شماره ۳۹۷ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۵ مهر
صفحه را ببند
شعله اعتراضات خیابانی هنگ‌کنگ به خاموشی گرایید

شمار تظاهرکنندگان هنگ‌کنگی به دنبال هشدار مقامات این شهر به‌طور چشمگیری کاهش یافت تا کارمندان دولتی و دانش‌آموزان پس از وقفه‌ای چندروزه بار دیگر به ادارات محل کار و مدارس خود بازگردند. با وجود فروکش کردن موج تظاهرات خیابانی، شماری از معترضان هنگ‌کنگی همچنان در خیابان‌ها به سر می‌برند و به مهلت تعیین‌شده از سوی دولت برای تخلیه خیابان‌ها توجهی نشان نمی‌دهند و فعالان متعهد شده‌اند که به نافرمانی مدنی خود ادامه دهند.
صبح روز گذشته ده‌ها تن از کارگران به سوی مرکز مجموعه دفاتر دولتی تایلند در منطقه «تامار» به راه افتادند. به دنبال آن گروهی از معترضان ورودی پل این مجموعه را مسدود کردند، اما مسیر باریکی را برای رفت‌ و آمد مقامات باز نگه داشتند. از زمان آغاز این اعتراضات، شمار انبوه تظاهرکنندگان روز به روز کاسته شد و در روز دوشنبه به کمترین حد خود رسید. با کاهش شمار معترضان احتمال اعمال خشونت از سوی پلیس علیه معترضان افزایش یافت و بسیاری دیگر نیز از بیم چنین اقدامی خیابان‌های هنگ‌کنگ را ترک کردند. تظاهرات روز‌های گذشته کسب‌و‌کار در این منطقه را با مشکل مواجه کرده‌است و بورس هنگ‌کنگ را با ضرری 50‌میلیارد دلاری مواجه کرده‌ و از ارزش سهام آن کاسته است. بنابر اعلام بانک جهانی این تظاهرات به اقتصاد هنگ‌کنگ صدمه زده اما با این حال تا به این‌جا تأثیر چندانی بر چین نداشته ‌است.
«لئونگ چون یینگ»، رئیس دولت منطقه‌ای هنگ‌کنگ پیشتر هشدار داده‌ بود در صورتی که معابر کلیدی کسب‌وکار شهر تا روز دوشنبه از معترضان خالی نشود «تمامی اقدامات لازم برای برقراری نظم اجتماعی را به کار خواهد گرفت». به دنبال این سخنان معترضان نیز روز دوشنبه به محاصره دفاتر دولتی مرکز شهر پایان دادند. این مناطق نقطه کانونی اعتراضات هنگ‌کنگی‌ها بود که هزاران نفر را به خیابان‌ها کشاند. اما با برداشته شدن سد معبر‌ها کارمندان دولتی اجازه پیدا کردند تا بدون هیچ مشکلی به ادارات محل کار خود وارد شوند. با این حال تا بعدازظهر دیروز همچنان شماری از معترضان در نزدیکی دفاتر بانک‌های بین‌المللی و ساختمان بورس هنگ‌کنگ به چشم می‌خوردند. با این حال بن‌بست معترضان هنگ‌کنگی با دولت لئونگ یینگ همچنان ادامه دارد و نشانه‌ای از پیشرفت مذاکراتی که قرار بود برای پایان دادن به اختلافات برگزار شود دیده نمی‌شود. تظاهرکنندگان خواستار حق انتخاب رهبر بعدی هنگ‌کنگ در انتخابات آینده این منطقه در‌سال 2017 هستند. دولت چین که حاکمیت بر هنگ‌کنگ را در‌سال 1997 از بریتانیا بازپس گرفت تأکید دارد که تنها نامزد‌های مورد تأیید دولت چین صلاحیت اداره هنگ‌کنگ را دارند و تظاهرات اخیر را محکوم به شکست خوانده‌ است. دولت چین که پیش از این با اقدامات جدایی‌طلبان در تبت و سین کیانگ مواجه شده‌است نگران آن است که تظاهرات هنگ‌کنگ به مناطق اصلی خاک چین کشیده شود. رهبری حزب کمونیست چین اعتراضات اخیر هنگ‌کنگ را غیرقانونی خوانده‌است با این حال از دولت لئونگ یینگ خواسته تا راه‌حلی را برای پایان دادن به این اعتراضات بیابد. تظاهرات «اشغال مرکز» ایده‌ای بود که از یک‌سال پیش توجهات را به خود جلب کرد. معترضان هنگ‌کنگی وعده داده‌اند که تا بر‌آورد شدن خواسته‌هایشان به این تظاهرات ادامه دهند.


تعداد بازدید :  298