شماره ۳۹۷ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۵ مهر
صفحه را ببند
افزایش تعداد بارداری، احتمال سرطان‌سینه را در زنان کمتر می‌کند

|  سمیرا ازقندی  |    متخصص کلینیکال انکولوژى  |

با افزایش تعداد بارداری، احتمال سرطان سینه کمتر می‌شود.
سرطان سینه، شایع‌ترین سرطان بین زنان در ایران است و استرس یکی از عوامل مهم ایجاد سرطان است. از آنجایی که امروزه اکثر زنان شاغل هستند و از طرفی امور خانه و فرزندان را رسیدگی می‌کنند، بیشتر دچار استرس می‌شوند، این مسأله ابتلای زنان به بیماری‌ها را افزایش می‌دهد؛ تغییر سبک زندگی، فعالیت فیزیکى کم و آلودگی‌هاى محیطی نیز در بروز سرطان نقش دارد.
سن ابتلا به سرطان سینه در کشور به زیر 35‌سال رسیده است و توصیه می‌شود خانم‌ها از 20‌سال به بالا، به‌طور مرتب ماهیانه سینه خود را معاینه کنند چراکه اگر بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، درمان راحت‌تر است. درخصوص رابطه زایمان و شیردهی در کاهش ابتلای زنان به سرطان سینه نیز باید گفت، ثابت شده با افزایش تعداد بارداری، احتمال سرطان سینه کمتر می‌شود، به دلیل اینکه تخمدان‌ها هورمون‌هایی ترشح می‌کنند که باعث سرطان سینه می‌شود و هر بارداری استراحتی به تخمدان‌ها می‌دهد و در زمان استراحت هورمون ترشح نمی‌کنند. شیردهی نیز در کاهش ابتلا به سرطان سینه تاثیرگذار است.
درباره نقش تغذیه در کاهش ابتلا به سرطان هم ذکر این نکته لازم است فست‌فودها، کنسروها و مواد افزودنی و نگهدارنده و مشروبات الکلی ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. خانم‌ها وجود زخم و خشکی پوست در نوک و اطراف سینه را جدی بگیرند و به‌محض دیدن اولین علایم غیرطبیعی و غیرقرینگی در سینه حتما به پزشک متخصص مراجعه کنند.

 


تعداد بازدید :  246