شماره ۳۹۶ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۴ مهر
صفحه را ببند
اعتراف آمریکا؛ ترکیه و امارات را عصبانی کرد
معاون باراک اوباما در سخنانی؛ ترکیه، عربستان و امارات را مسئول قدرت‌یافتن داعش دانست

سخنان هفته گذشته «جو بایدن» درباره نقش همپیمانان آمریکا در شکل‌گیری تروریست‌های داعش موجی از خشم سیاستمداران را در کشورهای منطقه در پی داشت، پس از انتقاد شدید رئیس‌جمهوری ترکیه از این سخنان، این بار دولت امارات متحده عربی نیز خواهان عذرخواهی رسمی واشنگتن شد.
وزارت امور خارجه امارات متحده عربی از سخنان «جوبایدن» معاون رئیس‌جمهوری آمریکا درباره حمایت کشورهای همپیمان آمریکا به‌ویژه امارات از گروه تروریستی داعش تعجب کرد و خواستار عذرخواهی رسمی وی شد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنانی که پنجشنبه شب در دانشگاه «هاروارد» در ایالت «ماساچوست» با موضوع سیاست خارجی آمریکا مطرح کرد، گفت: متاسفانه کشورهای همپیمان آمریکا در منطقه ازجمله ترکیه مسئول بروز پدیده‌ای به نام «داعش» هستند. بایدن با بیان این‌که «بزرگترین مشکل ما، همپیمانان منطقه‌ای است»، افزود:  آنها خواستار درگیری شیعه و سنی در منطقه شدند. معاون رئیس‌جمهوری آمریکا افزود: همپیمانان منطقه‌ای واشنگتن، بزرگترین مشکل ما در سوریه شدند. ترک‌ها که دوست خوبی برای آمریکا هستند و رابطه خوبی هم با شخص «رجب طیب اردوغان» دارند، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و برخی دیگر از کشورهای منطقه برای سرنگون کردن دولت بشار اسد در سوریه مصمم بودند که جنگ نیابتی شیعه و سنی راه بیندازند. آنها به کسانی که با بشار اسد بجنگند، صدها‌میلیون دلار پول و ده‌ها‌هزار تن سلاح دادند. به کسانی از کشورهای خارج برای پیوستن به القاعده و النصره می‌آمدند، کمک کردند و از افراط‌گرایان و پیکارجویانی که از کشورهای خارج قصد پیوستن به این گروه‌ها را داشتند، استقبال کردند.
بایدن گفت: القاعده عراق و گروهی که داعش گفته می‌شود، وقتی که از عراق طرد شد، در سوریه زمینی خالی برای خود پیدا کرد و با گروه تروریستی النصره همدست شد. وزارت امور خارجه امارات متحده عربی در بیانیه‌ای به نقل از «انوربن محمد قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجی امارات با اظهار تعجب از این سخنان بایدن نوشت:  این سخنان حقیقت ندارد، به‌خصوص درباره نقش امارات متحده عربی در مقابله با افراط‌گرایی و تروریسم. وی گفت: جوبایدن در سخنان خود اقدامات عملی امارات متحده عربی، مواضع تاریخی این کشور درخصوص حمایت مالی مبارزه با تروریسم و موضع سیاسی این کشور در مبارزه با این آفت را نادیده گرفته است. وزیر مشاور در امور خارجی امارات خواستار توضیحات رسمی جو بایدن معاون رئیس‌جمهوری آمریکا درباره برداشت‌های غلط درباره نقش امارات متحده عربی و حمایت سیاسی عملی این کشور از تلاش‌های مقابله با داعش به شکل خاص و مبارزه با تروریسم به شکل عام شد. قرقاش گفت: رویکرد امارات متحده عربی علیه تروریسم، تعهدی ملی در درک خطر افراط‌گرایی و تروریسم علیه منطقه و ملت این کشور است. «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه نیز در واکنش به سخنان معاون رئیس‌جمهوری آمریکا درباره نقش ترکیه در ظهور داعش خواهان عذرخواهی وی شد. وی سخنان جو بایدن معاون رئیس‌جمهوری آمریکا را رد و اعلام کرد که بایدن باید بابت این اظهارات عذرخواهی کند. اردوغان گفت:  اگر بایدن واقعا این را گفته، برای من تبدیل به تاریخ شده است. او اگر واقعا این حرف‌ها را زده است، باید از من عذرخواهی کند. رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین گفت: هیچ جنگجوی خارجی از طریق مرزهای ترکیه وارد سوریه نشده است. شاید برخی با ویزای توریستی به این کشور رفته‌اند، اما هیچ‌کسی با سلاح از مرز ترکیه عبور نکرده است.


تعداد بازدید :  118