شماره ۳۹۶ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۴ مهر
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از عملکرد درخشان بانوان ایرانی در اینچئون
زنانی که شیر بودند
معاون امور بانوان وزارت ورزش در گفت و گو با «شهروند»: نتیجه زحماتمان را گرفتیم

گروه ورزش|   بانوان ایرانی در بازی‌های آسیایی اینچئون کاری کردند کارستان. شاید روزی که لیست ورزشکاران اعزامی به المپیک آسیایی تنظیم شد هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد که بانوان ایران بتوانند با کنار زدن رقبای سر سخت خود برای ایران عزیز افتخار بیافرینند ولی شیرزنان ایرانی با تکیه بر همت و غرور خود همه را غافلگیر کردند و بهترین نتایج تاریخ بانوان ایران در این مسابقات بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را کسب کردند.
کاهش ورزشکار، افزایش مدال
کمیته ملی المپیک با توجه به محدودیت بودجه تصمیم گرفته بود کاروانی کیفی را عازم بازی‌های آسیایی اینچئون کند اما در بخش بانوان این مسأله وجود نداشت. نسبت به دوره قبلی مسابقات که 88 ورزشکار زن به گوانگژوی چین اعزام شده بودند، تعداد زنان ایرانی در اینچئون 30 نفر کاهش یافت و درنهایت 58 ورزشکار زن برای رقابت با نمایندگان کشورهای مختلف به کره رفتند. جالب این‌که با وجود کم شدن تعداد ورزشکاران، تعداد مدال‌ها افزایش داشت. زنان ایرانی در‌سال 2010 یک طلا، 4 نقره و 7 برنز به دست آوردند که در مسابقات‌سال 2014 به 2 طلا، 7 نقره و 7 برنز افزایش پیدا کرد.
مدال اول، مدال آخر
اولین مدال طلایی کاروان ایران نیز توسط یکی از همین بانوان به دست آمد. نجمه خدمتی 18 ساله که به گفته مسئولان برای تجربه اندوزی راهی کره شده بود در روز دوم مسابقات همه را شوکه کرد و توانست در  رشته تپانچه بادی 10 متر تیراندازی مدال طلا را به خود اختصاص دهد. او به نوعی استارت درخشش بانوان ایرانی را زد. جالب این‌که آخرین مدال کاروان ایرانی در اینچئون هم توسط بانوان به دست آمد. نسرین دوستی کاراته کار ایرانی توانست با کسب مدال برنز به کار ورزشکاران ایرانی در کره خاتمه دهد.
یک سوم مدال‌ها از آن بانوان
از مجموع 57 مدال کسب شده توسط ورزشکاران ایرانی در بازی‌های آسیایی اینچئون، 16 مدال توسط ورزشکاران خانم به دست آمد که کمتر از یک سوم مدال‌ها را شامل می‌شود. البته بانوان ایرانی در برخی رشته‌ها مانند تکواندو و کاراته اسیر بدشانسی و ناداوری نیز شدند که در غیراینصورت چه بسا تعداد مدال‌های طلا، نقره و برنز بیشتر هم می‌شد.
پوشش اسلامی
بانوان ایرانی در برخی رشته‌ها نتوانستند رقابت را تجربه کنند. رشته‌هایی مانند کشتی، بسکتبال، والیبال و... که مسئولان فدراسیون جهانی به آنها اجازه حضور با پوشش اسلامی را به بانوان نمی‌دهد، از حضور خانم‌های ایرانی بی‌بهره ماندند و چه بسا در صورت اعزام در این رشته‌ها آنها می‌توانستند تعداد مدال‌هایشان را افزایش دهند.
اولین مدال تاریخ دو و میدانی
در بین تمام مدال‌هایی که بانوان ایرانی کسب کردند، یک مدال بیشتر از همه چسبید و آن هم مدال نقره لیلا رجبی در پرتاب وزنه بود که اولین مدال تاریخ بانوان ایرانی در رقابت‌های بین‌المللی به حساب می‌آمد. مدالی که توسط یک ورزشکار ایرانی- بلاروسی به دست آمد و از این جهت که این ورزشکار به خاطر نام خانوادگی ایرانی‌اش تمام سختی‌ها را به جان خریده تا حماسه بیافریند، ارزش بسیار زیادی داشت.
دلیل عدم اعزام فوتبال
فدراسیون فوتبال با هماهنگی کمیته المپیک در تصمیمی عجیب از اعزام تیم فوتبال بانوان کشورمان سر باز زدند تا حاشیه‌های متعددی دراین‌باره مطرح شود. فریده شجاعی، نایب‌رئیس بانوان فدراسیون فوتبال دراین باره به شهروند می‌گوید:  «خانم‌ها هم می‌توانستند نتیجه   امید مردان را بگیرند و حتی شاید نتیجه بهتر را کسب می‌کردند اما در کشور ما دید مردم روی تیم آقایان است .»
شهریان:  نتیجه زحمات را گرفتیم
بی تردید نقش رباب شهریان، معاونت امور بانوان وزارت ورزش در کسب چنین نتایج قابل تمجیدی بسیار پررنگ است. شهریان در گفت و گو با «شهروند» دراین‌باره می‌گوید: «از عملکرد ورزش بانوان در بازی‌های آسیایی این دوره راضی هستم. قبل از اعزام به این بازی‌ها نیز اعلام کرده بودم که مطمئنم در این دوره حضور چشمگیرتری نسبت به دوره‌های قبل دارند و خوشبختانه تحقق پیدا کرد. دوست داشتم اولین مدال خوش رنگ کاروان توسط بانوان به دست آید که این اتفاق افتاد و نجمه خدمتی مدال طلای بازی‌ها را به دست آورد. با توجه به توانمندی بانوان ورزشکار و برگزاری اردوهای تدارکاتی و مسابقات و برنامه‌محوری فدراسیون‌ها،  اردوهای تدارکاتی پیش‌بینی کرده بودیم که در بازی‌های آسیایی نتیجه داد و امیدوارم در سایر مسابقات نیز ادامه داشته باشد.»
وی ادامه می‌دهد:  «ظرف روزهای آینده با برگزاری جلسات آنالیز درخصوص کار قهرمانی عملکرد بانوان را به‌طور دقیق بررسی می‌کنیم تا رشته‌هایی تعیین شده و برای 4‌سال آینده کارشان را از هم اکنون آغاز کرده و صاحب مدال‌های خوش رنگی شوند. در این خصوص همچنین درباره تعداد مدال‌ها و اعزام‌های بیشتر برنامه‌ریزی می‌کنیم.»
سرمایه‌گذاری موفق
کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش با حمایتی که از بانوان ملی‌پوش کشورمان داشتند و اجازه حضور در میادین رسمی را دادند -با وجود این‌که می‌دانستند در برخی از رشته‌ها امکان کسب مدال نیست- نشان دادند سرمایه‌گذاری در این بخش نتیجه‌بخش خواهد بود. بازی‌های آسیایی اینچئون نشان داد توجه به بانوان می‌تواند به ارتقای جایگاه ایران کمک کند. قزاقستان یکی از رقیبان ایران در این دوره بود که از جمع 28 مدال طلایش، 9 مدال سهم بانوان بود. این مسأله نویدبخش است که در رقابت‌های آینده بانوان ایرانی نیز بتوانند همپای مردان افتخارآفرینی کنند و مدال بگیرند. حالا که بازی‌های آسیایی با موفقیت بانوان همراه بود، بد نیست مسئولان از همین حالا به فکر المپیک 2016 ریو باشند و با سرمایه‌گذاری ویژه در بخش بانوان روی مدال‌های رنگارنگ آنهاحساب باز کنند.برخی کارشناسان نتایج درخشان ورزشکاران خانم در بازی‌های آسیایی را نشانه‌ای از یرخی تحولات اجتماعی و پررنگشدن نقش زنان در سطوح مختلف جامعه ارزیابی می‌کنند. آنها معتقدند که مدیران کشور باید به این نشانه‌ها توجه ویژه و بیشتری داشته باشند زیرا با توانمندسازی بانوان می‌توان بسیاری از مسائل و مشکلات جامعه را فرو کاست.یک جامعه‌شناس دراین‌باره به خبرنگار ما گفت:  دیگر این تلقی که زنان جنس ضعیف هستند و همواره باید در سایه مردان قرار داشته باشند رنگ باخته و چنان‌چه این تلقی نادرست در سطوح مختلف فکری هرچه زودتر اصلاح شود زمینه برای رشد و شکوفایی بیشتر زنان فراهم خواهد شد و در سایه هم‌افزایی توانایی‌های زنان و مردان کشور بهتر و سریع در مسیر رشد و اعتلا گام برمی‌دارد.وی افزود: در سال‌های اخیر شاهد بروز توانمندی زنان در عرصه‌های علمی بودیم حالا در ورزش هم در سایه حمایت مسئولان شاهد چنین تحولاتی هستیم. این تغییرات را باید به فال نیک گرفت چون هم به امید و نشاط در جامعه زنان کمک خواهد کرد و هم درنهایت در سایه این امید و نشاط جامعه از قدرت زنان بهره بیشتری می‌برد.


تعداد بازدید :  168