شماره ۳۹۷ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۵ مهر
صفحه را ببند
سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با «شهروند»:
فعالیت در ستادهای موسوی و کروبی مانع احراز صلاحیت نیست

شهروند|  نظارت شورای نگهبان بر انتخابات از جمله وظایفی است که در قانون برای این شورا تعیین شده است.  سخنگوی شورای نگهبان بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی و معیارهای این شورا در این زمینه را در گفت‌وگویی با «شهروند» تشریح می‌کند.  او معتقد است  مفاهیمی که ما در حال حاضر با آن سروکار داریم مربوط به صلاحیت کاندیدا‌ها در راستای مسائل حقوقی است.
نجات‌الله ابراهیمیان در مورد فعالیت چهره‌های سیاسی در ستادهای انتخاباتی میرحسین موسوی و مهدی کروبی می‌گوید: ‌ تا مقطعی از مراحل انتخابات ‌سال 88 مردم و حتی اعضای ستادهای انتخاباتی به وظایف قانونی و حقوقی خودشان عمل کردند و انتظار نظام هم همین بوده که کاندیداها فعالیت کنند، صلاحیتشان هم تأیید شده بود،  بنابراین فعالیت در ستادهای انتخاباتی کاندیداها مانع احراز صلاحیت نخواهد بود.
سخنگوی شورای نگهبان تأکید می‌کند: ‌ همان‌طور که مسئولان نظام گفتند، کسانی که به کاندیداها رأی دادند یا در مراحلی از آنها طرفداری کردند، این افراد به تشخیص خودشان عمل کرده‌اند. نمی‌توان این مسأله را مبنای سرزنش یا عدم‌احراز صلاحیت قرار دهیم.
او با بیان این‌که اقدامات خلاف قانون و فعالیت‌هایی مبنی بر عدم‌التزام به نظام، در احراز صلاحیت‌ها دیده می‌شود، اضافه می‌کند:  من یک‌بار دیگر بر پیام مسئولان نظام تأکید می‌کنم که رأی دادن به یک کاندیدا و عضو ستاد انتخاباتی او بودن به خودی خود مانعی برای احراز صلاحیت نیست.
ابراهیمیان همچنان در مورد فشار برخی گروه‌ها بر شورای نگهبان می‌گوید: ‌ این شورا براساس واقعیت‌های عینی، پرونده‌ها، استعلامات و اطلاعاتی که در اختیار دارد داوری خواهد کرد  اما می‌شود اینگونه پرسید که آیا احتمال لغزش قضات وجود ندارد؟ این افراد حتما اشخاص عادل و منصفی هستند که تمایلات شخصی‌شان در داوری‌شان داخل نمی‌شود اما من می‌گویم مثل هر انسانی، ما هم مصون از اشتباه و لغزش نیستیم ولی برای این‌که بخواهیم نظرات شخصی  یا فضا و جو را در تصمیماتمان تأثیر بدهیم، قصد و تعمدی وجود ندارد.
با این حال هرچه به زمان انتخابات نزدیک می‌شویم، برخی جریان‌ها سعی می‌کنند فضای سیاسی را به نفع خودشان تغییر دهند که سخنگوی شورای نگهبان معتقد است: ‌در رقابت‌های انتخاباتی، ممکن است تلاش شود که گروه‌های رقیب نسبت‌هایی به هم بدهند. شورای نگهبان به دور از همه این فضاها، به‌عنوان یک داور بی‌طرف باید براساس اطمینان و علم شخصی اعضا در مورد صلاحیت‌ها داوری کند و من امیدوارم این داوری به صورت عادلانه انجام شود. 


تعداد بازدید :  326