شماره ۳۹۷ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۵ مهر
صفحه را ببند
فرمانده نیرو‌های مدافع کوبانی:
تا پایان مقاومت خواهیم کرد

شهروند | مبارزان کرد سوری روز گذشته نیز به دفاع جانانه خود از کوبانی ادامه دادند و مانع پیشروی داعش در تپه «مشی‌النور» در مجاورت کوبانی شدند و از اشغال این منطقه استراتژیک توسط تروریست‌ها جلوگیری کردند. فرمانده نیرو‌های مدافع کوبانی نیز از مقاومت نیرو‌هایش تا پایان جان خبر داد.
شهر کوبانی که برخی آن را «عین‌العرب» نیز می‌نامند در روز‌های گذشته و از جانب شرق و غرب تپه «مشی‌النور» مورد حملات تروریست‌های داعش قرار گرفت اما بنابر گزارش دیده‌بان حقوق‌بشر سوریه که در بریتانیا مستقر است، ایستادگی و مقاومت مبارزان کرد  روز یکشنبه مانع سقوط این شهر به دست داعش شده ‌است. این تپه در مجاورت مرز سوریه با ترکیه قرار دارد و به همین دلیل مکانی استراتژیک به شمار می‌رود.
داعش روز شنبه موفق شد بخش‌هایی از مشی‌النور را تصاحب کند، هرچند حملات هوایی ائتلاف بین‌المللی پیشروی آنها را به تعویق انداخته ‌بود. اما «ادریس نعسان»، یک مقام کرد سوری از عدم‌هماهنگی فرماندهان ائتلاف و مبارزان کرد خبر داد. بنابر گزارش دیده‌بان حقوق بشر، داعش روز یک‌شنبه دست‌کم 10موشک به سوی کوبانی پرتاب کرده ‌است. شبه‌نظامیان داعش با شلیک گلوله‌های تانک و خمپاره تلاش کردند تا سد مقاومت کرد‌ها در کوبانی را بشکنند. پیش از این یک جنگجوی زن کرد نیز در اقدامی انتحاری بمبی را در موضع داعش در کوبانی منفجر کرده‌ بود. بنابر گزارش الجزیره گلوله‌باران و تیر‌اندازی همزمان با درگیری‌های کوبانی در صبح روز دوشنبه نیز ادامه یافت. در جریان نبرد کوبانی 2 تا 3‌هزار مبارز کرد سوری که به تسلیحات قدرتمندی مجهز‌ند به مقاومت در برابر داعش مشغولند، اما این مبارزان خواهان تسلیحات و کمک‌های بیشتری هستند.
«صلاح مسلم»، رهبر کرد‌های سوریه در دیدار خود با مقامات امنیتی ترکیه ارسال تسلیحات مضاعف را به پیوستن سربازان ترک به جمع مبارزان با داعش ترجیح داده‌ بود و از آنها خواست تا برای دستیابی به سلاح وارد مرز‌های ترکیه شوند.
نزدیک به سه هفته ‌است که تروریست‌های داعش در تلاشند تا با تصرف کوبانی نفوذ و کنترل خود را در مرز‌های سوریه با ترکیه گسترش دهند.
با این حال اخباری نیز از برافراشته شدن پرچم سیاه داعش در ساختمانی در حومه شرقی کوبانی به گوش می‌رسد، اما به گفته مدافعان شهر، تروریست‌ها به مرکز این شهر نرسیده‌اند. این پرچم که از مرز ترکیه نیز قابل مشاهده‌ است بر فراز ساختمان 4طبقه‌ای واقع شده که صحنه شدید‌ترین درگیری‌های هفته‌های گذشته در کوبانی بوده ‌است.
منابع محلی کوبانی نصب این پرچم را تأیید می‌کنند اما می‌گویند نیرو‌های کرد تاکنون مانع پیشرفت داعش شده‌اند. «اسماعیل اسکین» که یکی از خبرنگاران حاضر در این شهر است می‌گوید: «داعش تنها پرچمی را بر ساختمانی در شرق شهر علم کرده است»، او در ادامه می‌گوید: «این ساختمان در داخل شهر نیست، بلکه در شرق آن قرار دارد. آنها داخل شهر نیستند و درگیری‌های شدید همچنان ادامه دارد».
عصمت الشیخ، فرمانده نیرو‌های مدافع کوبانی روز گذشته و در ارتباطی تلفنی گفت: «اگر آنها وارد کوبانی شوند آن‌جا به قبرستانی برای ما و آنها بدل خواهد شد. ما تا پای جان به آنها اجازه ورود نخواهیم داد.» فرمانده نیرو‌های کوبانی در ادامه سخنان خود گفت: «ما یا پیروز می‌شویم یا می‌میریم، ما تا پایان مقاومت خواهیم کرد.»


تعداد بازدید :  286