شماره ۱۰۱۰ | ۱۳۹۵ شنبه ۲۰ آذر
صفحه را ببند
چالش‌ها و تدابیر دو جناح سیاسی کشور برای انتخابات پیش رو
اصولگرایان به دنبال «وحدت» اصلاح‌طلبان در جست‌وجوی تعهد

شهروند| محسن کوهکن، عضو فراکسیون ولایت مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی که با سایت خبرآنلاین انجام داده، تصریح کرده: رایزنی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان اعتدالی برای اجماع روی یک کاندیدا شاید یک ایده خوب باشد ولی امکان عملیاتی شدن ندارد و بیشتر شبیه آرزو است. در سوی دیگر میدان به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان به سرعت درحال تکمیل ساختارهای انتخاباتی خود برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری ‌سال آینده هستند. کوهکن همچنین درباره آخرین تحرکات رئیس‌جمهوری سابق برای انتخابات گفته است که احمدی‌نژاد دیگر مطرح نیست.
افشین حبیب‌زاده، عضو شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با بیان این‌که شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در دوره جدید فعالیت، ساختارهای خود را ایجاد کرده به ایلنا گفته است: سه کمیته شورایعالی سیاست‌گذاری فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، تنها کمیته چهارم یا کمیته سیاست‌های کلان باقی مانده که در جلسه آینده که روز یکشنبه برگزار خواهد شد، وظایف و ساختار آن به تصویب خواهد رسید.
او با تأکید بر اهمیت ویژه اسناد مربوط به تعیین اسامی نامزدهای انتخاباتی، اعلام کرد: در صورتی که با رویکردی خاص به شاخص‌های مذکور بنگریم و نتوانیم جامع‌نگر باشیم، به خطا خواهیم رفت و با مشکلاتی مشابه آنچه در دوره گذشته با آن روبه‌رو شدیم، مواجه خواهیم شد. به نظر می‌رسد علاوه بر شاخص‌هایی چون سوابق علمی، اجرایی و تخصصی باید به چند نکته توجه خاصی داشته باشیم.
حبیب‌زاده در توضیح این شاخص‌ها گفته است: «اول پایبندی و اعتقاد به فعالیت گروهی و فراکسیونی است و پذیرفتن رأی اکثریت به‌عنوان تصمیم جمعی بوده که علت این امر کاملا روشن است؛ اصلاح‌طلبان با برنامه مشترک وارد انتخاب می‌شوند و تحقق این برنامه در گرو پایبندی به الزامات فعالیت گروهی و تشکیلاتی است و اگر نتوانیم به‌دلیل عدم‌ توجه به این اصل مهم، به برنامه‌های خود جامه عمل بپوشانیم، حتی اگر نامزدهای مورد حمایت‌مان دارای سوابق متعددی نیز باشند، نمی‌توانیم پاسخگوی مردم و پایگاه اجتماعی خود باشیم که این مسأله مترادف با شکست خواهد بود.» به نظر می‌رسد این راهکار اصلاح‌طلبان برای سبک کردن بار انتقاداتی است که از سوی هواداران و رسانه‌های نزدیک به آنان درباره عدم پایبندی نامزدها پس از رأی‌آوری، به وعده‌های پیش از انتخابات مطرح می‌شود.
عضو شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان همچنین گفته است: این‌که افراد بتوانند پس از گرفتن رأی اعتماد از مردم و ورود به پارلمان شهری، ارتباط خود را با پایگاه اجتماعی خود همچنان برقرار کنند و از نزدیک مطالبات آنان را شنیده و مورد توجه قرار دهند، در پیشبرد کارها موفق‌تر خواهند بود و باید توجه داشته باشیم، این توانایی شاخص مهمی است که بسیار مورد توجه مردم است و توجه به آن موجب حفظ و افزایش اعتماد مردم به نمایندگان خود خواهد شد. حبیب‌زاده همچنین گفت: با این حساب، پیش از ورود به شاخص‌های آکادمیک و تخصصی نیازمند تعیین پیش‌نیازهایی هستیم که عدم‌ تحقق آن نقصان‌هایی را بر لیست‌ها تحمیل خواهد کرد که بعضا آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به‌همراه خواهد شد.
در میانه دیگر زمین سیاست، جایی که اصولگرایان و هوادارانشان ایستاده‌اند، ماجرا تا حد زیادی متفاوت است. به نظر می‌رسد این روزها همچون سال‌های گذشته «وحدت» هنوز دغدغه اصلی میان نامزدهای اصولگراست. محسن کوهکن، نماینده اصولگرای مجلس در مورد مکانیزم اصولگرایان برای رسیدن به وحدت به خبرآنلاین گفته است: اصولگرایان آرام و بی‌صدا کار خودشان را برای رسیدن به وحدت و معرفی کاندیدای واحد انجام می‌دهند. او با بیان این‌که خلأ‌های موجود در جریان اصولگرایی برای رسیدن به وحدت درحال پر شدن است، می‌گوید: ما معتقدیم برای رسیدن به وحدت مقداری هم دیر شده است ولی اگر منافعی برای ما داشته باشد که هزینه‌های انتخاباتی ما را کم کند، ایرادی ندارد.
کوهکن همچنین با اشاره به سخنان آل‌اسحاق مبنی بر این‌که اصلاح‌طلبان معتدل و اصولگرایان معتدل با یکدیگر برای معرفی کاندیدای واحدی به وفاق برسند، گفت: این سخنان آقای آل‌اسحاق یک آرزو است، البته پیشنهاد خوبی است اما اجرایی شدن آن موانع بسیاری دارد و با شناختی که از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان دارم باید بگویم امکان عملیاتی شدن چنین چیزی وجود ندارد.
کوهکن همچنین در مورد این‌که برخی معتقدند طیف وابسته به احمدی‌نژاد درحال بهره‌برداری از تفرقه و خلأهای موجود در جریان اصولگرایی برای معرفی کاندیدا هستند، گفت: آقای احمدی‌نژاد دیگر مطرح نیست. بنده خدا دیگر طیفی و کسی را نیز ندارد که بخواهد در انتخابات شرکت کند.


تعداد بازدید :  121