شماره ۳۹۷ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۵ مهر
صفحه را ببند
سود نجومی که به جیب واردکنندگان خودرو می‌رود
مردم: قانون زیاد داریم ولی قانون‌شکن‌ها بیشترند

شهروند| در‌سال 92 هرچند که بیش از 78‌هزار دستگاه خودرو لوکس وارد کشور شده اما محدودیت‌های اعمال‌شده توسط دولت یازدهم، میزان واردات خودروهای لوکس بالای 2500 سی‌سی را از 16‌هزار دستگاه در ‌سال 91 به 4‌هزار دستگاه در ‌سال 92 کاهش داده است. این در شرایطی است که تنها در ‌سال 92 رقمی بالغ بر 1400‌میلیارد تومان سود به جیب واردکنندگان این نوع خودروها واریز شده که 15‌درصد از مجموع کل درآمد خرید و فروش این خودروها را دربرمی‌گیرد. این سود البته به افراد خاصی که واردات خودرو را در انحصار دارند، می‌رسد. نظرات برخی از خوانندگان را در ادامه دنبال کنید:
آتنا: من که دوست دارم کشوری مرفه و لوکس داشته باشیم و به‌حدی از خودکفایی برسیم که تمام اجناس لوکس و برند با قیمت پایین در اختیار مردم قرار بگیرد.
حمید:  این یعنی مصرف‌گرایی
ایرانی: یه وام 10 میلیونی برای خرید یه پراید هم نمی‌تونیم بگیریم.
مهدی: اگر 15‌درصد این درآمد 1400‌میلیارد تومان باشد که به جیب واردکنندگان رفته حداقل 3 تا 4 برابر این عدد بابت گمرک و تعرفه‌های دیگر به جیب دولت رفته است. ضمنا قیمت ماشین است که نشان‌دهنده لوکس‌بودن آن است و نه حجم موتور. با قیمت یک بنز 2500 سی‌سی میشه 3 تا ماشین کره‌ای 3500سی‌سی خرید. پس این قسمت قانون فقط عوام فریبیه...  
شاهرخی:  اگر خواسته‌های متعادل طبقه مرفه تأمین نشه که سرمایه‌ها از ایران فرار می‌کنه.
احسان: اگر از رانت استفاده کنند، قطعا از سوی افکار عمومی جامعه محکومند ولی اگر سرمایه‌شان را در این بخش به کار برده‌اند و  سرمایه این خانواده‌ها طی چند نسل به‌وجود آمده باید تشویق هم بشوند.
آرمان: چه اشکالی داره یه عده هم از طریق دلالی خودروهای خارجی و پرکردن جیب کارخانه‌های خودروسازی کشورهای بیگانه دوست به ثروت میلیاردی  برسند؟


تعداد بازدید :  172