شماره ۳۹۷ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۵ مهر
صفحه را ببند
نیروهای هلال‌احمر اسکو 2 پسر نوجوان را که به غار پناه برده بودند نجات دادند
ردپای 2 پسر گمشده در غار کوهستانی

گروه حوادث| ترس از طبیعت کوهستانی شهرستان اسکو 2 نوجوان 15ساله را به غار کشاند. وقتی 2 پسر روستایی در کوهستان گم شدند تن به غارنشینی دادند. امدادگران هلال‌احمر در یک عملیات تخصصی، توانستند این 2 نوجوان گمشده را نجات دهند.
درخواست کمک
روز جمعه 11 مهرماه بود که 2 پسر اهل روستای اسفنجان شهرستان اسکو در آذربایجان‌شرقی برای گردش راهی جنگل‌های کوهستانی اطراف روستایشان شدند. اما هرگز تصور نمی‌کردند با آشنایی که نسبت به جنگل‌های اطرافشان داشتند در طبیعت گم شوند. بامداد روز شنبه بود که خانواده‌های 2 پسر روستایی نگران شدند. با بخشدار منطقه تماس گرفتند و اهالی روستا برای پیدا کردن ردی از آنها بسيج شدند. اما جست‌وجو بی‌فایده بود، تا این‌که بخشدار مرکزی شهرستان اسکو برای یافتن پسران گمشده از جمعیت هلال‌احمر این منطقه درخواست کمک کرد.
عملیات امدادگران هلال‌احمر
دقایق اولیه بامداد روز شنبه 12 مهرماه بود که زنگ آماده‌باش در پایگاه هلال‌احمر شهرستان اسکو به صدا درآمد. میریحیی میرابراهیم‌زاده رئیس جمعیت هلال‌احمر اسکو در رابطه با این خبر به «شهروند» گفت: «بامداد روز شنبه در پی تماس بخشدار مرکزی شهرستان اسکو مبنی بر ناپدید شدن 2 نوجوان روستایی در کوهستان‌های نزدیک روستای اسفنجان یک تیم جست‌وجو ی هلال‌احمر متشکل از 4 امدادگر و یک دستگاه آمبولانس به کوهستان اعزام شدند. من هم برای همراهی با امدادگران به منطقه رفته بودم. تعداد زیادی از روستاییان هم با موتورسیکلت و چراغ قوه به امید یافتن ردی از این 2 نوجوان 15ساله دست به جست‌وجو زده بودند. هوا تاریک بود و عملیات سختی پیش روی جست‌وجوگران هلال‌احمر قرار داشت. این عملیات تا صبح شنبه در ارتفاعات و کوه‌های اطراف روستا طول کشید اما هیچ ردی از دو پسر نوجوان پیدا نشد. تا این‌که با روشن شدن هوا در ساعت 8 صبح توانستیم این 2 نوجوان را در داخل یک غار پیدا کنیم.»
پناهگاه امن
تحقیقات اولیه نشان می‌داد این 2 پسر نوجوان برای تفریح به باغ‌ها و ارتفاعات دور از دسترس روستایشان رفته بودند که بعد از پیمودن مسیری طولانی راه بازگشت به روستا را گم کردند. برای همین از ترس در داخل یکی از غارهای کوهستان پناه گرفته بودند. آنها که در زمان پیدا شدنشان توسط نیروهای هلال‌احمر باور نداشتند که نجات یافته‌اند گفته بودند: «وقتی راه را گم کردیم، هوا تاریک شده بود. وحشت‌زده بودیم و از این‌که دیر به خانه برگردیم می‌ترسیدیم. برای همین در یکی از غارهای اطراف کوهستان شبانه پناه گرفتیم تا این‌که خانواده‌هایمان به امید یافتن ما، اهالی روستا و امدادگران هلال‌احمر را شبانه راهی جنگل کوهستانی کرده بودند.»


تعداد بازدید :  327