شماره ۳۹۴ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۹ مهر
صفحه را ببند
نحوه رمزگشایی از ویدیو‌های منتشرشده توسط داعش

|  فرد برتون  |   ترجمه کاوه ولی پور |

تصاویر ویدیویی از گروگان‌هایی که در اسارت هستند، دریچه‌ای منحصربه‌فرد روی طرز تفکر و انگیزه‌های گروگان‌گیران و آدم‌ربایان می‌گشاید. این ویدیوها گنجینه‌ای گرانبها از شواهد جنایی برای سرویس‌های اطلاعاتی که به دنبال نجات قربانیان گروگان‌گیری و تحت پیگرد قرار دادن گروگان‌گیران هستند،   مهیا می‌کند.  
در تاریخ 23 سپتامبر 2014، ویدیوی دوم از جان کانتیل، گروگان بریتانیایی، که به مدت 22 ماه در اسارت شبه‌نظامیان دولت اسلامی بوده منتشر شد.  در این ویدیو، او با صورتی اصلاح‌نشده و روپوش نارنجی‌رنگ مشابه بازداشت‌شدگان زندان گوانتانامو، پشت میز چوبی جلوی پرده سیاه‌رنگ نشسته است. دست‌های او باز گذاشته شده بود و به هنگام قرائت بیانیه تبلیغاتی گروه داعش، بسیار خونسرد به نظر می‌رسد. از آنجایی‌که که نخستین ویدیو کانتیل در اوایل ماه سپتامبر منتشر شده بود، این سوال مطرح می‌شود که چرا ویدیوی دوم در فاصله کوتاهی از انتشار ویدیوی اول منتشر شده است.  کانتیل در نوامبر 2012 به همراه جیمز فولی جهت عکسبرداری به سوریه سفر کرد که طی این سفر هر دو نفر ربوده شدند. این درحالی است که کانتیل یک بار پیش از این نیز در سوریه به اسارت گروگان‌گیران درآمده بود. در ماه جولای ‌سال 2012، کانتیل در نزدیکی مرز ترکیه ربوده شده و تا پیش از آن‌که نجات یابد هفت روز را در اسارت گذراند. پس از آن نیز در ماه نوامبر‌ سال 2012 حین ساخت فیلم مستندی از ماجرای اسارت اول کانتیل به گروگان گرفته شدند. در ماه آگوست‌ سال 2014 تصاویری روی سایت‌ها منتشر شد که حاکی از قتل فولی به دست شبه‌نظامیان داعش بود. براساس ارزیابی‌های انجام‌شده ویدیوی دوم از عناصر حرفه‌ای تصویربرداری برخوردار است. در این ویدیو از افکت‌های محو‌کننده تصویر استفاده شده است. تصویربردار در این ویدیو ذکاوت بیشتری از خود نشان داده است. او با استفاده از رنگ سیاه پس‌زمینه دستیابی به هر نوع سرنخ احتمالی را به حداقل رسانده که این امر چالشی بزرگ برای سرویس‌های اطلاعاتی جهت دستیابی به جزییات دقیق‌تر است.
سازمان‌های اطلاعاتی بریتانیا و آمریکا به ارزیابی عناصر ویژه تصویری پرداختند. تیم‌های پزشکی در CIA و MI6 شرایط گروگان را بررسی می‌کنند. آنها از روی تصاویر مواردی نظیر کاهش وزن یا هر نشانه‌ای ظاهری که نمایانگر بیماری باشد، بررسی می‌کنند.  متخصصان همچنین تصاویر فعلی او را با تصاویر ماقبل اسارت مقایسه می‌کنند تا بلکه بتوانند زمان فیلمبرداری را حدس بزنند و پس از آن زمان فیلمبرداری را با تحولات دیگری که در آن زمان حادث شده، تطابق دهند. همچنین تحلیل روانشناسانه از محتوی بیانیه‌ای که قرائت شده انجام خواهد شد.  سپس نتایج این تحقیقات را با تصاویر ویدیویی از گروگان قبلی تطبیق می‌دهند تا به الگو و مشابهت‌هایی میان ویدیو دست یابند و دریابند آیا سازنده آنها یکی است یا خیر.  ویدیوی دوم برای CIA از ارزش بسیار بالایی برخوردار است.  چرا که در ویدیو به نام مایکل شویر، از افسران سابق سازمان سیا که زمانی مسئولیت ردیابی اسامه‌بن لادن را برعهده داشت، اشاره شده است. درنهایت، اگرچه دیدن تصاویر گروگان‌ها برای خانواده، دوستان و ماموران امنیتی که روی این موارد کار می‌کنند، دردناک است اما این ویدیوها نوعی مدرک زنده بودن گروگان ‌نیز هست. این ویدیو نشان می‌دهد که هنوز زمان برای نجات دادن آنها باقی است.  
منبع:  Stratfor

 


تعداد بازدید :  239