شماره ۳۹۴ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۹ مهر
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از چرایی عدم انتشار لیست متخلفان فوتبال توسط مجلس
وعده‌ها پشت اسامی بزرگ پنهان شد
پورمختار: فکر نمی‌کردیم فساد در فوتبال این‌قدر گسترده باشد

گروه ورزش| هفته دهم از سیزدهمین دوره لیگ برتر بود که محسن قهرمانی با قضاوت جنجالي و پراشتباه خود در دیدار سپاهان و پرسپولیس جرقه‌ای برای شروع ماجرایی در فوتبال را زد که هنوز هم مجلس و برخی دیگر ارگان‌ها درگیر آن هستند. آن اشتباه قهرمانی و صحبت‌های دایی باعث شد مجلس نیز به فکر بیفتد تا ماجرای فساد در فوتبال را پیگیری کند. البته با وجود این‌که یک‌سال از این ماجرا می‌گذرد، هنوز قول‌های نمایندگان مجلس برای اعلام نتیجه نهایی این پرونده عملی نشده و به نظر ترس و واهمه‌ای از اعلام اسامی مشهور وجود دارد.
از پایان 92 تا پایان شهریور 93
این پرونده که در پاییز ‌سال گذشته در کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی کلید خورد، با دعوت از اقشار مختلف در فوتبال کشورمان ادامه پیدا کرد و با قولی که نمایندگان به مردم و رسانه‌ها دادند قرار بود تا پایان ‌سال 92 نتایج آن اعلام شود. این پروسه قول‌هایی که عملی نشد تا امروز ادامه دارد و دائما نمایندگان از اعلام نتایج این پرونده در روزها و ماه‌های آینده خبر می‌دهند. در ابتدا می‌توان این‌طور گمان کرد که با دعوت از افراد جدید درهای جدیدی برای کشف عاملین فساد باز شده و پای نفرات جدیدی به این پرونده بازشده که کمی زمان‌بر است اما یک‌سال زمان کمی برای بررسی یک پرونده حتی وسیع هم نیست.
فساد هست، فاسد کیست؟
بارها نمایندگان مجلس که در جریان کامل این پرونده قرار دارند، اعلام کرده‌اند افراد مشهوری هم در این پرونده متخلف شناخته شدند اما هیچ‌وقت اشاره‌ای به جایگاه آنها نشده است. حتی چندماه قبل اعضای کمیسیون اصل 90 به صراحت اعلام کردند که در میان مسئولان رده بالای فدراسیون فوتبال نیز نفراتی هستند که در این پرونده پایشان گیر است، اگرچه این موضوع با واکنش فدراسیون‌نشینان همراه بود. همین‌که نمایندگان اعلام کردند که تخلفات در فدراسیون صورت گرفته، جالب است که همین افراد سکان هدایت فدراسیون و فوتبال این مملکت را در دست دارند و احتمالا همچنان به تخلفاتشان ادامه می‌دهند.
ترس از اعلام نام افراد بانفوذ
برخی در این میان معتقدند که این پرونده که شنیده می‌شود نزدیک به 600 نفر در آن محکوم شده‌اند، نهایی شده اما نمایندگان به دلیل حضور برخی نام‌های مشهور و افراد بانفوذ و قدرت نمی‌توانند آن را اعلام کنند. حال مشخص نیست که اگر دلیل اصلی این موضوع باشد، اسامی اصلی درنهایت اعلام می‌شوند یا نه. در این مسأله باید رجوع کنیم به فوتبال باشگاهی در اروپا، جایی که دیدیم ایتالیایی‌ها در آستانه جام‌جهانی فوتبالشان را با اعلام اسامی نفراتی مشهور که تبانی کرده بودند، زیر و رو کردند اما هیچ اتفاقی رخ نداد یا اولی هوینس، رئیس باشگاه بایرن که چندی پیش به دلیل تخلف مالیاتی به زندان رفت. درواقع جلوی ضرر را هر زمانی بگیری منفعت است و باید دست از این مصلحت‌اندیشی‌ها برداشت، البته اگر بخواهیم فوتبالمان به معنای واقعی پاک شود.
قاسمپور: آخر این پرونده هم چیزی نیست
ابراهیم قاسمپور، کارشناس فوتبال کشورمان که همیشه یکی از مدعیان فوتبال پاک است، دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: «دلیل عدم اعلام نتیجه این پرونده این است که مفسدان فوتبال ما یک باند هستند، دقیقا مثل مفسدان اقتصادی. اگر قرار باشد پیگیری صورت بگیرد، اسم خیلی‌ها بیرون می‌آید که شاید نتوان اسم آنها را اعلام کرد زیرا در میان آنها خیلی از بزرگان و آقازاده‌ها حضور دارند. حتی اگر نمایندگان مجلس هم بگویند، از فساد در فدراسیون خبری نیست، من می‌گویم که مطمئنا هست.»
وی همچنین می‌افزاید: «همین الان یکی از مسئولان فدراسیون که با وجود تلاش‌های پشت پرده‌اش تیم‌های استانش به لیگ‌های پایین رفته‌اند، اقوام و آشنایانش را در پست‌های مختلف تیم‌های ملی و فدراسیون قرار می‌دهد. به نظر می‌رسد اعلام رأی این پرونده درحال حاضر به صلاح نیست زیرا دست خیلی‌ها رو می‌شود. ما هم خیلی داد و بیداد کردیم تا مسئولان چشمانشان را باز کنند اما مطمئنم که آخرش هم این پرونده طوری جمع می‌شود که هیچ‌کس از مسئولان رده بالا در لیست متخلفین قرار نگیرند.»
کربکندی: 3‌سال پیش گفتم فوتبال کثیف است
رسول کربکندی، پیشکسوت فوتبال ایران که برای دادن اطلاعات‌سال گذشته به کمیسیون اصل 90 دعوت شده، درباره پرونده فساد در فوتبال به «شهروند» می‌گوید: «تنها باری که به مجلس رفتم، برخی دیگر از دوستان هم حضور داشتند و شرایط طوری نبود که بتوانیم همه‌چیز را بگوییم. من به نمایندگان هم گفتم که انتظار نداشته باشید، افراد در جمع همه چیزهایی را که می‌دانند بگویند که قرار شد مرا خصوصی دعوت کنند اما هنوز خبری نشده است. من 3‌سال قبل گفتم این فوتبال کثیف است و 2 جلسه محرومم کردند چون مربی صبا بودم اما چون ‌سال گذشته قضیه مربوط به پرسپولیس بود، این موضوع فراگیر شد، درحالی‌که آن زمان کسی از من نپرسید که چه می‌گویم.»
وی همچنین می‌افزاید: «ابعاد این پرونده خیلی وسیع‌تر از آنچه است که تصورش را هم می‌کنید. دلیل اعلام نشدن آن هم این است که کسانی پایشان گیر است که قدرت بالایی دارند و با همین قدرت سر کار فعلی‌شان آمده‌اند و کمتر کسی می‌تواند آنها را بیرون کند. من در مجلس هم به صراحت گفتم نمی‌توانید که این پرونده را به همین دلایل به سرانجام برسانید زیرا چند‌سال قبل هم دیدیم که کسانی را بازداشت کردند و چند روز بعد رها شدند و به کارهای غیرقانونی خود وجه قانونی بخشیدند.»
پورمختار: پرونده پیچیده است و نیاز به زمان دارد
محمدعلی پور مختار، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس در رابطه با چرایی طولانی‌شدن این پرونده به «شهروند» می‌گوید: «در ابتدا که این پرونده را آغاز کردیم، فکر نمی‌کردیم گستردگی آن تا این حد باشد. با دعوت از افراد مختلف و صحبت‌هایی که انجام دادند، ابعاد جدیدی از این پرونده برایمان روشن شد که بررسی آنها نیز زمان‌بر است. با این حال امیدواریم تا 40 روز دیگر این پرونده نهایی شود و بعد از مدت طولانی نتایج آن را اعلام کنیم.»


تعداد بازدید :  199