به دلیل مجموعه بی‌نظیر مدرن و پست مدرن خود در زمینه آثار هنری به شهرت رسیده است. این مجموعه‌دار مشهور جهانی کارش را از ‌سال ۱۹۹۰ آغاز کرد و در‌ سال ۲۰۰۸ میلادی ۸/۳‌میلیون دلار برای خرید یک تابلوی نقاشی از لویسین فروید به فرانسیس بیکن پرداخت که در زمان خود رکوردی بی سابقه در این زمینه بود. این مجموعه‌دار تایوانی آثاری از اندی رائول و بسیاری از هنرمندان مشهور چین و تایوان را مثل سی تیومبلی در اختیار دارد.
۵-‌ الکساندرا و استیون کوئن
خانواده کوئن که به‌عنوان یکی از مشهورترین کلکسیونرهای آثار هنری از سوی موسسه SAC به دنیای کلکسیون‌ها معرفی شده‌اند، با مجموعه‌ای معادل ۳/۹میلیارد دلار جایگاه مطمئنی برای خود در این زمینه دست و پا کرده‌اند. این خانواده به دلیل سرمایه‌گذاری‌های بسیار گسترده که برای تصاحب آثار هنرمندان مشهور و بزرگ جهان انجام داده‌اند، به شهرت رسیده‌اند و در دنیای کلکسیونرها از شهرت خاصی برخوردارند. این خانواده کلکسیونر در ‌سال ۲۰۰۹ میلادی با پرداخت ۵/۱۳۷میلیون دلار برای خرید یک تابلوی هنری معروف مربوط به دوران قبل از جنگ جهانی اول در سطح بین‌المللی مطرح شدند و همواره به‌عنوان مهمان ویژه افتتاحیه نمایشگاه هنر بازل در سوییس در این نمایشگاه شرکت داشته‌اند. البته نباید فراموش کرد که نام این خانواده مجموعه‌دار معتبر بین‌المللی برای خرید ۱۲۰میلیون دلاری یکی از آثار مونه نیز دوباره سر زبان‌ها افتاد و توجه بسیاری را به خود جلب کرد.
منبع: انجمن مجموعه‌داران ایران


تعداد بازدید :  245