شماره ۳۹۷ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۵ مهر
صفحه را ببند
کارگر شمالی امن شد
پرونده جست‌وجوی مهمات زنگ‌زده به آخر رسید

گروه حوادث| عملیات پاکسازی مهمات، زیر خانه‌های کارگر شمالی بعد از 43 روز جست‌وجو به پایان رسید و این دخمه اسرارآمیز از آغاز تا پایان عملیات در سکوت کامل خبری پاکسازی شد. طبق گفته معاون سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران مهمات پیداشده در‌سال 1335 برای امحاء دفن شده بودند.
از آغاز تا پایان
روزهای پایانی مردادماه بود که 2 کارگر افغانی در زمان حفر یک چاه در ساختمانی درحال ساخت به زیر زمین مخوفی راه پیدا کردند که پُر بود از خمپاره، توپ و گلوله‌های جنگی. خبر کشف این دخمه اسرارآمیز خیلی زود نیروهای ویژه پلیس و ماموران آتش‌نشانی را به محل حادثه کشاند. دستور پلمب خانه درحال ساخت صادر شد.
عملیات تخلیه گلوله‌ها و خمپاره‌ها در کوچه دیدار کارگر شمالی از 30 مردادماه با گذشت یک ماه همچنان ادامه داشت. در آخرین روز‌های شهریورماه، با کشف چاه دوم مهمات زیر خانه‌های کارگر شمالی ابعاد تازه‌ای از این دخمه اسرارآمیز پیش روی تیم پلیسی قرار گرفت. سردار حسین ساجدی‌نیا رئیس پلیس پایتخت همان موقع در رابطه با این خبر اعلام کرد: «پس از کشف اولین گلوله‌ها و خمپاره‌ها از چاه حفرشده در منطقه کارگر شمالی روند کشف این مهمات در دستور کار قرار گرفت و حضورمأموران یگان چک و خنثی نیروی انتظامی بعد از گذشت یک ماه همچنان در محوطه اطراف ساختمان ادامه دارد. مأموران این یگان پس از تخلیه تسلیحات چاه اول، اقدام به حفر یک چاه دیگر تا عمق 25متری کردند که تا این لحظه 500 گلوله توپ و پوکه از این دو چاه به دست آمده است».
مهمات امحایی بوده‌اند
سردار ساجدی‌نیا از همان زمان وعده داده بود که پلیس تا تخلیه تمام تسلیحات در منطقه حضور دارد و همسایه‌ها و ساکنان این منطقه نباید هیچ نگرانی نداشته باشند. حالا بعد از گذشت 43 روز، عملیات ویژه نیروهای چک و خنثی‌سازی منطقه از مهمات زنگ‌زده انجام شده است. معاون سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به پایان عملیات پاکسازی مهمات در کوچه دیدار در محله فاطمی تهران گفت: درتاریخ اول شهریور امسال هنگام حفر چاه جذبی یک واحد مسکونی درعمق 10متری تعداد قابل توجهی مهمات امحایی مربوط به‌سال 1335 رویت و پس از اعلام به مراجع انتظامی عملیات پاکسازی این واحد مسکونی آغاز شد.
آرمانفر افزود: پس از بررسی عکس‌های هوایی مربوط به‌ سال 1335 مشخص شد این منطقه مسکونی نبوده و کاملا بیابانی بوده که در اختیار نیروهای مسلح به‌عنوان میدان تیر استفاده می‌شد و این مهمات برای امحا، دفن شده بود.
وی گفت: این مهمات شامل گلوله‌ها و خرج‌های توپ اشنایدر 75میلی‌متری آلمانی و گلوله‌های ضدهوایی ساخت روس بود که با حضور و اقدام نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی همه مهمات دفن‌شده خارج شد.
معاون عملیات و پدافند غیرعامل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران خاطرنشان کرد: این محله پس از عکسبرداری به طریقه ژئو راداری و اسکن‌های جی پی اس خالی ازهرگونه موارد مشابه است و کاملا امن بوده و جای هیچ نگرانی برای ساکنان آن وجود ندارد.


تعداد بازدید :  318