شماره ۳۹۷ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۵ مهر
صفحه را ببند
امروز در تهران انجام می‌شود
مذاکره با هیأت آژانس برای نهایی کردن دو اقدام عملی گام سوم توافقات

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که در مورد دو اقدام عملی از 5 اقدام گام سوم توافقات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از امروز در تهران مذاکره می‌شود تا این دو مورد نهایی شود.
«بهروز کمالوندی» روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا گفت: سفر «ترو واریورانتا» معاون امور پادمان‌ها و هیأتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منظور ادامه گفت‌وگوها و نهایی شدن دو موضوع آخر گام سوم توافقات ایران و آژانس صورت می‌گیرد. وی افزود:  این هیأت که به منظور مذاکره درباره مسائل فیمابین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران سفر می‌کند، از امروز مذاکرات خود را با مسئولان سازمان انرژی اتمی ایران آغاز می‌کند.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از توافق بر سر 13 اقدام در گام‌های اول و دوم، در گام سوم درباره 5 اقدام عملی دیگر در 30 اردیبهشت‌ماه 93 به توافق دست یافتند. کمالوندی تصریح کرد:  با توجه به این‌که اطلاعات اولیه درباره این دو مورد ارایه شده، قرار است با حضور هیأت آژانس درباره این موضوعات نیز گفت‌وگو و این دو مورد نهایی شود.
پیش از این، «رضا نجفی» سفیر و نماینده دایم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد: معاون امور پادمان‌ها و هیأتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ادامه گفت‌وگوها درخصوص مسائل فیمابین به ایران می‌آیند. وی افزود: مسأله مایه تاسف این است که حفظ اطلاعات طبقه‌بندی‌شده در آژانس دوباره رعایت نشده و درحالی‌که ایران و آژانس مشغول برنامه‌ریزی بودند، خبر آن توسط یک رسانه غربی منتشر شده است.
وی تأکید کرد: موضوع یک‌بار دیگر نگرانی ایران در مورد وجود جاسوسی در آژانس را تأیید می‌کند. سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خطاب به مسئولان این نهاد بین‌المللی به‌ویژه یوکیا آمانو مدیرکل آن هشدار داد: لازم است آژانس به تعهدش برای حفظ اطلاعات محرمانه جمهوری اسلامی ایران عمل کند.
ایران و آژانس در سومین گام همکاری‌های فنی برای حل ٥ موضوع تفاهم کرده بودند که دو موضوع آن به دلیل زمان‌بر بودن، باقی مانده است. ایران همچنین دو گام دیگر شامل ١٣ اقدام عملی را انجام داده است. جمهوری اسلامی ایران پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، همزمان با تلاش‌ها برای حل‌وفصل پرونده هسته‌ای با گروه 1+5، همکاری‌های خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را شدت بخشیده است.
ایران تاکنون تعاملات و همکاری‌های سازنده و جامعی با آژانس در چارچوب توافق دو‌جانبه داشته که گرچه آژانس گزارش‌هایی در تأیید اقدامات ایران ارایه کرده اما لازم است در راستای اعتمادسازی متقابل، وظایف خود را به‌طور کامل انجام دهد. براساس توافق برنامه اقدام مشترک که در آذرماه ‌سال 92 در ژنو به امضای ایران و کشورهای 1+5 رسید، آژانس مسئولیت راستی‌آزمایی اقدامات مورد توافق را برعهده گرفت و به دنبال آن ماهانه گزارشی درباره فعالیت‌های ایران و روند اجرای توافق به شورای حکام و اعضای گروه 1+5 ارایه کرده است.


تعداد بازدید :  313