شماره ۱۰۲۴ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۷ دي
صفحه را ببند
در نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت عنوان شد
دستور کتبی رئیس‌جمهوری درباره حق بیمه کارگران
ریاست جمهوری بر هزينه كرد حق بیمه کارگران تأمین اجتماعی برای درمان نظارت می‌کند

شهروند|  دولت تصمیم مهمی برای بیمه درمان کارگران گرفت. براساس تصمیم جدید «حسن روحانی» قرار است از این پس، نهاد ریاست‌جمهوری بر هزینه‌کرد حق بیمه کارگران تأمین اجتماعی برای درمان نظارت کند. بلاتکلیفی حق بیمه درمان کارگران تأمین اجتماعی موضوعی است که بارها از سوی وزارت بهداشت به‌عنوان نقد جدی بر عملکرد وزارت تعاون، رفاه و تأمین اجتماعی مطرح می‌شد. حالا ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت، این خبر را در نشست خبری روز گذشته اعلام کرد و گفت: «این دستور کتبی رئیس جمهوری بود که بر ایجاد حساب مستقل بابت هزینه‌های بیمه درمان کارگران تأمین اجتماعی تأکید داشت. این دستور یکشنبه شب، ابلاغ و مقرر شد تا 9 بیست و هفتم حق بیمه کارگران تأمین اجتماعی به صورت مستقل از سوی نهاد ریاست‌جمهوری نظارت و در بخش درمان هزینه شود.» به گفته او، دستور رئیس جمهوری شامل دو جنبه هزینه کامل بیمه بابت درمان و انجام به موقع این هزینه‌هاست. حریرچی، ادامه داد: «یکی از شاخص‌هایی که کشورهای مختلف را از نظر کیفیت منابع در حوزه سلامت با یکدیگر می‌سنجند میزان هزینه عمومی حکومت در حوزه سلامت است، این هزینه متشکل از هزینه‌های دولت داخلی، دولت محلی (شهرداری) و بیمه‌هاست.» براساس اعلام حریرچی، هزینه سلامت در دنیا 9.9‌درصد است و این عدد در کشور ما 6.5 تا 7‌درصد است که می‌توان گفت رقم خوبی است. او اینها را گفت و به اتفاق‌های خوبی که در حوزه بیمه‌ها درحال رخ‌ دادن است، اشاره کرد: «بیمه سلامت توانسته 1250‌میلیارد تومان اوراق قرضه را به حساب‌های ما منتقل کند همچنین 1640‌میلیارد اوراق داده شده است. البته اگر هر دو سازمان بیمه‌گر اصلی، بدهی‌های خود را بدهند، تازه به بدهی‌های دی‌ماه ‌سال گذشته خواهند رسید و مابقی مطالبات وجود دارد.»
او ادامه داد: «بالاخره دستورات شفاهی و حضوری رئیس‌جمهوری مبنی بر این‌که 9 بیست و هفتم منابع سازمان تأمین اجتماعی در بخش درمان در حساب خاصی از تأمین اجتماعی نگهداری شود و نظارت آن برعهده نهاد ریاست‌جمهوری باشد، اتخاذ شد و براساس آن هزینه‌ها باید با این نظارت‌ها به صورت کامل و به موقع برای سلامت کارگران و بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی خرج شود.»
اظهارنظرها درباره تأثیر پارازیت بر سرطان باید مستدل باشد
اظهارات اخیر ملک‌زاده، معاون پژوهشی وزیر بهداشت، سوال دیگر خبرنگاران بود. او چند روز پیش اعلام کرده بود که تأثیر پارازیت‌ها در ایجاد سرطان، تأیید شده است. اظهاراتی که با واکنش وزیر بهداشت همراه شد. حالا حریرچی در ادامه موضع مقام بالاترش، توضیح داد: «اظهارنظرها درباره تأثیر پارازیت بر ایجاد سرطان باید مستدل باشد. امواج ماهواره، ‌تلویزیون و موبایل هم شامل این پارازیت‌ها می‌شود، به همین دلیل باید کار وسیعی انجام شود. برای انتساب یک مسأله به علتی خاص نیاز به مطالعات چندین ساله وجود دارد ضمن این‌که برای انجام این مطالعات باید شاهد و گروه کنترل هم داشته باشیم. باید در نظر داشت اثرات مضر پدیده‌های جدید منحصر به سرطان نیست و ما در مداخلات جدید باید ایمن بودن را ثابت کنیم.» او ادامه داد:    « شواهد کافی یعنی تأثیر مثبت بین عامل تهدیدکننده و سرطان وجود دارد و می‌توان تأثیر عوامل مخدوش‌کننده را با اطمینان حذف کرد و باید برای اظهارنظر بتوانیم هر دو این موارد را با اطمینان اعلام کنیم. مثلا آلاینده‌ها، استرس و پارازیت همگی در ایجاد سرطان موثر هستند اما برای این‌که اعلام کنیم هرکدام از این موارد چه میزان و چند‌درصد در ایجاد سرطان نقش دارند باید مطالعات وسیع و شواهد کافی انجام گیرد.»
توقف برخی از بسته‌های طرح تحول به دلیل کاهش قیمت نفت
سخنگوی وزارت بهداشت، درباره این‌که برخی عنوان کرده‌اند که طرح تحول سلامت باید ابتدا به صورت پایلوت اجرا می‌شد، توضیح داد: «طرح تحول سلامت با توجه به تجربیات و با قطعیت اجرا شد اما اگر منظور آن است که در مسیر اجرا، تجدیدنظر صورت گیرد باید بگویم که این مباحث در برخی موارد انجام شده است به‌طوری که ما برخی بسته‌های خدمتی‌مان را به دلیل کاهش قیمت نفت اجرایی نکردیم. بخشی از بسته‌ها هم به دلیل عدم همکاری سایر ذینفعان آغاز نشد اما مهم آن است که با توجه به عقب‌افتادگی‌های زیاد در حوزه بهداشت و درمان باید تمام انرژی‌مان برای اجرای موفق طرح تحول سلامت گذاشته شود.»
او تأکید کرد: «با وجود تمام مشکلاتی که وجود دارد اما در باره آن بسته‌هایی که از اول اجرای طرح اعلام کردیم، به اندازه سر سوزنی از تعهداتمان کاهش نداده‌ایم. ما بر عهدمان با مردم مبنی بر محافظت مالی از آنها در بیمارستان‌های دولتی ایستاده‌ایم و آن را ادامه می‌دهیم. با کوچکترین تخلفی هم برخورد خواهد شد.» او در پاسخ به سوال دیگری درباره فروش نوزادان و کودکان، تأکید کرد: «خوشبختانه خبری مبنی بر فروش نوزادان در بیمارستان از اساس تکذیب و مشخص شد که چنین چیزی نبوده است. البته بنده مواردی از فروش نوزاد و کودک را شنیده‌ام اما آنچه به حوزه ما مربوط می‌شود درحال کنترل است و اقدامات پیشگیرانه وسیعی در این خصوص انجام داده‌ایم همچنین در این زمینه اورژانس اجتماعی به صورت بسیار فعال درحال رسیدگی است.» حریرچی، در ادامه در پاسخی به سوالی درباره وضع بیمارستان‌های فرسوده، گفت: « وزارت بهداشت در‌سال 92 و 93 مطالعات وسیعی در این زمینه انجام داده است. به این ترتیب تمام تخت‌های بیمارستانی موجود به لحاظ استحکام بررسی شدند که تعدادی از این تخت‌ها فاقد ارزش بهسازی لرزه‌ای بودند به این ترتیب تخت‌هایی که ارزش بهسازی دارند به سمت مقاوم‌سازی پیش می‌روند اما آنهایی که ارزش بازسازی ندارند جایگزین می‌شوند.» به گفته او، در مجموع 21‌هزار تخت بیمارستانی جدید تا پایان دولت تحویل داده می‌شود. 10‌هزار تخت نیز در بیمارستان‌های موجود جایگزین می‌شوند: «از بهمن‌ماه امسال اعتباربخشی جدید در بیمارستان‌ها اجرایی می‌شود و ایمنی بیمار نقش مهمی در این اعتباربخشی‌ها خواهد داشت و به‌عنوان شرط لازم قرار داده شده است.» به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، تمام اعتبارات طرح تحول نظام سلامت 4800‌میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها و حدود 3000‌میلیارد تومان از محل یک‌درصد مالیات بر ارزش افزوده بوده است که البته قسمت قابل توجهی از منابع مربوط به هدفمندی یارانه‌ها پرداخت نشده است. همچنین تا همین چند روز پیش مطالبات‌مان از اینها به 11‌میلیارد تومان می‌رسید. حال سوال آن است که با وجود تمام این مشکلات اعتباری از میزان خدمات ما کاسته شده است.

 


تعداد بازدید :  135