شماره ۱۰۲۴ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۷ دي
صفحه را ببند
حسین موسویان در دانشگاه براون آمریکا توضیح داد:
3 گزینه ترامپ در مواجهه با ایران

سیدحسین موسویان، دیپلمات سابق ایران و عضو تیم مذاکره‌کننده ایران در دوران مذاکرات هسته‌ای حسن روحانی، درجمع اساتید و دانشجویان دانشگاه براون آمریکا با بیان این‌که سه گزینه پیش‌روی ترامپ درمورد ایران وجود دارد که نخستین گزینه سیاست تغییر رژیم است، اظهار کرد: گزینه سلطه و تغییر رژیم در ایران از قدمتی 60ساله در ایران برخوردار است، یعنی از‌سال 1953 تا  2013. آمریکا در‌سال 1953 با تبانی با انگلیس، حکومت دموکراتیک مردمی مصدق در ایران را ساقط کرد و با منصوب‌کردن شاه، یک ربع قرن بر ایران سلطه یافت و از دیکتاتوری فاسد حمایت کرد. وی افزود: انقلاب اسلامی ایران در حقیقت واکنش مردم ایران هم به حکومت دیکتاتوری و هم سلطه خارجی بود، اما چون استراتژی آمریکا سلطه بر نفت منطقه بود، استقلال ایران را نمی‌توانست تحمل کند و همین واقعیت ریشه اصلی سیاست «تغییر رژیم» آمریکا در ایران از‌سال 1979 تا 2013 بود. در این دوران آمریکا از تجاوز صدام به ایران به منظور تجزیه خاک ایران و نیز تغییر رژیم حمایت کرد، درحدی که امکانات لازم جهت کاربرد سلاح‌های شیمیایی علیه ایرانیان را دراختیار صدام گذاشت و موجب شد 100هزار ایرانی قربانی سلاح‌های شمیایی در ایران شوند. آمریکا در دوران بحران هسته‌ای هم سخت‌ترین تحریم‌های یک‌جانبه، چند‌جانبه و بین‌المللی را علیه ایران سازماندهی کرد. این دیپلمات با سابقه پیشین ایران، با تأکید بر این‌که گزینه «تغییر رژیم» یک گزینه امتحان‌شده و شکست‌خورده است، اظهار کرد: درعین حال، سریع‌ترین راه برای ورود به چنین استراتژی هم پاره‌کردن برجام است. ایران تاکنون به تمام تعهداتش در قالب برجام بدون کم و کاست عمل کرده است، درحالی ‌که آمریکا در اجرای تعهداتش لنگ می‌زند. اخیرا هم که سنا با رأی 99 به صفر تمدید قانون تحریم 10ساله ایران را تصویب کرد. درعین حال مقام معظم رهبری ایران هم اعلام کرده که اگر آمریکا برجام را پاره کند، ایران هم آن را آتش خواهد زد.
وی گزینه دوم پیش‌روی ترامپ را «سیاست تعامل» عنوان کرد و گفت: این سیاست توسط اوباما صرفا سه‌سال یعنی از‌سال 2013 تا 2016 در روابط با ایران اجرا شد. سیاست تعامل اوباما مبتنی بر خصومت حداقلی، کنارگذاشتن سیاست تغییر رژیم، اجتناب از درگیری نظامی، مذاکره مستقیم و بدون پیش‌شرط در موضوعات مورد اختلاف بود. این مذاکرات درمورد موضوع هسته‌ای که از دید آمریکا تهدید اصلی بود نیز، آزمایش شد و نتیجه آن هم حل مسالمت‌آمیز بحران هسته‌ای و برجام بود. در این دوره در سطح وزیران خارجه مذاکرات مستقیم صورت گرفت. این سیاست موجب حل بخشی از اختلافات کهنه مالی شد و آمریکا 1.7‌میلیارد دلار به ایران پرداخت. مقامات امنیتی دوکشور هم برای نخستین‌بار به‌طور مستقیم مذاکره و برخی از زندانیان دوکشور هم تبادل شدند. ضمن این‌که ایران هم از مجازات 16 ملوان آمریکایی به خاطر ورود غیرقانونی به آب‌های ایران گذشت و آنها را فورا آزاد کرد.
این دیپلمات پیشین کشورمان گزینه سوم پیش‌روی ترامپ را شکست بن‌بست برای ایجاد تغییر بنیادین در روابط با ایران دانست و گفت: این گزینه به ترامپ کمک می‌کند تا به دنبال روابطی سالم و واقعا دوستانه با ایران باشد. این نوع رابطه نیز قدمتی 100ساله درتاریخ روابط ایران و آمریکا دارد؛ یعنی از 1856 تا 1953. در این دوران آمریکا از نهضت ایرانی‌ها برای مقابله با سلطه دو قدرت استعمارگر وقت، یعنی روسیه و انگلیس حمایت می‌کرد و روابطی دوستانه و سالم با ایران داشت. به‌عنوان نمونه‌ها وارد بسکرویل (معلم آمریکایی مدرسه مموریال در تبریز بود که درجریان جنبش مشروطه و تلاش برای شکستن محاصره تبریز دراین شهر کشته شد. از او اغلب به‌عنوان «لافایت آمریکایی ایران» و «شهید آمریکایی جنبش مشروطه ایران» یاد می‌شود) در‌سال 1907 از دانشگاه پرینستون، دانشگاهی که من الان در آن مشغول به کار هستم، فارغ‌التحصیل شد، به ایران رفت، درتبریز به شغل معلمی پرداخت، دوشادوش مردم تبریز در تظاهرات‌ سال 1909 مردم ایران برای قانون اساسی و دموکراسی شرکت کرد و کشته شد و هزاران ایرانی او را به‌عنوان یک قهرمان ملی تشییع کردند و درتبریز به خاک سپردند. او گفته بود که «تنها تفاوت من با مردم ایران، محل تولد است که تفاوت بزرگی نیست».


تعداد بازدید :  510