شماره ۱۰۱۰ | ۱۳۹۵ شنبه ۲۰ آذر
صفحه را ببند
انتقاد امام جمعه تهران از لغو سخنرانی‌ها و تأکید بر آزادی بیان

شهروند| درحالی ‌که حجت‌الاسلام سیداحمد خاتمی خطیب موقت نمازجمعه تهران درخطبه‌های این هفته به تشریح ۶ محور درخصوص موضوع تمدید تحریم‌های داماتو و همچنین بیان نکاتی در ۶ محور درخصوص برگزاری انتخابات اردیبهشت‌ماه‌ سال آینده پرداخت و درمجموع کمتر از گذشته از دولت انتقاد کرد، برخی ائمه جمعه درشهرهای دیگر کشورمان خطبه‌های خود را به موضوع تمدید تحریم‌ها اختصاص دادند و با اشاره به موضوع تمدید تحریم‌ها همچون هفته‌های گذشته نسبت به عملکرد دولت درموضوع برجام و همچنین برخی مسائل معیشتی و مشکلات اقتصادی انتقاد کردند.
براین اساس حجت‌الاسلام خاتمی ضمن ابراز امیدواری نسبت به عدم امضای تحریم‌های جدید ازسوی باراک اوباما، وحدت کلام همه مسئولان در محکومیت این تحریم‌ها و تأکید آنها بر این‌که تمدید تحریم‌ها نقض برجام است را ستودنی ارزیابی کرد و گفت: در یک‌سال‌ونیم گذشته، بسیاری این روزها را می‌دیدند اما به آنها گفتند افراطی و تندرو هستید. حال فهمیدید اشتباه کردید، این اشتباه را تکرار نکنید. خطیب موقت نمازجمعه تهران همچنین درحاشیه اظهاراتش درباره برگزاری انتخابات، به موضوع حساب‌های قوه‌قضائیه پرداخت و خطاب به روسای سه قوه گفت: این دعواهای رسانه‌ای چه معنایی دارد؟ شما که جلسات خصوصی دارید، باید دراین جلسات دعوا را سروسامان دهید. البته آغازگر دعوا مستحق توبیخ بیشتر است. او با تأکید بر این‌که نباید به بهانه انتخابات، قوای سه‌گانه کشور مورد ضعف قرارگیرند، گفت: گویا امروز نوبت به قوه‌قضائیه رسیده است. شما با فتنه‌گران درافتادید و درحقوق‌های نجومی ورود کردید و این هزینه آن است. مقاومت کنید و از میدان بیرون نروید که نخواهید رفت.
با این همه، مهم‌ترین نکته‌ای که در سخنان روز گذشته خاتمی مورد اشاره قرار گرفت، تأکید او بر آزادی بیان بود که همزمان با نادرست خواندن لغو سخنرانی‌های سیاسی گفت: معنا ندارد بگوییم درجامعه آزاد، فقط من حق حرف‌زدن دارم. درجامعه آزاد همه- چه موافق و چه مخالف، حق حرف ‌زدن دارند. برهم‌زدن سخنرانی‌ها هرشکلی که باشد و چه درجناح ما باشد و چه غیر از آن، مایه شرمساری است؛ چراکه درجامعه آزاد تریبون گرفتن معنا ندارد. ازسوی دیگر عده‌ای به ‌بهانه حمایت از مظلوم به نظام ظلم می‌کنند که اینها نیز بداخلاقی است.
درآستانه هفته وحدت، این مسأله به موضوع اصلی عموم خطیبان نمازجمعه سراسرکشور راه یافت و ائمه جمعه دربسیاری از شهرها بر لزوم وحدت میان مذاهب مختلف و همچنین جریان‌های سیاسی کشور تأکید کردند که این مهم به‌ویژه درخطبه‌های نمازجمعه اراک، کرمان، ارومیه و همچنین قم نمود بیشتری داشت. با این همه، شاید بتوان مهم‌ترین موضوع خطبه‌های نمازجمعه این هفته درشهرهای مختلف کشور را همان موضوع برجام و تمدید تحریم‌ها و ادامه انتقادها از دولت ارزیابی کرد. آیت‌الله سعیدی درخطبه‌های نمازجمعه قم با تأکید بر لزوم ایستادگی مسئولان درباره زیاده‌خواهی‌ها و بدعهدی‌های آمریکا، با بیان این‌که با تمدید تحریم‌ها مشخص شد رفتار آمریکایی‌ها هیچ تغییری نکرده و عهدشکنی آمریکا درتمدید تحریم‌ها برای همگان اثبات شده است، گفت: کسانی که به ‌دنبال بزک‌کردن چهره آمریکا بودند، امروز به اشتباه خود پی بردند که رفتار آمریکا تنها یک سوءتفاهم نبوده است. آیت‌الله مجتهد شبستری درخطبه‌های این هفته در تبریز هم ضمن ابراز تأسف از عقد قرارداد نفتی با شرکت انگلیسی- هلندی شل، به تمدید تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: بعد با تصویب قانون داماتو و ایسا، چهره زشت آمریکا بار دیگر برای جهانیان به نمایش گذاشته شد.
آیت‌الله علم‌الهدی هم این مسأله را مورد انتقاد قرار داد و با اشاره به این‌که نباید به دشمن اسلام دل بست، اعلام کرد: تنها خواسته مردم از دولت درشرایط فعلی عدم ‌سکوت و دادن همان پاسخ قاطعی است که اعلام کرده بودند. این درحالی بود که حجت‌الاسلام قابل نیز درخطبه‌های نمازجمعه این هفته قزوین با بیان این‌که تصویب تحریم ۱۰ساله در کنگره سنای آمریکا نشانگر بدعهدی استکبار است، اعلام کرد: امیدواریم ننگ برجام جمع شود؛ زیرا ما عطای برجام را به لقایش بخشیدیم و اگر هنوز هم برخی امید بسته‌اند که مشکلات کشور با برجام حل شود، سخت در اشتباهند. آیت‌الله حسینی‌همدانی نیز دربخشی از خطبه‌های نمازجمعه کرج، نسبت به تمدید تحریم‌های داماتو ازسوی آمریکا ابراز ناخرسندی کرد و همچنین نسبت به برخی سخنرانی‌های روز دانشجو و البته عقد قرارداد نفتی با شرکت شل انتقاد کرد. درمجموع به نظر می‌رسد با وجود این‌که تریبون نمازجمعه این هفته تهران نسبت به هفته‌های گذشته با آرامش بیشتری با دولت روبه‌رو شد، ماجرا در دیگر شهرهای کشور همچون هفته‌های گذشته پیش رفت و ائمه جمعه به بهانه‌های مختلف، انتقاداتی را در ‌سال پایانی کار دولت و در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح کردند.

 


تعداد بازدید :  172