شماره ۱۰۲۴ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۷ دي
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

رئیس‌جمهوري قزاقستان اعلام کرد: آستانه، میزبان مذاکرات ایران‌ روسیه و ترکیه درباره سوریه
ایسنا| رئیس‌جمهوری قزاقستان گفت که این کشور میزبان مذاکرات ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه خواهد بود. نورسلطان نظر بایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان روز دوشنبه گفت که این کشور تمام شرایط لازم برای برگزاری مذاکرات بر سر مسأله سوریه میان ایران، روسیه و ترکیه را فراهم خواهد کرد. براساس این گزارش، نظر بایف در گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه این پیشنهاد را مطرح و برای میزبانی این مذاکرات در آستانه پایتخت قزاقستان اعلام آمادگی کرده است. رئیس‌جمهوری قزاقستان همچنین گفت که پیشنهاد خود برای برگزاری این مذاکرات در آستانه را با حسن روحانی و رجب طیب اردوغان همتایان ایرانی و ترکیه‌ای خود نیز مطرح کرده است.
 وی تصریح کرد: تمامی آنها با این پیشنهادات موافقت کرده‌اند و تمام شرایط لازم برای این‌که آنها بتوانند با یکدیگر دیدار و همکاری کنند را فراهم می‌کنیم.

موسسه آمریکن اینترپرایز   
محور ایران - روسیه درحال شکل‌گیری است

یک اندیشکده آمریکایی در گزارشی تحلیلی درباره روابط ایران و روسیه نوشت: تهران و مسکو بیش از هر زمان دیگری به یکدیگر نزدیک شده‌اند و یک محور واقعی میان این دو کشور درحال شکل‌گیری است.
 به گزارش ایسنا، اندیشکده آمریکن اینترپرایز با اشاره به انتقادات جورج بوش، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا که حدود 15‌سال قبل گفته بود ایران، کره‌شمالی و صدام حسین (دیکتاتور مخلوع عراق) بخشی از یک محور شیطانی هستند، نوشت:  اگرچه هیچ‌گاه شواهدی به دست نیامد که نشان دهد این سه کشور با یکدیگر همکاری می‌کنند،‌ به نظر می‌آید که اکنون یک محور واقعی میان ایران و روسیه درحال ایجاد شدن است.
تهران و مسکو بیش از هر زمان دیگری در 500‌سال گذشته با یکدیگر روابط گرم دارند، با این حال ایرانی‌ها باز هم نسبت به اعتماد به کرملین نگران هستند. هرچند این نگرانی موجب توقف افزایش روابط نظامی دو کشور نشده است و نیروهای ویژه ایران در روسیه در تابستان ‌سال‌جاری در المپیک ارتش روسیه با یکدیگر رقابت کردند و آموزش دیدند. سپس گزارشاتی از استقرار و استفاده جنگنده‌های روسیه از یک پایگاه هوایی در غرب ایران برای حمله به مواضع تروریست‌ها در سوریه به دست آمد.

کمالوندی عنوان کرد:  پیشران هسته‌ای در مراحل اولیه کار
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان این‌که پیشران هسته‌ای در مراحل اولیه کار است، گفت: با توجه به ظرفیت‌هایی که ما در کشورمان داریم این امر، شدنی است. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در مصاحبه اختصاصی با برنامه «من طهران» شبکه العالم گفت:  پیشران درواقع برای حرکت کشتی‌ها و زیردریایی‌هاست، جمهوری اسلامی ایران الان یکی از ناوگان‌های کشتی دنیا را دارد و از نظر حتی زیردریایی هم در بلند‌مدت جمهوری اسلامی ایران، نیازهای خاص خودش را دارد؛ البته الان در مراحل اولیه کار است. کمالوندی افزود: دستور آقای رئیس‌جمهوری به سازمان این بوده که در این زمینه بررسی دقیق انجام دهد و زمینه‌های انجام کار را فراهم کند.وی تأکید کرد:   به صورت جدی همان روز بلافاصله بعد از دریافت این دستور، ما تشکیل جلسه دادیم، کار را تقسیم کردیم، کمیته تشکیل دادیم و داریم در این زمینه کار می‌کنیم. حتی خود من که فرد فنی نیستم شاید صدها صفحه مطالب فنی خواندم که یک ذهن و درک درستی داشته باشیم که درواقع ما دنبال چه چیزی هستیم. سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه اظهار داشت:  الحمدلله با توجه به ظرفیت‌هایی که ما در کشورمان داریم این امر، امری شدنی است. البته یک سری بحث‌های فنی است. کمالوندی تأکید کرد:   پیشران‌ها از لحاظ سوخت می‌تواند سوخت مختلف داشته باشد، حتی تا سوخت 95 درصد، آنچه که مهم است جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد این کار را با توجه به برجام انجام دهد. البته مفهومش این نیست که حالا مثلاً اگر سوخت 20‌درصد لازم بود ما این را کنار بگذاریم، بلکه این می‌تواند در برنامه‌ها باشد که شما بتوانید کار رآکتور را به خوبی پیش ببرید کار تئوری را انجام دهید، اما در عمل وقتی که درواقع این محدودیت‌ها رفع بشود بتوانید این سوخت را تأمین کنید .وی ادامه داد: اما اگر سوال این باشد که آیا چنین پیشران‌های دریایی با سوخت غنای کم هم شدنی است، یا نه؛ باید گفت که بله، بعضی از کشورها در این زمینه کار کردند و شدنی است؛ با توجه به این‌که ما هم تخصص خوبی به‌ویژه در زمینه سوخت داریم به نظرم ما می‌توانیم در زمینه سوخت هم کار را به صورت جدی پیگیری کنیم. به‌هرحال ما فعلا از طرف رئیس‌جمهوری سه ماه وقت داریم که فعلا در این زمینه کار مطالعاتی کنیم. بعد از آن می‌توانیم دقیق بگوییم چه کاری می‌توان کرد.


تعداد بازدید :  393