شماره ۱۰۱۰ | ۱۳۹۵ شنبه ۲۰ آذر
صفحه را ببند
برکناری به علت فساد نزدیکان
پارلمان کره جنوبی به طرح استیضاح رئیس جمهوری این کشور به اتهام فساد مالی اقوام و دوستانش رأی مثبت داد

شهروند|  «پارک گئون‌های» رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی برای ادامه حیات سیاسی‌اش در جنگ است؛ روز جمعه، پارلمان این کشور او را به فساد و تبعیض متهم کرد و با رأی گسترده‌ای، حکم به برکناری او داد. این رسوایی، خانم «پارک گئون‌های» را به منفورترین رئیس‌جمهوری این کشور از اواخر دهه 1980، یعنی زمانی که سیستم دموکراسی حاکم شد، مبدل ساخت. «چانگ سی‌کیون»، سخنگوی مجلس ملی کره‌جنوبی اعلام کرده که 234 نماینده از مجموع 300 نماینده پارلمان این کشور به طرح استیضاح گئون‌های رأی موافق دادند و تنها 56 تن با آن مخالفت کردند که به این‌ترتیب، وی از سمت خود معلق شده است. طرح استیضاح برای ادامه، نیازمند 200 رأی از 300 عضو مجلس بود.
پیش از آغاز رأی‌گیری دیروز، شماری از نمایندگان احزاب مخالف که دارای اکثریت در پارلمان هستند، درحالی‌که مشت‌های خود را گره کرده بودند، بر کف تالار جلسات پارلمان نشستند و شعار «عدم اعتماد» سر دادند. در خارج از ساختمان پارلمان هم نزدیک به 2‌هزار نفر تجمع کرده و خواستار رأی عدم اعتماد به رئیس‌جمهوری شده بودند. برخی از معترضان از شب گذشته در این محل حضور داشتند. قبل از رأی‌گیری، حدود 160 تن از نمایندگان دو حزب اصلی مخالف دولت هشدار دادند که اگر طرح برکناری رئیس‌جمهوری تصویب نشود، به‌طور دسته‌جمعی از نمایندگی در پارلمان استعفا خواهند کرد.
طرح استیضاح رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی در پی آغاز پیگرد یکی از دوستان نزدیک او به اتهام سوءاستفاده از موقعیت و فساد مالی و احتمال ارتباط رئیس‌جمهوری با این پرونده به جریان افتاد. «پارک» دختر دیکتاتور سابق کره‌جنوبی که در‌ سال 2012، نخستین رئیس‌جمهوری زن این کشور شده بود، بابت «بی‌دقتی» از وزرای خود عذرخواهی کرد و گفت که امیدوار است راه حل سریعی برای این بحران سیاسی که گریبانگیر بسیاری از دستیاران ارشد در کاخ ریاست‌جمهوری و مدیران برخی از بزرگترین شرکت‌های این کشور شده است، پیدا کند.
به گزارش دفتر ریاست‌جمهوری، «پارک» گفته است: «من قاطعانه، صدای پارلمان و مردم را قبول می‌کنم و صادقانه امیدوارم که اشتباه به‌طور کامل حل‌وفصل شود.» او در ادامه گفته: «من از صمیم قلب، به خاطر بی‌دقتی و عدم پرهیزگاری و این‌که کشور با چالش‌هایی در زمینه اقتصاد و امنیت ملی مواجه شد، از مردم عذرخواهی می‌کنم.» همان‌طور که انتظار می‌رفت، «پارک گئون‌های» گفت که او خود را برای روند استیضاح در دادگاه آماده می‌کند و از وزرا خواست که با «هوانگ کیو آن»، نخست‌وزیر کره‌جنوبی که اکنون رئیس‌جمهوری موقت این کشور شده، همکاری کنند.
«هوانگ» درحال حاضر به دلیل تعلیق گئون‌های از ریاست‌جمهوری تا زمان رأی دادگاه قانون اساسی به برکناری رسمی گئون‌های یا رأی به ابقای وی در ریاست‌جمهوری، سمت رئیس‌جمهوری موقت را به عهده دارد. «هوانگ» که یکی از وفاداران «پارک» است، به سرعت به «هان مین کو»، وزیر دفاع کره‌جنوبی دستور آماده‌باش ارتش این کشور به منظور رویارویی با هرگونه اقدام تحریک‌آمیز کره‌شمالی را صادر کرد. وزارت دفاع کره‌جنوبی اعلام کرده فعلا هیچ فعالیت مشکوکی از جانب کره‌شمالی در پی استیضاح پارک گئون‌های مشاهده نکرده است.
انتظار می‌رود دادگاه قانون اساسی کره‌جنوبی ظرف مدت دست‌کم 180 روز به این استیضاح رسیدگی  و آن را تأیید کند.
به گزارش گاردین، وزیر اتحاد که مسئول رسیدگی به امور مرتبط با کره‌شمالی است، گفته است که سیاست مقابله با رژیم پیونگ‌یانگ را «بدون اختلال» ادامه خواهد داد. ژاپن اعلام کرده که «از نزدیک تحولات کره‌جنوبی را تماشا می‌کرده»، درحالی‌که چین گفته امیدوار است که ثبات سیاسی کشور به‌زودی ترمیم شود. رأی روز جمعه در حمایت از استیضاح به‌مثابه انعکاسی از خشم عمومی نسبت به این امر بود که چطور کره‌جنوبی با وجود دهه‌ها آزادی و توسعه اقتصادی در تقابل با کره‌شمالی، همچنان در چنگ عده‌ای از نخبگان سیاسی و صنعتی باقی مانده است.
«پارک» پیش از این در ارتباط با اعمال نفوذ سیاسی یکی از دستیاران نزدیکش به فساد متهم شده بود. این رسوایی، موجی از خشم را در سراسر کره‌جنوبی برانگیخت و محبوبیت رئیس‌جمهوری این کشور را به رقم بی‌سابقه 4‌درصد رساند. ماه گذشته میلادی رسانه‌های خبری کره‌جنوبی گزارش کردند که «چوی‌سون‌سیل»، دوست نزدیک «پارک گئون‌های» با استفاده از موقعیت خود به اعمال نفوذ در انتصاب مشاوران رئیس‌جمهوری و همچنین سوء‌استفاده مالی به نفع بنیادهای غیرانتفاعی زیر نظر خود مبادرت کرده است. این دو بنیاد مامور اجرا و کمک به طرح‌های فرهنگی و ورزشی مورد علاقه رئیس جمهوری بودند. «چوی» که در خارج به سر می‌بُرد، برای پاسخگویی به اتهامات به کره‌جنوبی بازگشت و بازداشت شد.
رئیس‌جمهوری در سخنانی ضمن انتقاد از سوء‌استفاده افراد نزدیک به خود، از این وضع ابراز تاسف کرد اما بعدا دادستانی کره‌جنوبی گفت که پارک احتمالا از اقدامات دوست خود بی‌خبر نبوده است. دفتر رئیس‌جمهوری هرگونه ارتباط او با اقدامات «چوی» را تکذیب کرد، با این حال اما در هفته‌های اخیر، تظاهرات گسترده‌ای علیه رئیس‌جمهوری برگزار شد. در این تظاهرات‌ها مردم خواستار دوره جدیدی از سیاست‌مداران پاکی بودند که رئیس‌جمهوری بعدی کشور شود و برای رفتارش، شفاف‌تر و پاسخگو باشد. هفته گذشته، در تظاهرات مردم در کره جنوبی، رسانه‌های این کشور اعلام کردند که جمعیت حاضر در خیابان‌ها به یک‌میلیون و سیصد‌هزار نفر رسیده است. عده‌ای از تحلیلگران، اتفاقات اخیر در کره‌جنوبی را به‌عنوان «اثر ترامپی» در کره‌جنوبی نامیده‌اند که نمایانگر خشم عمومی نسبت به نظام سیاسی کشورشان بوده و با رسوایی اخیر، به ظهور و بروز رسیده است.
زمانی که «پارک» نامزدی خود برای ریاست‌جمهوری را اعلام کرد، بسیاری از افراد احساس خوبی نسبت به او داشتند؛ خصوصا آن‌که در زمان کارزار انتخاباتی، «پارک» که پدر و مادرش را از دست داده و ازدواج هم نکرده بود، گفت که فقدان خانواده، او را قادر می‌سازد که خود و تمام لحظات زندگی‌اش را فدای اداره کشور کند. اما رأی دیروز پارلمان، نشان داد که در کمتر از 2 ماه، شهرت او تا چه اندازه تضعیف شد. پس از رأی‌گیری، مردمی که در خارج از مجلس بودند، با شادی و تشویق، فریاد «پیروزی برای مردم» و «جمهوری جدید کره» را سر دادند. کسی که روزی به دلیل توانایی‌هایش و حمایت حزب در انتخابات، به‌عنوان «ملکه انتخابات» شناخته می‌شد، حالا در مدت کوتاهی، سقوط خیره‌کننده‌ای در اذهان عمومی پیدا کرد.


تعداد بازدید :  358