شماره ۳۹۷ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۵ مهر
صفحه را ببند
خوراکی‌های استرس زا

|  دکترمینو فروزانی  |   متخصص تغذیه     |

افزودنی‌ها و نگهدارنده‌هایی مانند نیتریت و نیترات که به مواد غذایی مانند سوسیس، کالباس‌ و ماهی دودی جهت تثبیت رنگ و جلوگیری از فساد اضافه می‌شود در صورت ترکیب با آمین‌ها، موادی به نام نیتروزامین‌ها را تولید می‌کنند که این مواد بالقوه سرطان‌زا و محرک هستند و موجب تشدید استرس می‌شوند.  در سنین بالای 40‌سال کاهش متابولیسم (سوخت‌وساز) بدن، فرد را برای استرس آماد‌ه‌تر می‌کند. در این شرایط هورمون‌هایی ترشح می‌شوند که اشتها را زیاد و چربی را ذخیره می‌کنند.  
براین اساس اهمیت کاهش مواد غذایی‌ استرس‌زا از برنامه غذایی روزانه را نمی‌توان نادیده گرفت. کافیین ماده‌ای محرک است که در قهوه، چای، کولاها، شکلات و برخی از داروها وجود دارد.  مصرف زیاد مواد غذایی حاوی کافیین همانند استرس عمل می‌کند و گاهی اوقات علایم آن را بدتر می‌کند.  
مواد محرک، ترشح اسید معده و هورمون‌های تیروییدی را بیشتر می‌کنند. این مسأله ضمن ایجاد اضطراب، فعالیت کلیه‌ها را نیز افزایش داده و دفع ادراری نیز بیشتر می‌شود.  
کافیین همچنین جذب آهن دریافتی از طریق مواد گوشتی را مهار می‌کند و سبب ایجاد کم‌خونی ناشی از فقر آهن می‌شود.  
اغلب مردم کافیین را به‌عنوان عاملی محرک برای افزایش انرژی مصرف می‌کنند. این یک احساس کاذب از انرژی‌زا بودن است، زیرا درعین حال باعث خستگی غدد فوق کلیوی می‌شود، چراکه هورمون‌های آدرنالین که هورمون‌های استرس نامیده می‌شوند از غدد فوق‌کلیوی ترشح می‌شوند.  
کافیین می‌تواند سردرد ایجاد کند؛ بنابراین مصرف آن باید کنترل شده باشد و در صورت تمایل به مصرف قهوه‌، می‌توان از قهوه‌ بدون کافیین استفاده کرد.  
از عوامل محرک دیگر، نوشیدنی‌های گازدار است. اسید فسفریک موجود در نوشابه‌های گازدار با بر هم زدن تعادل کلسیم و فسفر و خروج کلسیم از استخوان‌ها باعث آسیب‌های استخوانی و افزایش خطر پوکی استخوان به‌ویژه در زنان می‌شود که به دنبال مصرف طولانی مدت بروز می‌کند.  
اسید فسفریک موجود در این نوشابه‌ها در رقابت با اسیدهیدروکلریک معده عملکرد صحیح معده را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند. هنگامی که معده ناکارآمد می‌شود، غذای مصرفی به صورت گوارش نیافته باقی می‌ماند و سبب سوء‌هاضمه و نفخ می‌شود که این موضوع در ایجاد حس و حال ناخوشایند بسیار موثر است اما آب‌های معدنی و آب چشمه فسفر ندارند.  
منوسدیم گلوتامات از افزودنی‌هایی است که برای حفظ رنگ‌ سبزی‌های کنسروی و گوشت‌های پخته استفاده می‌شود. علاوه‌بر آن در صنایع غذایی برای تشدید طعم، مصرف دارد. این ترکیب شیمیایی می‌تواند در ایجاد سردرد، واکنش‌های پوستی و سوزش در ناحیه‌ پشت گردن نقش داشته باشد.  
بهترین راهکار برای کاهش اثرات مواد افزودنی، اجتناب از مصرف غذاهای حاوی مواد افزودنی است.


تعداد بازدید :  308