شماره ۳۹۶ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۴ مهر
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

افتتاح مجلس شوراي ملي
108‌سال پیش، برابر با چهاردهم مهر 1285 خورشیدی، اولين جلسه مجلس شوراي ملي پس از پيروزي نهضت مشروطه، با حضور نمايندگان مجلس، علماي اعلام، شاهزادگان، سفراي كبري و وزراي مختار، ساير بزرگان پايتخت و مقامات حكومتي و اداري در كاخ گلستان تشكيل شد. در اولين دوره مجلس شوراي ملي، هيأتي مأمور تدوين قانون اساسي شد و قانون مزبور به اسم نظامنامه سياسي در 51 اصل، تهيه و تنظيم و پس از تصويب نمايندگان به تأييد مظفرالدین شاه رسيد.

آغاز جنگ رمضان
41‌سال پیش، برابر با ششم اکتبر 1973‌میلادی، نيروهاي مصر و سوريه با استفاده از تعطيلات يوم كيپور «Kippur» در اسرائيل، به مواضع آنان در شرق آبراه سوئز و بلندي‌هاي جولان حمله بردند. در این حمله سربازان مصري از عرض آبراه سوئز و خط دفاعي بتوني «بارلو» عبور كرده و در صحراي سينا به پيشروي خود ادامه دادند. در عبور از آبراه سوئز 80‌هزار نظامي مصري شرکت داشتند. در جریان این جنگ، دولت‌هاي عربي صدور نفت به غرب و کشورهاي هوادار اسرائیل را قطع کردند. جنگ رمضان تا 22 اکتبر (به مدت 16 روز) ادامه داشت.

ترور انور سادات
33‌سال پیش، برابر با ششم اکتبر 1981 میلادی، انور سادات رئيس‌جمهوري مصر، در مراسم روز ارتش اين كشور حین تماشای رژه نظامی، مورد سوءقصد قرار گرفت و کشته شد. اين مراسم از‌سال 1974 هرسال به مناسبت سالروز جنگ رمضان انجام مي‌شد. هنگام انجام رژه سروان خالد شوقي اسلامبولي به همراه يك ستوان، دو درجه‌دار و دو سرباز از صف رژه‌روندگان خارج شدند و با نارنجك و سلاح‌هاي خودكار به سوي جايگاه ویژه حمله بردند. در اين حمله سادات و 7 تن ديگر كشته و گروهي نيز مجروح شدند. ترور انور سادات واکنش به صلح يكجانبه او با اسرائيل بود.


تعداد بازدید :  164