شماره ۱۰۲۴ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۷ دي
صفحه را ببند
خواب دوباره بازار مسکن
حجم معاملات مسکن در آذرماه 5.9 ‌درصد کاهش یافت

شهروند| بازار مسکن در آذرماه دوباره به رکود برگشت. براساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی در آذرماه تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 11‌هزارو832 واحد رسید که در مقایسه با ماه پیش و ماه مشابه پارسال به ترتیب 5.1 و 5.9‌درصد کاهش نشان می‌دهد. البته کاهش معاملات مانع گران‌شدن ملک نشد و براساس این گزارش، متوسط قیمت خریدوفروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده ازطریق بنگاه معاملات ملکی شهر تهران 4.3‌میلیون تومان بود که نسبت به ماه مشابه پارسال 7.7‌درصد افزایش نشان می‌دهد. براساس آمار اعلام‌شده، در آذرماه امسال متوسط قیمت خریدوفروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه معاملات ملکی شهر تهران 4.3‌میلیون تومان بود که نسبت به ماه آبان 5دهم‌درصد رشد داشته است. در بازار مسکن آذرماه همچنان واحدهای کوچک و متوسط  پیشتاز خریدوفروش بودند و  بانک مرکزی اعلام کرد که واحدهای کمتر از 80متر درصدر معاملات مسکن قرار داشتند. بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله‌شده به تفکیک عمر بنا در آذرماه نیز نشان می‌دهد واحدهایی تا 5‌سال ساخت با سهم 52.5‌درصد بیشترین سهم از واحدهای مسکونی معامله‌شده را به خود اختصاص داده‌اند.
توزیع تعداد معاملات انجام‌شده برحسب مناطق مختلف شهر تهران در آذرماه نیز بیانگر آن است که ازمیان مناطق 22گانه شهر تهران، منطقه 5 با سهم 16.7‌درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق 2 و 4 به ترتیب با سهم 10.5‌درصدی و 10.1‌درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.
درمجموع 73.6‌درصد از کل تعداد معاملات انجام‌شده درشهر تهران مربوط به 10 منطقه شهری (به ترتیب بیشترین فراوانی شامل مناطق 5،4،2، 14، 8، 10، 15،7،1
و 3) بوده و 12 منطقه باقیمانده 26.4‌درصد از تعداد معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.
همچنین در آذرماه امسال شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه ‌سال گذشته به ترتیب 11.2‌درصد و 9.6‌درصد رشد نشان می‌دهد.


تعداد بازدید :  262