شماره ۱۰۱۰ | ۱۳۹۵ شنبه ۲۰ آذر
صفحه را ببند
بی‌احتیاطی یک دامدار در ارتفاعات دوهزار تنکابن
108 رأس گاو و گوسفند تلف شدند

شهروند| بی‌احتیاطی کار دست دامدار تنکابنی داد. این مرد دامدار در ارتفاعات دوهزار این شهرستان برای جلوگیری از سرمازدگی دام‌هایش از بخاری هیزمی استفاده کرد، غافل از این‌که دود همین آتش همه دام‌هایش را تلف می‌کند. این غفلت باعث تلف شدن 100 رأس گوسفند و 8 رأس گاو شد تا همه 108 رأس دام این دامدار تنکابی در برابر چشمانش بسوزند. بی‌احتیاطی دامدار سهل‌انگار 80‌میلیون تومان به او ضرر زد.  استفاده از روش‌های سنتی برای نگهداری دام و طیور به‌خصوص در مناطق شمالی کشور مخاطرات زیادی برای دام‌ها و حتی محیط‌ زیست در پی دارد. همه ساله با شروع فصل سرما در ارتفاعات و مناطق کوهستانی نوار شمالی کشور تلفات دام و طیور در این مناطق افزایش می‌یابد، چراکه بخش اعظمی از دامداران در این مناطق به شیوه سنتی دام را نگهداری می‌کنند و با وجود هشدارهای مکرر مسئولان درخصوص خطرات نگهداری دام به شیوه سنتی و افزایش تلفات دام و طیور، دامداران علاقه به اصلاح و به‌روز کردن شیوه نگهداری و پرورش دام‌ها ندارند، بنابراین هرساله در فصل سرما ضرر و زیان زیادی به دامداران این مناطق وارد می‌شود.
بخاری که بلای جان دام‌ها شد
این حادثه روز پنجشنبه در منطقه دوهزار شهرستان تنکابن اتفاق افتاد. دامدار تنکابنی که برای سرکشی دام‌ها به دامسرا رفته بود، متوجه سرمای شدید هوا شد؛ سرمایی که می‌توانست برای دام‌هایش خطرناک باشد. این مرد دامدار هم برای حفاظت از دام‌هایش به سراغ بخاری هیزمی رفت و آتش روشن کرد به خیال این‌که با این کار دام‌هایش را از سرما حفظ کند، اما همین بخاری هیزمی بلای جان دام‌ها شد.دامدار تنکابنی پس از روشن کردن بخاری به خیال این‌که دام‌هایش از سرما در امان هستند، از محل نگهداری دام‌ها خارج ‌شد، اما آتش بخاری هیزمی، محل نگهداری دام‌ها را به آتش کشید. دامدار که متوجه این خطر ‌شد، به سرعت خودش را به محل حادثه ‌رساند، اما دیگر خیلی دیر شده بود، دود غلیظ  و شعله‌های آتش به همه جا سرایت کرده و عملا امکان هر اقدامی را از دامدار بخت‌برگشته گرفته بود. او حتی نتوانست یکی از 108 رأس دام گرفتار در دود و آتش را نجات دهد و همه آنها در برابر چشمانش سوختند و دود شدند.
800‌میلیون ریال خسارت
به‌دلیل یک بی‌احتیاطی
حسن باقری، بخشدار خرم‌آباد شهرستان تنکابن درباره جزییات این حادثه گفت: «روز پنجشنبه در منطقه دو‌هزار شهرستان تنکابن، دامداری به منظور جلوگیری از سرمازدگی دام‌هایش، اقدام به روشن کردن بخاری هیزمی درون دامسرا کرد.» او ادامه داد: «دامدار پس از مدتی از محل دور شد و بخاری هیزمی آتش‌سوزی در دامداری ایجاد کرد و دود ناشی از آن باعث خفگی و تلف شدن همه دام‌ها شد.»بخشدار خرم‌آباد به خسارت مالی این آتش‌سوزی هم اشاره کرد:  «تمام تلاش دامدار برای نجات دام‌هایش بی‌نتیجه ماند. به دلیل غلظت دود، این دامدار نتوانست حتی یک رأس از دام‌ها را از دامسرا خارج کند و همه این 108 رأس دام تلف شدند. براساس برآوردهای اولیه، این حادثه  800‌میلیون ریال خسارت در پی داشته است.» باقری اضافه کرد: «هرسال در فصل سرما به دلیل این‌گونه بی‌احتیاطی‌ها تلفات زیادی به دام‌های منطقه وارد می‌شود. به همین دلیل هم هشدار‌های لازم برای دامدارانی که به‌طور سنتی اقدام به نگهداری دام در دامسراها می‌کنند، داده می‌شود اما بسیاری از دامداران حاضر به تغییر روش خود نیستند.»

 


تعداد بازدید :  192