شماره ۳۳۸ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲ مرداد
صفحه را ببند
سخنگوی دولت مطرح کرد
در مورد توافقنامه واردات 650 میلیون‌یورویی هیچ جرمی واقع نشد

سخنگوی دولت روز گذشته در جمع خبرنگاران، درباره موضوع توافقنامه واردات 650‌میلیون یورو از نهاده‌های کشاورزی که از سوی برخی رسانه‌ها به گفته نوبخت نسبت به آن بزرگنمایی صورت گرفته توضیحاتی ارایه داد و گفت:‌ بعد از این‌که این موضوع مطرح شد عده‌ای آن را به حساب یک رانت تلقی کردند؛ بنابراین موضوع در دیوان محاسبات مورد توجه قرار گرفت.  گرچه از آن زمان دولت توضیحات مدنظر خود را ارایه داد و گفت که این روند در جهت تسریع در واردات بوده است.
به گزارش ایسنا، محمدباقر نوبخت افزود:  التفات دارید که دیوان محاسبات در مرحله نخست در دادستانی جلسه تشکیل می‌دهد و اگر از نظر او تخلفی انجام شده باشد آنگاه کیفرخواست به دادگاه ارایه می‌شود.  در این موضوع نیز دیوان محاسبات در جایگاه یک نهاد نظارتی وارد عمل شد و دیروز دادستان محترم نظر خود را ارایه داد و این نظر به این شرح بود که هرچند این روال واردات زودهنگام مخالف با روش‌های جاری بود، اما اولا هیچ سوءنیتی در این رابطه وجود نداشت و دیگر این‌که این موضوع به واردات کمک کرده و تأثیر مثبت هم داشته است.  همچنین این واردات ضرری را متوجه بیت‌المال نکرده است.  
نوبخت با بیان این‌که با این وجود قرار تعلیق تعقیب صادر شد، گفت:‌ اگر جرمی اتفاق افتاده بود باید به دادگاه ارجاع داده می‌شد، اما دادستانی دید که اصلا فایده و ارزشی ندارد که این موضوع به دادگاه ارایه شود.  فقط یک‌سال فرصت داده شد که اگر شرکتی اعتراض دارد آن را به شورای رقابت منعکس کند. سخنگوی دولت در همین راستا خطاب به آن دسته از رسانه‌هایی که به بزرگنمایی و برداشت‌های شخصی نسبت به این موضوع پرداخته بودند، تأکید کرد: آن رسانه‌هایی که گفته بودند این واردات زودهنگام نوعی خلاف رویه جاری بوده است و آن را به‌عنوان محکومیت قطعی دیوان محاسبات دانسته و درباره آن اطلاع‌رسانی کرده بودند به نظر من اینها جرم بزرگی انجام داده بودند که قابل تعقیب است. 

نوبخت در پایان گفت: وقتی انبار خالی است، باید آنچه مورد نیاز است وارد شود. اگرچه در این واردات ما حتی یک سنت هم به آن شخصی که باید پرداخت می‌کردم،
پرداخت نکردیم. نوبخت در ادامه به اختصاص هشت‌میلیارددلار برای طرح‌های تأمین آب و تکمیل سدها به‌ویژه آب‌های مرزی و تصویب این موضوع خبر داد و گفت: هزینه‌کرد روی این طرح‌ها می‌تواند در کنار اعتبارات عمرانی در جهت خروج از رکود مثمر ثمر واقع شود.  البته از مسیرهای دیگر اقدامات دیگری درحال انجام است و هم‌گرایی این راه‌های متنوع می‌تواند باعث خروج از رکود شود.
سخنگوی دولت در ادامه اظهار کرد:‌ در جلسه گذشته هیأت دولت غیراز مواردی که بیان شد برای طرح‌های ویژه و ضروری هم مصوباتی وجود داشت،‌ چنانچه 45‌میلیارد ریال اعتبار برای تأمین آب در استان فارس، 700‌میلیارد ریال برای تأمین آب شرب روستایی و عشایری استان ایلام،‌ 260‌میلیارد ریال برای پیشگیری از حوادث غیرمترقبه در سواحل دریای خزر، 238‌میلیارد ریال برای تأمین آب در مناطق عشایری مورد توجه قرار گرفت، همچنین‌ هزار‌میلیارد تومان برای توسعه آبیاری تحت فشار محصولات اساسی کشاورزی در اختیار وزارت کشاورزی قرار می‌گیرد. نوبخت افزود: مجموعه این تخصیص‌ها در کنار راهکارهای دیگر برای خروج از رکود و افزایش اشتغال می‌تواند در آینده اثرگذاری خود را داشته باشد و با مجموعه اینها برای‌ سال 93 رشد مثبت اقتصادی را شاهد خواهیم بود.


تعداد بازدید :  77