شماره ۳۹۷ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۵ مهر
صفحه را ببند
كافه نظر

سینمای کودک دغدغه مسئولان شود

كامبوزيا   پرتوي  كارگردان

من احساس می‌کنم با توجه به رویکرد جدید وزارت ارشاد امسال همه به فکر بازگرداندن جشنواره به حالت اول خود هستند اما سینمای کودک باید دغدغه مسئولان شود. برگزاری جشنواره‌های سینمایی کار خوب و بزرگی بوده و با توجه به این‌که این اتفاق بزرگترین اتفاق سینمایی اصفهان است، سبب به وجود آمدن شور و اشتیاق خاصی برای تماشاگران می‌شود.
در کل من به دلیل علاقه‌ای که به این جشنواره دارم در بیشتر دوره‌های آن حضور پیدا کرده و فیلم‌های این جشنواره را مشاهده کردم .به اعتقاد من سینمای کودک ما در وضع خوبی قرار ندارد اما امیدوار هستم که در ‌سال آینده با توجه به رویکرد جدید وزارت ارشاد اسلامی، وضع بهتر شود و سینما کودک پیشرفت بیشتری داشته باشد.من احساس می‌کنم جشنواره امسال بیشتر برای برگرداندن جشنواره سر جای خودش بوده و فکر می‌کنم در‌ سال آینده شرایط جشنواره بهتر شود؛ امیدوارم با این اتفاقاتی که می‌افتد، این جشنواره به مقام‌های گذشته بازگردد و شرایط بهتری پیدا کند، از همین‌رو احساس می‌کنم جشنواره نمی‌تواند کمک ویژه‌ای به سینما ی کودک انجام دهد.
متأسفانه مدتی تمرکز مسئولان روی حوزه سینما نبود اما با وجود تغییرات فعلی، اگر دغدغه مسئولان سینما شود، شرایط سینما کودک هم بهبود پیدا می‌کند و دیگر فقط تابستان و جشنواره کودک میزبان فیلم‌های کودک نیستیم.

فیلم‌های کودک بیزینسی شده‌اند

بهروز   بقايي بازيگر

متأسفانه ما در کار کودک همه چیز را فدای بیزینسی کار کردن می‌کنیم اما نیازهای کودک در ساخت فیلم‌های این عرصه چندان مورد توجه قرار نگرفته  است.
من فکر می‌کنم مشکل اصلی ما این است که فکر می‌کنیم، فیلم کودک به اندازه قدی کودکان نیاز به توجه دارد. ما پیش خود فکر می کنیم وقتی آن بچه مرد بزرگی شد، آن زمان می توانیم به وی بپردازیم و یا برایش لالایی بخوانیم و مرثیه‌سرایی کنیم ولی مسأله این است که مسیر بدی را می رویم.
به نظر من باید در هر کاری قصد انجام آن را داریم، بر مبنای آموزش پیش رویم زیرا درواقع مبنای هر چیزی آموزش بوده و در آموزش هم مبنا، کودکان و کودکان جامعه هستند و آنها نخستین افرادی به شمار می‌روند که باید آموزش ببینند؛ متاسفانه ما این کار را نمی‌کنیم و به فکر سود بیشتر هستیم. البته به نظر من این مربوط به بازار بوده و گناهی بر گردن کسی نیست این‌که درحال حاضر به جایی رسیده‌ایم که می‌گوییم الان فصل، چه کاری را می‌طلبد که ساخته شود و ممیزی چه چیزی می‌‌طلبد، همان را انجام دهیم؛ متاسفانه ما کاری می‌کنیم که سود بیشتری داشته باشد و به فکر بازار هستیم که این مسأله خیلی دردناک است.
ما همه چیز را فدای بیزینسی کار کردن می‌کنیم و تنها بیزینس می‌کنیم و می‌گوییم بازار چه می‌طلبد، همان کار را کنیم و نمی گوییم چه چیزی برای مردم و کودک لازم است تا آن را انجام دهیم.
در کل باید به گونه ای دیگر به فیلم و تولیدات کودک و نوجوان نگاه کرد و به‌ویژه در مدیریت‌های دولتی که در این زمینه مسئول هستند، ما از سینما و تلويزیون تئاتر خودمان توقع داریم نه این‌که برای تولیدات برنامه کودک وابسته به تولیدات خارجی باشیم.

فیلم‌های جشنواره کودک از نظر کیفی ضعیف است

مريم   سعادت  بازيگر

متاسفانه نوستالژی بچه های الان مانند بچه های قبل نیست نوستالژی بچه های الان به برخی سی دی های مختلف خلاصه شده و کیفیت فیلم‌های جشنواره فیلم کودک مناسب نیست.
من به‌طور واقع نمی‌دانم که راجع به سینمای کودک چه چیزی بگویم زیرا آن‌قدر حرف زده‌ام که خسته شده‌ام. متاسفانه نوستالژی بچه‌های الان سی دی‌های مختلف، پلاتوهای مختلف و یک عروسک بی‌ریخت، یک خاله و یک عمو است که می‌گویند بچه‌ها دست، جیغ و هورا؛ آن هم با بچه‌هایی که دارند چرت می‌زنند و این برنامه کودک ما شده است.
در مدت این چند‌ سال هیچ چیز جدیدی از سینمای کودک ندیدم و حتی الان که جشنواره فیلم کودک برگزار می‌شود، واقعا حاصل این جشنواره‌ها چه چیزی است؟ من نمی‌خواهم جشنواره را رد کنم، بلکه می‌خواهم بگویم که جشنواره وقتی خوب است که آدم در طول ‌سال حاصل آن جشنواره ر ا ببیند؛ یادمان نرود این جشنواره مال کودک است و تنها اتفاقی که نمی‌افتد برای کودک است؛ اصلا در طول ‌سال بچه‌های این سرزمین چند کار جشنواره‌ای می‌‎بینند و کجا ببینند؟


تعداد بازدید :  278