شماره ۳۹۶ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۴ مهر
صفحه را ببند
افتتاح رسمی گروه سینمايی «هنر و تجربه»
نمایش فیلمی که آرزوی 20ساله بود

شهروند|شامگاه شنبه 12مهر آیین افتتاح گروه سینمایی «هنر و تجربه» با حضور چهره‌های سینمایی در موزه سینما برگزار شد. اين مراسم با نمايش نسخه بازسازي شده مستند «اون شب كه بارون اومد» به كارگرداني كامران شيردل و سخنرانی هوشنگ گلمکانی، خسرو معصومی و شيردل همراه شد.
در ابتدای این مراسم کیوان کثیریان منتقد سینما گفت: از امشب گروه هنر و تجربه به‌طور رسمی کار خود را آغاز می‌کند و از 13مهرماه فیلم‌های گروه هنر و تجربه در 5سینمای تهران و یک سینما در مشهد برای مخاطبان به نمایش درمی‌آید.در ادامه مراسم هوشنگ گلمکانی منتقد و عضو شورای سیاست‌گذاری گروه سینمای هنر و تجربه گفت: نمایش این فیلم آرزوی 20ساله من بود. ‌سال 46 این فیلم ساخته شد و چندین ‌سال توقیف بود. ‌سال 53 نمایشی داشت و برنده جایزه شد و باز به گنجه‌ها برگشت. نمایش فیلم‌هایی مثل فیلم‌های شهیدثالث، بیضایی و شیردل از اتفاقات خوشایند آغاز گروه سینمای هنر و تجربه بوده. نمایش برخی آثار ضرورت وجود هنر و تجربه را قطعی‌تر می‌کند. وقتی در سرزمینی زندگی می‌کنیم که حاشیه‌ها می‌تواند فیلمی مثل «اون شب که بارون اومد» را سال‌ها در گنجه نگاه دارد، هنر و تجربه می‌تواند امکانی باشد که نسل امروز یا نسل گذشته که امکان تماشای این فیلم‌ها را نداشتند، حسرت این را نخورند که فیلمی مثل «اون شب که بارون اومد» را ندیدند.»گلمکانی افزود: «این گروه سینمایی باید تبدیل به یک امکانی شود برای دیده‌شدن برخی فیلم‌ها. ما فیلم‌هایی مثل «ماهی و گربه»زیاد داریم. جوان‌های پرشوری داریم که علاقه‌مند به سینما هستند. جوان‌هایی که شاید نامشان را به‌عنوان فیلمساز نشنیده باشیم و در خانه‌هایشان فیلم‌هایی که ساخته‌اند را نمایش می‌دهند و دوست دارند فیلم‌شان اکران عمومی شود و به‌عنوان سینماگر به رسمیت شناخته شوند.»
در ادامه کامران شیردل کارگردان این فیلم مستند روی صحنه فراخوانده شد و گفت: من معتقدم مخاطبان باید آثار قدیمی سینمای خود را ببینند و به همت انجمن‌های دوستانه کوچک همانند گروه هنر و تجربه می‌تواند این اتفاق بیفتد.
حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی یکی دیگر از حاضران در مراسم بود که کیوان کثیریان او را روی سن فراخواند اما او صحبتی نکرد و هوشنگ گلمکانی روی صحنه رفت و طی سخنان کوتاهی درباره وعده‌های رئیس سازمان سینمایی گفت: حجت‌الله ایوبی یکی از کسانی بود که مدام بر اجرای این طرح تأکید می‌کرد و ایشان وعده دادند که تولید فیلم توسط این گروه صورت بگیرد. این طرح باید یک مرکز مستقل خاص داشته باشد تا بتواند فیلم‌ها را برای مخاطبان خاص اکران کند.


تعداد بازدید :  134