شماره ۱۰۲۴ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۷ دي
صفحه را ببند
گفت‌وگوی «شهروند» با علی مظاهری، مربی تیم‌ملی بوکس
روزبهانی قبول کند، تافته جدا بافته نیست
با این شرایط به جایی نمی‌رسیم

شهروند| کاپیتان تیم‌ملی بوکس ایران در المپیک 2012 که 3 مدال بازی‌های آسیایی را در کارنامه خود دارد، از چندی پیش به‌دلیل آسیب‌دیدگی تصمیم به کناره‌گیری از دنیای حرفه‌ای گرفته است. او اخیرا به‌عنوان مربی به کادرفنی تیم‌ملی بوکس اضافه شده تا شاید در کنار سرمربی کوبایی که قرار است تا چند روز دیگر وارد ایران شود، بتواند به پیشرفت این رشته که دچار بحران جدی در بخش قهرمانی شده،‌ کمک کند. در ادامه گفت‌وگوی «شهروند» را با علی مظاهری، کاپیتان سابق و مربی فعلی تیم‌ملی بوکس می‌خوانید:  
    اخیرا به کادرفنی تیم‌ملی اضافه شدید و به نظر می‌رسد دیگر قصد حضور در رینگ را ندارید.
هنوز هم به صورت کامل بوکس حرفه‌ای را کنار نگذاشته‌ام اما مصدومیتی از ناحیه کمر داشتم که باعث شد تصمیم بگیرم بیشتر در بخش مربیگری فعالیت کنم. 2 دوره در کادرفنی تیم‌های ملی نوجوانان و جوانان فعالیت کردم و حالا هم از سوی فدراسیون برای حضور در کادرفنی تیم‌ملی بزرگسالان دعوت شدم.
    قبول دارید وضع بوکس ایران خیلی تعریفی ندارد؟
فدراسیون تصمیم گرفته رو به جوانگرایی بیاورد. اخیرا فستوال‌هایی برای نوجوانان و جوانان برگزار شده و قدم‌های محکمی برای پشتوانه‌سازی برداشته می‌شود. قرار است تا چند روز دیگر یک مربی کوبایی برای تیم‌ملی وارد ایران می‌شود اما به نظرم باید انرژی فدراسیون روی کار در بخش پایه‌ها باشد. کوبا مهد بوکس جهان است و امیدوارم این مربی بتواند به بوکس ایران کمک کند و به جوانان بها بدهد. در مسابقات قهرمانی کشور بزرگسالان که اخیرا برگزار شد، چند جوان هم حضور داشتند که خیلی خوب ظاهر شدند. باید مسابقات انتخابی معیار اصلی حضور در تیم‌ملی باشد تا نفراتی مستحق هستند به تیم‌ملی برسند.
     با این روند تصور می‌کنید بوکس می‌تواند در بازی‌های آسیایی و المپیک آینده به موفقیت برسد؟
اگر جوانگرایی را به صورت اصولی انجام دهیم، قطعا به هدفمان می‌رسیم. هنوز 2‌سال وقت برای حضور در بازی‌های آسیایی باقی مانده و تا المپیک 2020 نیز فرصت خوبی باقی است. درواقع فدراسیون مجبور است که سرمایه‌گذاری اصلی را روی بخش پایه‌ها ببرد چون به نظرم از نفراتی که در این چند‌سال در بخش بزرگسالان کار کردند، دیگر نمی‌توانیم انتظار مدال داشته باشیم.
     بوکس در سال‌های اخیر بارها رویای کسب مدال در جهان و المپیک را داشته اما به آن نرسیده است؟
بله، دقیقا همین‌طور است. اگر هدفمان مدال گرفتن باشد باید اصولی کار کنیم. چند‌سال قبل که به ازبکستان رفتیم، آنها روی جوانان سرمایه‌گذاری کردند و در بازی‌های آسیایی فقط یک مدال نقره کسب کردند. آنها با سرمایه‌گذاری روی همین نفرات در المپیک به 6 مدال رسیدند. صرفا با برگزاری اردو نمی‌شود مشکل را حل کرد و باید در تورنمنت‌های معتبر هم شرکت کنیم. شاید مشکل اصلی اینجاست که تعدادی از دوستان سال‌هاست در کنار تیم‌ملی حضور دارند اما هیچ چیزی هم به ملی‌پوشان اضافه نکرده‌اند.
     پس شما به جوانگرایی در کادرفنی هم اعتقاد دارید؟
جای پیشکسوتان در کمیته فنی است و بهتر است به مربیان جوان میدان داده شود. مربیان بزرگ دنیا نیز یک روز بازنشسته می‌شوند و به نظر می‌رسد وقت بازنشستگی برخی از نفراتی که 30‌سال است در کنار تیم‌ملی هستند، فرا رسیده است. در سال‌های اخیر قهرمانان بزرگی در بوکس داشتیم که باید از پتانسیل آنها در تیم‌ملی به‌عنوان مربی استفاده کنیم.
     احسان روزبهانی نیز بعد از المپیک دچار حاشیه‌های زیادی شده و حتی گفته می‌شود ممکن است خداحافظی کند؟
اخیرا با احسان صحبت کردم و گفت تمریناتش را آغاز کرده است. روزبهانی باید به آمادگی کامل برسد و بعد به تیم‌ملی بازگردد. البته بازگشتش به تیم‌ملی باید تابع شرایط خاصی باشد. به ‌هرحال احسان باید قبول کند که برای عضویت در تیم‌ملی نیاز است در انتخابی مسابقه بدهد. نه روزبهانی و نه هیچ بوکسور دیگری نباید تافته جدا بافته باشد. با این حال من اعتقاد به حذف امثال روزبهانی که سال‌ها برای آنها هزینه شده و زحمت کشیده‌اند، ندارم. باید در زمان خودش از این قهرمانان استفاده کنیم و یک روز هم که نتیجه بد گرفتند، آنها را خط نزنیم. خودم بوکسور بودم و می‌دانم که چنین اتفاقی برای یک قهرمان رخ می‌دهد. به نظرم المپیک 2016 نیز روز بد روزبهانی بود.

 


تعداد بازدید :  359