شماره ۱۰۱۰ | ۱۳۹۵ شنبه ۲۰ آذر
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

دفتر نخست‌وزیری انگلیس   
اظهارات وزیرخارجه انگلیس درباره جنگ نیابتی عربستان و ایران دیدگاه شخصی است

ایسنا|  دفتر نخست‌وزیری انگلیس اعلام کرد: سخنان وزیر امور خارجه درباره جنگ‌های نیابتی عربستان و ایران دیدگاه شخصی است و موضع دولت نیست. سخنگوی ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس گفت که اظهارات بوریس جانسون، وزیر امور خارجه این کشور درباره جنگ نیابتی ایران و عربستان در منطقه خاورمیانه، مواضع شخصی خودش است. جانسون در هفته‌ای که گذشت در یک سخنرانی گفت: در میان سیاستمداران افرادی هستند که از سیاست سوءاستفاده می‌کنند تا به اهداف سیاسی خود برسند. سخنگوی نخست‌وزیر انگلیس همچنین گفت که لندن خواستار تقویت روابط با ریاض است.

واکنش سخنگوی وزارت‌خارجه به بیانیه پایانی شورای همکاری خلیج‌فارس
سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بیانیه پایانی سی‌و‌هفتمین نشست سران شورای همکاری خلیج‌فارس در منامه، جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را بخش جدایی‌ناپذیر خاک ایران دانست و تأکید کرد كه تکرار ادعاهای بی‌اساس تأثیری بر تمامیت ارضی و حاکمیت کشورمان بر این جزایر نخواهد داشت. به گزارش ایسنا، بهرام قاسمی با بی‌اساس خواندن ادعای دخالت جمهوری اسلامی ایران در امور داخلی کشورهای منطقه، اعلام کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران برمبنای اصول حسن همجواری، احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی دیگر کشورها قرار دارد و انتظار دارد شورای همکاری خلیج‌فارس نیز به جای طرح اتهامات تکراری و بی‌اساس، از مداخله در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران ازجمله تلاش برخی از اعضا برای فتنه‌انگیزی‌های فرقه‌ای و مذهبی دست بردارد. وی با اشاره به مطالب مندرج در بیانیه مذکور راجع به نامه ۱۰ کشور عربی به پیشگامی امارات عربی متحده علیه جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل افزود: جای تأسف است که این کشورها به جای بهره‌برداری از ظرفیت مجامع و سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در راستای تقویت ثبات و امنیت، از این موقعیت در جهت ایجاد تنش و تضعیف مناسبات فیمابین سوءاستفاده می‌کنند.

در دیدار رئیس کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ
عراقچی: وضع انسانی در سوریه و یمن فاجعه‌بار است

معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در دیدار با رئیس کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ با اشاره به همکاری‌های خوب ایران و صلیب‌سرخ از زمان جنگ تحمیلی تاکنون اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده است به اقدامات بشردوستانه صلیب‌سرخ در منطقه کمک کند. به گزارش ایسنا، سید عباس عراقچی افزود: وضع انسانی در کشورهای سوریه و یمن بسیار بد و فاجعه‌بار است و صلیب‌سرخ باید فعالیت‌های انسانی خود را برای کمک به مردم این کشورها افزایش دهد. این دیپلمات ارشد کشورمان با یادآوری ارزش‌ها و آموزه‌های والای دین اسلام نسبت به ضرورت احترام و رعایت جایگاه انسان در همه شرایط افزود: برگزاری همایش اسلام و حقوق بشردوستانه بین‌المللی در قم با مشارکت جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران، کمیته ملی حقوق بشردوستانه و کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ گام بسیار مثبتی است تا جهانیان با نگاه عمیق اسلام به مقوله انسان و بشر بیشتر آشنا شوند و کشورهای توسعه‌یافته و جهان اسلام به درک مشترک در زمینه حقوق بین‌المللی بشردوستانه برسند. در این دیدار «پیتر مائورر» رئیس کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ نیز با تأکید بر وجود مشترکات فراوان میان حقوق بشردوستانه اسلام و حقوق بین‌الملل بشردوستانه اظهار  کرد: ما باید در ترویج هر چه بیشتر این واقعیت تلاش کنیم.

سناتورهای دموکرات خواستار انتشار اسناد محرمانه برجام هسته‌ای ایران شدند
شماری از سناتورهای دموکرات ازجمله طیف حامی توافق هسته‌ای ایران خواستار انتشار اسناد محرمانه برجام شدند. به گزارش فارس،  پایگاه خبری TOWER گزارش داد که شماری از سناتورهای دموکرات ازجمله سناتورهایی که حامی توافق هسته‌ای ایران هستند، خواستار انتشار اسناد محرمانه برجام شدند. پایگاه خبری دیلی بیست نیز روز دوشنبه گذشته گزارش داد که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا این اسناد را در زمره اسناد طبقه‌بندی شده‌ای قرار داده است که تنها اعضای کنگره و مقاماتی که عدم سوءپیشینه امنیتی دارند، می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند؛ اگر چه عده‌ای معتقدند که این اسناد اصلاً نباید طبقه‌بندی شده و محرمانه باشد. بر اساس این گزارش، این اسناد دربردارنده جزییات معافیت‌های مربوط به روندهای بررسی استانداردهای هسته‌ای و همچنین تعهدات آمریکا در زمینه اقتصاد ایران و جزییات مربوط به آزادسازی 1.7‌میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در ارتباط با تبادل زندانیان است.


تعداد بازدید :  94