شماره ۳۹۶ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۴ مهر
صفحه را ببند
احمدی‌نژاد هدایای ریاست‌جمهوری‌اش را اهدا کرد
حاشیه های سرنوشت هدیه‌های منتقل شده از نهاد ریاست جمهوری با انتقال به تولیت آستان امام راحل پایان یافت

خبر خروج 2530 قطعه از هدایای ریاست‌جمهوری زمان احمدی‌نژاد از نهاد ریاست‌جمهوری به مقصدی نامعلوم همزمان با حضور حسن روحانی در پاستور منتشر شد. گفته شده بود احمدی‌نژاد هنگام خروج از ساختمان پاستور، هدایایی را که در دوران ریاست‌جمهوری‌اش از سران کشورها گرفته بود  سوار بر کامیون‌هایی خارج کرد. روز گذشته اما خبر آمد که احمدی‌نژاد این هدایا را به به تولیت آستان امام راحل(س) اهدا کرده است. به گزارش تسنیم، محمود احمدی‌نژاد در نامه‌ای به حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی، نوه حضرت امام (س) و تولیت آستان امام راحل، مجموعه هدایای دوران ریاست‌جمهوری خود را به این موزه و آستان اهدا کرده است. احمدی‌نژاد در بخشی از این نامه با اشاره به این‌که «امروز نیز همچنان در همه جای جهان نام مبارک امام خمینی(س) گرمای حقیقت و شور زندگی و حرکت آرمانی را بر دل و جان و اندیشه و عمل همگان می‌تاباند و روح آزادگی را در جوامع می‌گستراند»؛ نوشته است: «مطمئنا مجموعه کم‌نظیر مرقد منور امام راحل عظیم‌الشأن که با مساعی جنابعالی مراحل پایانی ساخت خود را می‌گذراند برای همیشه ملجأ توده‌های مردم و میعادگاه همه عاشقان حق و حقیقت بوده و اندیشه‌های الهی و متعالی آن عزیز مشعل فروزانی فرا راه همه موحدان و عدالت‌طلبان و آزادیخواهان جهان خواهد بود.»

هدایای احمدی‌نژاد کجاست؟
ساعت مردانه کونکورد با بند چرمی کوروکودیل، یک کیسه مروارید بحرینی و خودنویس مونت بلانش با تولید محدود یا یک سرویس طلای سفید زمردنشان، تنها بخش کوچکی از هدایای 8 ساله احمدی‌نژاد بود. هدایایی که انتقال‌شان از مجموعه سعدآباد به محلی نامعلوم، سرآغـاز پرسش‌ها و حاشیه‌ها  شد.
اولین سوالی هم که در پیرامون این خبر مطرح شد این‌که احمدی‌نژاد چگونه این اموال را از پاستور خارج کرده است، البته در این راستا هیچ‌گاه مقامات رسمی کشور توضیحی ندادند اما یک منبع آگاه در آنچه در خبرگزاری فارس منتشر کرد تعداد هدایای منتقل شده را ۲۲۸۳ قلم عنوان کرد و گفت: این اموال در 4کامیون جاسازی و با 5ماشین زرهی اسکورت شد و به ساختمان لادن در میدان ونک منتقل شد. این خبر با اظهار بی‌اطلاعی از سوی مسئولان نهاد ریاست‌جمهوری زمان احمدی‌نژاد و اطرافیان او مواجه شد تا آن‌جا که حمید بقایی معاون اجرایی سابق نهاد ریاست‌جمهوری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از انتقال این هدایا اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: در جریان خبر انتقال هدایای ریاست‌جمهوری از محل نگهداری آنها در موزه نیستم ولی فکر می‌کنم این خبر نیز در ادامه خبرسازی‌های اخیر باشد.
با این حال اما پس از انتشار خبر انتقال اموال به ساختمان لادن، همان دفتر رئیس‌جمهوری سابق، شایعه دیگری مبنی بر به حراج گذاشته شدن اموال خارج شده از موزه هدایای ریاست‌جمهوری به نفع دانشگاه ایرانیان به گوش رسید. اگرچه طرح بحث حراج اموال برای اولین‌بار نبود که مطرح می‌شد چراکه اولین حراج هدایای احمدی‌نژاد در ۲۹مردادماه ‌سال ۹۰ و در ۲۱اسفندماه ‌سال ۱۳۹۱ نیز دومین مراسم حراج تعدادی از هدایای ریاست‌جمهوری به نفع سازمان بهزیستی و افراد تحت پوشش آن برگزار شد اما با وجود این واکنش‌های زیادی را درپی داشت تا آنجا که قوه‌قضائیه نیز این ماجرا وارد شد. در همین راستا حجت‌الاسلام رئیسی، معاون اول وقت قوه‌قضائیه به فارس گفت: اگر این هدایا جزو اموال دولتی باشد وظیفه دستگاه قضایی است که پیگیری کند و اگر معلوم شود که اموال مربوط به دولت بوده و ثبت دولتی شده حتی کوچک‌ترین شیء آن هم قابلیت تعقیب قانونی دارد. در واقع هر تصرفی در اموال عمومی، بیت‌المال، اموال دولتی باید طبق مجوز صددرصد قانونی انجام گیرد، حتی هدایای مشخصی هم تا حدی قابل تصرف است و اگر از آن بگذرد غیرقانونی است و قابل تعقیب است. همچنین محمد‌علی اسفنانی، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در گفت‌وگویی با خبرگزاری مجلس گفت: خروج و انتقال این اموال به‌طور قطع خلاف قانون بوده و این‌گونه اقدامات تجاوز به اموال و میراث ملی است. براساس قانون این اموال در حوزه اموال امانی بوده و خروج این وسایل عین موضوع خیانت در امانت است.

رؤسای جمهوری پیشین با هدایایشان
چه کردند
اما نکته قابل توجه در مقابل این اقدام محمود احمدی‌نژاد این است که رؤسای جمهور پیشین با هدایای ریاست‌جمهوری زمان خودشان
چه کردند؟
رهبر معظم انقلاب هدایای دوران ۸ ساله ریاست جمهوری‌شان را به موزه آستان قدس رضوی هدیه کردند. آیت‌ا... علی‌اکبر ‌هاشمی‌رفسنجانی، رئیس دولت پنجم و ششم ترجیح داد در شهر زادگاه خود موزه‌ای برای هدایای دوران ریاست جمهوری‌اش بسازد. موزه‌ای که در دولت هفتم، بازگشایی و تمام هدایای رسمی و غیررسمی دوران ریاست‌جمهوری به این موزه منتقل شد.
حجت الاسلام سیدمحمد خاتمی اما بیشتر به فکر ایجاد تمرکز در محل نگهداری هدایای ریاست‌جمهوری افتاد، از این‌رو براساس آیین‌نامه تشکیل یادمان رؤسای جمهوری در شورای اسناد، موزه یادمان رؤسای جمهوری تحت‌نظر سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تأسیس کرد اما ظاهرا قرار نبود طول عمر این موزه بیشتر از چندماه باشد چرا که حق استفاده از ساختمان موزه و هدایای ریاست‌جمهوری به سازمان میراث فرهنگی در‌ سال 84 اختصاص یافت و از آن تاریخ به بعد فعالیت این موزه تعطیل شد. از این‌رو خاتمی هم هدایای دوران ریاست جمهوری‌اش را در موزه‌ای در پاستور جا گذاشت و دولت را به احمدی‌نژاد تحویل داد.


تعداد بازدید :  197