شماره ۳۹۷ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۵ مهر
صفحه را ببند
اخبار جهان

حزب حامی روسیه اکثریت پارلمان لتونی را تصاحب کرد
حزب‌ هارمونی لتونی که عمدتا از سوی اقوام و قبایل روسی حمایت می‌شود بیشترین تعداد آرا در انتخابات پارلمانی را به دست آورده است با این حال این حزب به علت نگرانی‌های مربوط به تسلط کمپین تحت تسلط کرملین بر این انتخابات احتمالا قادر به تشکیل دولت نخواهد بود. به گزارش تسنیم، حزب‌ هارمونی لتونی به رهبری «نیل یوشاکوف» شهردار پایتخت لتونی، 23‌درصد آرای این انتخابات را کسب کرده است. 3حزب ائتلافی حاکم نیز 56‌درصد آرا را کسب کرده‌اند.
نتایج انتخابات نشان می‌دهد که تلاش‌های یوشاکوف برای دستیابی به آرای فراتر از اقوام و قبایل روس‌تبار در لتونی با شکست روبه‌رو شده است. حزب‌ هارمونی در این انتخابات موفق به کسب 25کرسی از 100 کرسی پارلمان خواهد شد که این رقم 6 کرسی کمتر از تعداد کرسی‌هایی است که قبل از انتخابات داشتند.
حزب ‌هارمونی لتونی از روابط نزدیک‌تر با روسیه حمایت می‌کند و در عین حال خواستار باقی ماندن لتونی در ناتو و ادامه عضویت در اتحادیه اروپاست. سفر اخیر شهردار ریگا به مسکو و اظهارات وی درخصوص ولادیمیر پوتین نگرانی‌های زیادی را ایجاد کرده است. وی گفته است که ولادیمیر پوتین بهترین گزینه‌ای است که لتونی می‌تواند در فضای کنونی سیاسی به وی امیدوار باشد.

القاعده مسئولیت حمله به صلح‌بانان در مالی را برعهده گرفت
گروه تروریستی «توحید و جهاد» از گروه‌های وابسته به «القاعده» در غرب آفریقا، مسئولیت حمله جمعه گذشته به صلحبانان سازمان ملل و کشته شدن 9 نفر از آنها در کشور مالی را برعهده گرفت. این گروه تروریستی، جمعه گذشته با حمله به کاروان وابسته به یگان نیجریه‌ای صلحبانان سازمان ملل در کشور مالی در یکی از روستاهای منطقه «کاو» در شمال شرق این کشور، 9 نفر از صلحبانان را به قتل رساند. صلحبانان سازمان ملل بدون افشای جزییات گفتند: این حمله خونبارترین حمله علیه صلحبانان از زمان استقرار آنها در کشور مالی یعنی ژوئیه 2013 است. «سلطان ولد بادی» عضو گروه تروریستی توحید و جهاد در مالی گفت: به سربازان دولت نیجریه که با دشمنان اسلام همکاری می‌کنند، حمله کردیم و 9 نفر از آنان را کشتیم. وی ضمن اعلام این مطلب که سه گروه از تروریست‌ها در مالی حضور دارند، هشدار داد درصورتی‌که صلحبانان سازمان ملل مالی را ترک نکنند، وضع این کشور بدتر خواهد شد. گروه تروریستی توحید و جهاد پیشتر نیز مسئولیت برخی عملیات تروریستی در لیبی را پذیرفته بود.

جو بایدن از امارات هم عذرخواهی کرد
مقامات امارات روز گذشته اعلام کردند معاون رئیس‌جمهوری آمریکا به خاطر اشارات ضمنی‌اش مبنی بر این‌که ابوظبی از داعش در سوریه حمایت می‌کند، عذرخواهی کرده‌است. به گزارش ایسنا این عذرخواهی از جانب جوزف بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا که توسط کاخ سفید نیز تأیید شده یک روز پس از عذرخواهی وی از رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه صورت گرفت. روز یکشنبه، بایدن در تماسی تلفنی با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، امیر امارات و معاون فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور به توضیح صحبت‌هایش پرداخت و از دولت ابوظبی عذرخواهی کرد. وزیر امور خارجه امارات خواستار توضیحی رسمی از جناب بایدن به خاطر اظهارنظرهایش شده و گفته بود که این اظهارنظرها یک جو نامساعد و منفی درباره نقش امارات در مقابله با داعش بر جای می‌گذارد. بایدن با سخنرانی اخیر خود در دانشگاه‌ هاروارد گفته بود که ترکیه، قطر و امارات میلیاردها دلار پول و ده‌ها‌هزار تن سلاح برای شبه‌نظامیان سنی ارسال کرده‌اند تا بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه را برکنار کنند.
در همین راستا «احمد داوود اوغلو»، نخست‌وزیر ترکیه نیز روز گذشته در جمع حامیان خود در استانبول گفت: «هیچ‌کس حق ندارد ترکیه را به خاطر رویکردی که در قبال سوریه در پیش گرفته مورد انتقاد قرار دهد و اقدامات ما را نادیده بگیرد». وی در ادامه گفت: اگر به هشدارهای قبلی ما اعتنا می‌کردند، امروز این اتفاق‌ها رخ نمی‌داد. این وظیفه ماست که به این مسائل اشاره کنیم.


تعداد بازدید :  378