شماره ۳۹۶ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۴ مهر
صفحه را ببند
نکات طلایی برای خرید زیتون
3مدل زیتونی که نباید بخرید

گروه اقتصادی شهروند| زیتون یکی از مفیدترین میوه‌های کنسروی است که در رژیم‌های مختلف غذایی توصیه می‌شود.   سرانه مصرف زیتون در ایران برخلاف بسیاری از کشورهای پیشرفته، بسیار ناچیز است و تنها 60 گرم در‌سال است. با این وجود بسیاری از مشتریان زیتون در ایران نیز خرید باکیفیتی ندارند. در این مطلب انواع بی‌کیفیت زیتون را معرفی کرده‌ایم.  
  زیتون سیاه نخرید: وقتی زیتون به آخرین مرحله رشد و نمو خود می‌رسد، به سیاه تغییر رنگ می‌دهد اما نکته اینجاست که به‌گفته بسیاری از کارشناسان، بیشتر زیتون‌های سیاه موجود در بازار کشور تقلبی هستند. متقلبان با اضافه کردن سولفور آهن، زیتون را به رنگ سیاه درمی‌آورند. تنها راه تشخیص این تقلب برای مصرف‌کننده این است که اگر زیتون در ظرف، آب رنگی به‌جا گذاشت آن محصول تقلبی و رنگ شده است. غیر از این با در نظر گرفتن بهترین حالت ممکن، اگر موفق به خرید زیتون اصل شدید باید بدانید که زیتون سیاه نسبت به انواع دیگر دارای بتاکاروتن و املاح مفید کمتری است، بنابراین توصیه می‌شود زیتون سیاه را آخرین گزینه بدانید.  
 زیتون پرورده، محبوب کم‌خاصیت: یکی دیگر از رایج‌ترین تقلبات در بازار زیتون پرورده است. برخلاف تصور عموم در تهیه بیشتر انواع زیتون پرورده موجود در بازار از مغزهای مفید استفاده نشده است. قیمت بالای ترکیبات زیتون پرورده باعث می‌شود سودجویان برای دریافت بیشترین بهره از این بازار ترکیباتی مانند نخود خیسانده و چرخ شده را به‌عنوان مغز گردو به زیتون پرورده اضافه کنند.
  زیتون بدون هسته ممنوع: املاح مفید زیتون در واکوئل سلول‌های میوه قرار دارد. با برش زیتون، واکوئل‌ها آسیب می‌بینند و املاح مفید از میوه جدا می‌شود. بنابراین زیتون بی‌هسته یا هر نوع زیتونی که میوه برش داده شده یا آسیب‌دیده است، غیرمفیدترین انواع زیتون است.  
 نکته طلایی برای خرید زیتون: بهترین انواع زیتون، زیتون سبز با هسته است که اندکی طعم تلخ دارد و مدت زیادی از کنسرو شدن آن نگذشته است، زیتونی که مدت زیادی است کنسرو شده، املاح مفید خود را به آب کنسرو پس داده است.  


تعداد بازدید :  181