شماره ۱۰۲۴ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۷ دي
صفحه را ببند
ستاره داوود(ع) و قلم تورات به مرکز مذهبی 30 تیر بازگشت
دزدان کنیسه دستگیر شدند

شهروند| دزدان ستاره داوود(ع) دستگیر شدند. این سارقان با تشکیل باندی سه‌نفره سمبل‌های مذهبی یهودیان را از کنیسه‌های تهران سرقت می‌کردند. اعضای این باند، درچندین دزدی ستاره‌های داوود نبی(ع)، قلم تورات، شمعدان‌های 9 شاخ یهودیان، چند تخته فرش و چندین شیء قیمتی نقره را از مراکز مذهبی یهودیان تهران به ارزش بیش از 500‌میلیون تومان به سرقت برده بودند. با دستگیری سه عضو این باند، همه اشیای دزدیده‌شده به این مراکز مذهبی بازگردانده شد.
هجدهم مهرماه ‌سال‌جاری وقوع یک سرقت از یک کنیسه درخیابان 30 تیر تهران به کلانتری 113 بازار اعلام شد. پس از اعلام این موضوع پرونده مقدماتی با موضوع سرقت اماکن تشکیل شد. به دستور بازپرس شعبه هشتم دادسرای ناحیه 12 تهران، این پرونده جهت رسیدگی دراختیار پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.
کارآگاهان درتحقیقات مقدماتی و میدانی متوجه شدند که سارقان به شیوه تخریبِ درِ ورودی وارد محل سرقت شدند و در ادامه اقدام به سرقت اموال با ارزش این کنیسه کرده‌اند. چند روز پس از وقوع این سرقت، کارآگاهان اطلاع پیدا کردند که سارقان این کنیسه دقیقا به همین شیوه و با شکستن در ورودی در نیمه‌شب اقدام به سرقت از تعداد دیگری از مراکز مذهبی متعلق به اقلیت‌های مذهبی مقیم تهران و سرقت اموال با ارزش داخل آنها کرده‌اند.
با توجه به شیوه و شگرد مورد استفاده در سرقت اشیای با ارزش این مراکز مذهبی، کارآگاهان پایگاه هفتم پلیس آگاهی با بررسی سرقت‌های مشابه در سال‌های گذشته اطلاع پیدا کردند که مدتی پیش از این هم، یک سرقت مشابه درمناطق مرکزی تهران اتفاق افتاده است. این پرونده سرقت قدیمی که با دستگیری سارق آن مختومه شده بود، سرنخ خوبی برای کارآگاهان پلیس بود تا شاید از این طریق بتوانند ردی از دزدان مراکز مذهبی پیدا کنند. بررسی‌ها نشان می‌داد که حدود دو‌سال پیش نیز یک خانه  مسکونی درمحدوده خیابان ظهیرالاسلام حوالی میدان بهارستان  مورد سرقت مشابهی قرار گرفته بود. دزدان مقادیر قابل توجهی نقره‌جات به ارزش تقریبی 150‌میلیون تومان به سرقت برده بودند. پس از تحقیقات تیم قضائی، یکی از سارقان سابقه‌دار و حرفه‌ای به نام «امیر» متولد 1363 دستگیر شد. این سارق حرفه‌ای 5بار  به جرم سرقت از اماکن دستگیر و روانه زندان شده بود. کارآگاهان پلیس پس از شناسایی «امیر» به‌عنوان یکی از سارقان حرفه‌ای در زمینه سرقت نقره‌جات به امید پیداکردن ردی از سارقان نقره‌های کنیسه خیابان 30 تیر به سراغ او رفتند، اما امیر از زندان آزاد شده بود. کارآگاهان با بررسی سوابق «امیر» اطلاع پیدا کردند که او پس از آزادی از زندان، بار دیگر سرقت‌های خود را از سر گرفته و از آن زمان به بعد جا و مکان مشخصی ندارد. مأموران پلیس که تنها سر نخ خود را در دستگیری امیر می‌دیدند، به سرعت دست به کار شدند  و اقدامات پلیسی را برای دستگیری او آغاز کردند. پلیس پس از چند روز مخفیگاه امیر را  درخیابان دماوند شناسایی کرد و او را درعملیاتی غافلگیر‌کننده در روز پانزدهم آذرماه ‌سال‌جاری دستگیر کرد. در بازرسی از مخفیگاه امیر، نقره‌های سرقتی  از کنیسه خیابان 30 تیر  کشف و به پایگاه هفتم پلیس آگاهی منتقل شد. با پیداشدن بخشی از اموال سرقتی درمخفیگاه امیر پلیس یک قدم دیگر به دستگیری سارقان کنیسه نزدیک شد.
این سارق حرفه‌ای پس از دستیگری وقتی در برابر همه شواهد و مدارک پلیس قرار گرفت، چاره‌ای جز اعتراف نداشت. امیر در برابر دلایل و قرائن به دست آمده به سرقت از کنیسه‌های شهر تهران اعتراف کرد. او همچنین دومجرم سابقه‌دار به نام‌های «جواد» متولد 1358 و «حسین» متولد 1363 را به‌عنوان همدستانش در این سرقت‌های سریالی معرفی کرد.
پس از اعترافات امیر، پلیس ابتدا به سراغ حسین رفت و به دنبال آن محل اختفای او درخیابان مدائن نارمک شناسایی شد. حسین درحین خروج از مخفیگاهش متوجه حضور مأموران می‌شود و سعی می‌کند از دست مأموران فرار کند، اما نهایتا دریک تعقیب و گریز و با شلیک چند تیر هوایی دستگیر شد. دربازرسی از محل اختفای «حسین» نیز مقادیر دیگری از اموال سرقتی کشف می‌شود. با دستگیری حسین و اعتراف او به سرقت از کنیسه‌های تهران 2نفر از اعضای این باند سرقت دستگیر می‌شوند، اما تلاش‌ها برای دستگیری نفر سوم این باند ادامه پیدا می‌کند تا این‌که «جواد» هم پس از چند روز توسط پلیس بازداشت می‌شود. «جواد» پس از مواجهه حضوری با همدستانش و اطلاع از اعترافات «حسین» و «امیر» به سرقت او هم به همدستی با آنها برای سرقت از کنیسه‌های تهران اعتراف می‌کند.
سرهنگ کارآگاه شمس‌الدین میرزکی، رئیس پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اعلام این خبر گفت: «همه اموال سرقتی  به ارزش تقریبی 500‌میلیون تومان از این سه سارق کشف شد.


تعداد بازدید :  582