شماره ۱۰۱۰ | ۱۳۹۵ شنبه ۲۰ آذر
صفحه را ببند
وزیر کشور در اجلاس سراسری نماز به صراحت گفت صدا و سیما اثرگذاری اش را در جامعه از دست داده است
تلویزیون بی‌اثر
سال نسبت به مسائل آسیب‌های اجتماعی تأخیر داریم درصد دلایل ایدز در کشور مربوط به اعتیاد است میلیون نفر در حاشیه شهرهای کشور زندگی می‌کنند

شهروند| «عبدالرضا رحمانی‌فضلی»، وزیر کشور پنجشنبه‌ای که گذشت، به استان البرز رفت تا هم در بیست‌وپنجمین اجلاس سراسری نماز و هم با صراحتی که کمتر سابقه داشت، از مسائل اجتماعی ایران بگوید؛ از کم‌شدن اثرگذاری صداوسیما بین ایرانی‌ها تا وضع حاشیه‌نشینی و نبود برنامه‌ریزی درحوزه تغییرات اجتماعی. او در این اجلاس با اشاره به تأثیرگذاری فضای مجازی درجامعه گفت که متأسفانه با وجود رسانه‌های مجازی، صداوسیما اثرگذاری‌اش را درجامعه از دست داده است: «سال‌های پیش نسبت به تهدیدهای ابزاری مثل موبایل و شبکه‌های اجتماعی هشدار داده شد، این درحالی است که با وجود رسانه‌های مجازی، صداوسیما نیز اثرگذاری‌اش را درجامعه از دست‌ داده است.»او در ادامه از جلسات مسئولان ارشد نظام با مقام معظم رهبری درباره آسیب‌های اجتماعی گفت جلساتی که تا به‌حال چهاربار برگزار شده و جلسه پنجم در این‌باره قرار است اردیبهشت آینده برگزار شود: «مجموعه گزارش‌هایی درحوزه آسیب‌های اجتماعی تهیه و به رهبر معظم انقلاب اسلامی ارایه ‌شده است؛ ایشان پس از مطالعه فرمودند: جلسه‌ای با حضور سران قوا و همه متولیان امور اجتماعی تشکیل شود. نخستین جلسه درمحضر رهبر معظم انقلاب اسلامی، 3ساعت به طول انجامید. ایشان درمقدمه جلسه فرمودند گزارش را مطالعه کرده‌ام، اهمیت گزارش به ‌اندازه‌ای بود که باید این جلسه برگزار می‌شد. دومین جلسه چند روز پس از جلسه نخست برگزار شد و دراین جلسه ۲۲نفر ازجمله سران قوه، وزرا و مسئولان دستگاه‌های اجتماعی صحبت کردند.» وزیرکشور در ادامه با بیان این‌که رهبر معظم انقلاب اسلامی درپایان جلسه فرمودند، به ‌اندازه ۲۰‌سال نسبت به مسائل آسیب‌های اجتماعی با تأخیر مواجه هستیم، گفت: «ایشان فرمودند این تأخیر ۲۰ساله درحوزه آسیب‌های اجتماعی به هر دلیلی ازجمله کوتاهی، عدم توانایی و بی‌دقتی که بوده، کشور را عقب انداخته است. رهبر معظم انقلاب اسلامی درآن جلسه دستوراتی صادر کردند که هر دستگاه موظف به ارایه کار فوق‌العاده‌ای برای کاهش آسیب‌های اجتماعی باشد.» وزیرکشور با اشاره به این‌که رهبر معظم انقلاب اسلامی درحوزه مدیریت آسیب‌های اجتماعی درکشور یک طرح تقسیم‌کار ملی را به وزارت کشور پیشنهاد دادند، گفت: «ایشان برای حل این معضل 5 اولویت را مشخص کردند؛ اولویت نخست، بحث اعتیاد و موادمخدر، دومین اولویت حاشیه‌نشینی و ساماندهی این مهم، سومین بحث طلاق، چهارمین اولویت مفاسد اخلاقی و پنجمین اولویت احصای مناطق بحران‌خیز درکشور بود. رهبری فرمودند: اگر حل معضل اعتیاد به موادمخدر را در دستور کار قرار دهیم، ۵۰‌درصد طلاق‌ها اتفاق نخواهد افتاد. بیش از ۳۵‌درصد دلایل بیماری ایدز درکشور مربوط به معضل اعتیاد است. رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند، باید یک مرکزیت برای برنامه‌ریزی در این زمینه وجود داشته باشد.» رحمانی‌فضلی در ادامه گفت: بر مسأله آسیب‌های اجتماعی متمرکز شده‌ایم: «در این زمینه بررسی‌های دقیق میدانی انجام ‌شده است، از دستگاه‌های اجرایی اطلاعات جمع‌آوری‌شده و با متولیان امور اجتماعی و علمای فن نشست‌هایی برگزارشده است.» او با اشاره به این‌که مدیریت شورای اجتماعی کشور، پیش ‌از این ریاستش با وزیرکشور بود، به رئیس‌جمهوری سپرده شد، گفت:   «رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند درکنار شورای اجتماعی باید یک سازمان چابک داشته باشید که مستقل عمل کند و همه دستگاه‌ها را با هم هماهنگ کند تا نظارت‌ها به ‌صورت دقیقی اعمال شود، به همین منظور سازمان مدیریت امور آسیب‌های اجتماعی تشکیل شود.»
وزیرکشور در ادامه گفت دولت مکلف به تخصیص بودجه برای سازمان مدیریت امور آسیب‌های اجتماعی شده است: «پس از گذشت 6ماه و ارایه گزارش دستگاه‌های اجرایی به رهبر معظم انقلاب اسلامی ایشان فرمودند کار ارزنده‌ای انجام‌ شده است. آنچه به‌عنوان آسیب اجتماعی از آن یاد می‌شود، تجلی بیرونی مجموعه فعالیت‌ها درحوزه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است که در بیرون از  آن به‌عنوان آسیب‌های اجتماعی یاد می‌شود. گاهی ریشه‌یابی این معضل به مسائل اقتصادی، فرهنگی و دربرخی موارد به مسائل سیاسی و امنیتی مربوط می‌شود.» رحمانی‌فضلی ادامه داد: «وقتی می‌گوییم مدیریت آسیب‌های اجتماعی، به آن معنا نیست که به ظواهر بپردازیم و مباحث ریشه‌ای را فراموش کنیم. رهبر معظم انقلاب اسلامی درجلسه یادشده فرمودند: هیأت اندیشه‌ورز متشکل از مسئولان اجرایی، علمای دانشگاهی و علمای حوزه تشکیل شود و همه موضوعات در این هیأت علت‌یابی و مورد بررسی قرار گیرد.» او در ادامه گفت که «درکشور با مناطقی مواجه می‌شویم که فعالیت‌های اقتصادی، توزیع نامناسب منابع، امکانات و فقر موجود باعث شده است مهاجرت از روستاها به شهر و از شهر به کلانشهر را شاهد باشیم.» وزیرکشور با بیان این‌که در ۶۰‌درصد کشور شاید بیش از ۳۰‌درصد جمعیت مستقر نیست و آن‌هایی که مستقر هستند، مشکلات زیادی دارند، ادامه داد: «جمعیت اضافی مجبور به استقرار درحاشیه شهرها می‌شوند، طبق برآورد ۱۱‌میلیون نفر درحاشیه شهرهای کشور زندگی می‌کنند.» او با بیان این‌که رهبر معظم انقلاب اسلامی به موضوع حاشیه‌نشینی به جد ورود پیدا کردند، گفت: «ایشان به بنده دستور دادند که مسأله حاشیه‌نشینی مشهد پیگیری شود، زیرا حاشیه‌نشینی بستر بزه‌کاری را فراهم می‌کند.» وزیرکشور ابراز تأسف کرد که برنامه‌ریزی مبتنی برتوسعه نبوده است:  «متأسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم این موضوع را حل کنیم.» رحمانی فضلی در بخش دیگری با اشاره به این‌که عدم توازن در توزیع اعتبارات موجب حاشیه‌نشینی در کشور شده است، گفت: «در حال حاضر ما با تغییرات زیادی در حوزه اجتماعی مواجه هستیم. جوانان ما با حجم زیادی از اطلاعات مواجه هستند که باید سره از ناسره مشخص شود تا دریافت این اطلاعات آسیبی در بر نداشته باشد. متاسفانه قدرت تفکیک اطلاعات نه از سوی جوانان بلکه از سوی افراد بزرگسال هم امکان‌پذیر نیست.» او در ادامه به سخنرانی مقام معظم رهبری در دانشگاه سمنان که ‌سال ۸۸ انجام شد، اشاره کرد: «ایشان به مسأله مهم تهاجم فرهنگی اشاره کردند که متاسفانه از سوی مسئولان مورد غفلت قرار گرفت و درحال حاضر با نفوذ مواجه هستیم.»
رحمانی فضلی در ادامه با بیان این‌که بعضی از مسئولان پس از سال‌ها به این نتیجه رسیدند که مسأله تهاجم فرهنگی که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد، مسأله‌ای بسیار کلیدی بوده است، گفت: «متأسفانه ما مسئولان نتوانسته‌ایم همراه با مقام معظم رهبری حرکت کنیم.» وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود به بیانات مقام معظم رهبری اشاره کرد: «ایشان در آن جلسه مسأله تغییرات اجتماعی را مطرح کردند و فرمودند این مسأله یک امر حتمی است. نمی‌توانیم در مقابل تغییرات اجتماعی ایستادگی کنیم. بهترین هنر آن است که این تغییرات ساماندهی شود. متاسفانه در مقابل تغییرات اجتماعی نتوانسته‌ایم برنامه‌ریزی کنیم.» رحمانی فضلی با بیان این‌که رهبر معظم انقلاب توجه به مسائل فرهنگی و تکنولوژی روز را بااهمیت می‌دانند، گفت: «ما با تغییرات در حوزه علم و پیشرفت‌های مختلف مواجهیم که سنجش تغییرات اجتماعی کار سختی شده است.» وزیر کشور ادامه داد: «متأسفانه در برخی موارد موضع منفعلانه‌ای داشته‌ایم؛ یعنی برنامه‌ریزی ضعیف بوده و اقدامات خاصی انجام‌ نشده است که این موضوع جامعه را با مشکلات زیادی مواجه کرده است. اگر ما بتوانیم از جامعه صیانت کنیم و قدرت مقابله با آسیب‌های اجتماعی را داشته باشیم، می‌توانیم مدعی حل این معضل شویم.» رحمانی فضلی در ادامه گفت:   «تجربه در خارج از کشور نشان می‌دهد ۲۰‌درصد از افرادی که اعتیاد را ترک کرده‌اند، پاک مانده‌اند و ۸۰‌درصد دیگر دوباره به دام اعتیاد گرفتار شده‌اند؛ این درحالی است که در ایران ۱۰‌درصد از افرادی که اعتیاد را ترک می‌کنند، پاک می‌مانند و ۹۰‌درصد دیگر دوباره به سراغ این معضل خانمان‌سوز می‌روند.»  وزیر کشور با بیان این‌که تا پایان امسال شاید بتوانیم ۵۰۰‌هزار معتاد را از سطح خیابان‌ها جمع‌آوری کنیم، گفت: «برای این افراد روزانه ۱۰‌هزار تومان هزینه می‌شود و در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن ۵۰‌هزار نفر از این افراد پاک می‌مانند.»  
وزیر کشور گفت: «در حوزه طلاق، بیکاری و اعتیاد، کشور با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند. بنده به‌عنوان رئیس سازمان مدیریت آسیب‌های اجتماعی کشور می‌گویم ساماندهی معضلات اجتماعی با کمک مردم امکان‌پذیر است و دولت به‌تنهایی نمی‌تواند این مشکلات را مرتفع کند. برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، مطالعات مستمر و پروژه‌های ملی تعریف‌ شده است. »رحمانی فضلی با اشاره به این‌که در کشور با شرایط اجتماعی از هم‌ گسیخته‌ای مواجه هستیم، گفت: «متأسفانه عرفان‌های کاذب درحال رواج است و برخی جوانان نیز به این‌سو کشیده شده‌اند. قلب، روح، جان‌ و دل جوانان ما پاک است و خلأهای موجود باید حل شود تا افراد به سمت انسان‌های کاذب کشیده نشوند.» وزیر کشور با بیان این‌که نُرم آسیب‌های اجتماعی در ایران نسبت به جهان در سطح پایین‌تری قرار دارد، ادامه داد:   «این نشان از جامعه‌ای سالم دارد که ریشه‌ها در آن به حیات خود ادامه می‌دهند.»

 


تعداد بازدید :  452