شماره ۳۹۶ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۴ مهر
صفحه را ببند
وقایع

با وجود تکذیب مسئولان ایرانی
پاکستان بار دیگر مدعی قاچاق سیمان ارزان از ایران شد
با وجود تکذیب مقامات ایرانی، بار دیگر مسئولان و رسانه‌های پاکستانی مدعی قاچاق سیمان ارزان از ایران به این کشور و خسارت دولت پاکستان از این مسأله شدند. گفته می‌شود به علت قاچاق سیمان از ایران، میزان خرید سیمان تولید پاکستان در مناطق جنوبی این کشور به شدت متأثر شده است. براساس آمارها، بر خلاف رشد 10‌درصدی میزان فروش سیمان داخلی پاکستان مناطق شمالی در سه‌ماهه نخست‌ سال مالی جاری، فروش سیمان پاکستان در مناطق جنوبی تنها  5.4‌درصد افزایش داشته است. سخنگوی اتحادیه تولیدكنندگان سیمان پاکستان گفت، ارسال سیمان به مناطق جنوبی باید بیشتر می‌بود، زیرا صادرات از این منطقه در طی سه ماهه نخست جاری 12.2‌درصد افزایش یافته است.

تک روی عربستان در بازار نفت؛
تخفیف عربستان به مشتریان نفتی بدون هماهنگی با اعضای اوپک
کشورهای عضو اوپک تأمین‌کننده یک‌سوم از نفت جهان هستند و بزرگ‌ترین صادر‌کننده نفت در جهان یعنی عربستان‌سعودی نیز عضو این سازمان است. اما از یک ماه پیش اختلافات در این سازمان در پی کاهش قیمت نفت نمود پیدا کرده است. در پی این امر عربستان روز شنبه بدون هماهنگی با دیگر کشورهای عضو دست به تغییراتی در قیمت نفت صادراتی خود زده است. بنا بر اعلام رسمی شرکت آرامکو این کشور به مشتریان آسیایی خود يك دلار و به مشتریان آمریکایی و اروپایی خود ۴۰ سنت تخفیف می‌دهد. ایران و عراق که جایگاه آنها در اوپک بعد از عربستان است با ابراز نگرانی از کاهش قیمت‌ها خواستار تغییر سیاست اوپک جهت بالا بردن قیمت شده‌اند در صورتی که عربستان، کویت و امارات متحده عربی خواستار ثابت ماندن میزان تولیدات خود هستند.

با رشد 30‌درصدی به نسبت ‌سال گذشته؛
نقدینگی در پایان مرداد ۶۴۰‌هزار و ۷۰۰‌میلیارد تومان شد
فارس| ابوالفضل اکرمی مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی از رسیدن حجم نقدینگی به ۶۴۰‌هزار و ۷۰۰‌میلیارد تومان در پایان مرداد و رشد ۳۰،۳‌درصدی نسبت به ماه مشابه‌ سال قبل خبر داد و گفت: پایه پولی با ۴.۹‌درصد کاهش ۱۱۰‌هزار ‌میلیارد تومان و ضریب فزاینده با ۱۲.۴‌درصد رشد به ۵.۸ رسیده است. وی با اشاره به آخرین آمار متغیرهای پولی، اظهار داشت: در 5 ماهه اول‌ سال‌جاری حجم نقدینگی نسبت به اسفندماه ‌سال گذشته 7.7‌درصد افزایش یافت و به 640‌هزار و 700‌میلیارد تومان رسید. وی افزود: این رقم در مقایسه با مرداد‌ سال گذشته 30.3‌درصد رشد داشته که البته 3.7‌درصد از این رشد ناشی از افزودن آمار نقدینگی موسسات جدید پولی به آمارهای بانک مرکزی است.


تعداد بازدید :  198