شماره ۳۹۶ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۴ مهر
صفحه را ببند
تندیس شجاعت برای فرشته ای با صورت سوخته

گروه حوادث| تندیس شجاعت و ایثار به سید سعید ویرانی آتش‌نشان فداکار مشهدی اهدا شد. 90روز از آن حادثه آتشین می‌گذرد. روزی که او شجاعانه دل به آتش زد. شناختی از پسرک 16 ساله نداشت اما خودش را به قلب آتش رساند تا نجاتگر زائر نوجوان باشد.
9 تیرماه با اعلام آتش‌سوزی در ساختمان 3 طبقه در خیابان عبادی زنگ خطر در ایستگاه آتش‌نشانی 32 و 44 به صدا درآمد. آتش و دود به طبقات بالای ساختمان سرایت کرده بود و گستردگی آتش، جان ساکنان ساختمان را تهدید می‌کرد. سعید به همراه چند آتش‌نشان دیگر به داخل ساختمان رفتند. سعید وارد راه‌پله خانه شده بود که فهمید صدایی از پشت بام خانه درخواست کمک می‌کند. شیلنگ آب را برداشت و به دل آتش رفت. پسرک 16 ساله را پیدا کرد اما ناگهان آتش شعله‌ور شد. جدال با مرگ و زندگی آغاز شد. پسرک وحشت‌زده را به جای امنی رساند؛ اما خودش از ناحیه سر، صورت، دست و پا دچار سوختگی عمیق شد؛30‌درصد سوختگی. آتش‌نشانان بلافاصله برای مداوا او را به بخش سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) انتقال دادند.
از آتش تا افتخار
3 ماه از لحظه فداکاری آتش‌نشان جوان می‌گذرد و سعید ویرانی درحالی‌که 3 عمل جراحی انجام داده همچنان با ماسک از خانه بیرون می‌رود تا از آلودگی هوا و نگاه‌های پرسشگر مردم در امان باشد. با رسیدن روز آتش‌نشان که امسال در روزهای پایانی هفته برگزار شد، سید سعید ویرانی آتش‌نشان فداکار مشهدی روز شنبه طی مراسم باشکوهی با حضور مسئولان استانی و شهری تندیس شجاعت و ایثار گرفت. حالا او یکی از آتش‌نشانان پر افتخار شهرش است که با ایمان و قدرت بی‌نظیر توانست دوران نقاهت را پشت سر بگذارد. سعید ویرانی در رابطه با دریافت تندیس شجاعت و ایثار از سازمان آتش‌نشانی مشهد به «شهروند» گفت:  «شب عید قربان بود که از من و برادرم خواستند تا به مراسم جشن آتش‌نشان برویم. انتظارش را نداشتم اما در کمال ناباوری شنیدم که اسم من را به‌عنوان آتش‌نشان فداکار در پشت بلندگو اعلام کردند. وقتی روی سن رفتم تندیس شجاعت و ایثار را دریافت کردم و این لحظه برایم خیلی قشنگ بود.» ویرانی در رابطه با وضع جسمی و روند درمانش هم به «شهروند» گفت:  «تا ترمیم کامل پوستم، پزشکان نمی‌توانند عمل زیبایی را انجام دهند. به همین خاطر الان با ماسک از خانه بیرون می‌روم تا در معرض آلودگی هوا نباشم. اما به‌دلیل استفاده از ماسک محدودیت‌های حرکتی دارم که این برایم سخت است.» ویرانی در رابطه با این‌که اگر دوباره در چنین صحنه‌ای قرار بگیرد آیا حاضر است باز چنین فداکاری انجام دهد، گفت: « شک نکنید! دعا می‌کنم که دوباره به سازمان آتش‌نشانی برگردم. کاری که همه همکارانم فقط به خاطر عشق و علاقه‌شان ادامه می‌دهند نه هیچ چیز دیگر.»
مومن، متعهد،   ایثارگر
حسن جعفری مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد در رابطه با این حادثه به «شهروند» گفت: « به‌دلیل این‌که تعامل خوبی بین مدیران و پرسنل سازمان آتش‌نشانی وجود دارد سعید را از همان روزهای اولی که وارد این حرفه شد می‌شناسم. او نیروی تحصیلکرده سازمان است و در درجه آتش‌نشان سوم مشغول به خدمت بود. روز حادثه من در آن‌جا نبودم اما براساس تجربه 27ساله‌ام در این شغل می‌دانم لحظه‌ای که یک آتش‌نشان می‌شنود چنین حادثه‌ای رخ داده است و مردم گرفتار همه امیدشان به قهرمان بازی آنهاست با از خود گذشتگی به دل آتش می‌زند. زمانی که اعلام حادثه می‌شود هیچ‌کس مرز نمی‌شناسد و همه آتش‌نشانان آموزش‌دیده از ظرفیت‌ها و توانایی‌هایشان استفاده می‌کنند. سید سعید ویرانی هم جزء نیروهای متعهد و مومن ما بود. شب حادثه ساعت 15: 01 بامداد بود که به من خبر دادند سعید در یک عملیات دچار سوختگی شده است. وقتی به ملاقاتش رفتم خیلی متاثر شدم. از آن روز به بعد پیگیر هزینه‌های درمان او بوده‌ایم.»

 


تعداد بازدید :  186