شماره ۳۹۴ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۹ مهر
صفحه را ببند
رئیس‌جمهوری در فرودگاه مهرآباد:
گام‌هایی کوتاه اما رو به جلو در مذاکرات نیویورک برداشته شد

رئیس‌جمهوری دوشنبه شب با تشریح نتایج و دستاوردهای سفر خود به نیویورک و آستراخان گفت:  نشست امسال مجمع عمومی سازمان ملل به دلیل وضع و مسائل پیش‌آمده در منطقه ما و اساساً وضعیتی که در دنیا بوجود آمده، اهمیت مضاعفی داشت و در سخنرانی‌ام در مجمع عمومی سازمان ملل، مواضع ملت ایران را تشریح کردم.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی به خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد گفت:  درباره برنامه‌های سفر به نیویورک دو نکته را لازم به ذکر می‌دانم.  یکی این‌که امسال تفاوت زیادی درباره مسائل مربوط به موضوع هسته‌ای ایران، مشاهده می‌شد که نشانه اراده جدی‌تر برای حل‌وفصل این موضوع بود و به نظر می‌رسید همه مصمم بودند که برای برنامه هسته‌ای ایران، راه‌حلی درست و مصالحه‌جویانه پیدا شود، چرا که به این نتیجه رسیده بودند که مصالحه با ایران به نفع همه و منطقه است. رئیس جمهوری ادامه داد: همزمان با برنامه‌های سفر به نیویورک، مذاکرات هسته‌ای بین ایران و اعضای گروه ۱+۵ برگزار می‌شد و اگرچه با سرعت مطلوب پیش نرفت و حرکت آن کند بود، اما به‌هرحال این حرکت رو به جلو بود و مذاکرات در هفته‌های آینده ادامه می‌یابد که امیدوارم به راه‌حلی دربردارنده منافع همه منتج شود و اساساً اگر پرونده هسته‌ای ایران در چارچوب مقررات بین‌المللی حل‌وفصل شود به نفع همه خواهد بود.
دکتر روحانی در توضیح نکته دوم، با بیان این‌که در این سفر نخست‌وزیر انگلیس نیز از ما درخواست ملاقات داشت که با آن موافقت کردیم، گفت: در این ملاقات عمده مباحث درباره موضوع هسته‌ای کشورمان، تروریسم و خشونت و مسائل مبتلا به منطقه از ناحیه این مسأله و روابط دو‌جانبه بود. رئیس‌جمهوری اضافه کرد: درباره مسائل هسته‌ای بحث‌های خوبی شد البته اختلاف‌نظرهایی هم وجود داشت که طبیعی است.  درباره مسأله تروریسم و خشونت نیز نسبت به این موضوع تذکر دادیم که غرب چه شیوه‌هایی در برابر این معضل اتخاذ کرده و باید حالا چگونه مسیر را اصلاح کنند. همچنین درباره روابط دوجانبه، آنها خواهان شرایط جدیدی بودند و به‌طور طبیعی مسیر ما هم مسیر تعامل سازنده با جهان است.
دکتر روحانی با خوب ارزیابی کردن مذاکرات خود با نخست‌وزیر انگلیس اظهار داشت: به‌طور طبیعی هرچه در این مذاکرت هست اتفاق‌نظر نیست و اختلاف‌نظر هم هست. این‌که نخست‌وزیر انگلیس پس از این دیدار در نطق خود جمله‌ای نادرست و غیرقابل قبول بیان کرد، پاسخ آن را همان زمان وزارت امورخارجه کشورمان داد، اما اول این‌که همه باید بدانیم که این قرن، قرن بیست و یکم است و هر کس بخواهد در فضای قرن نوزدهم فکر کند به حال خودش ضرر زده و باید فضای امروز را در نظر بگیریم چرا که آن دوران سپری شده است. رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، به چهارمین اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر اشاره کرد و گفت: قبلاً کار کارشناسی زیادی درباره موضوعات این نشست انجام شده بود که نتیجه آن امضای چند تفاهمنامه مهم بود. مهم‌ترین توافق صورت‌گرفته در این اجلاس، توافقی بود که بین سران کشورهای ساحلی درباره میزان حاکمیت هر کشوری در دریای خزر صورت گرفت که از مدت‌ها پیش مورد بحث بود و در این اجلاس پیشنهاد ایران به تصویب رسید. رئیس‌جمهوری در پایان سخنان خود به ملاقات با رؤسای جمهوری روسیه و جمهوری آذربایجان اشاره و تصریح کرد: در این ملاقات‌ها مسائل دوجانبه مطرح شد و باعث خوشحالی است که روابط‌ ایران با این کشورها با سرعت خوب و قابل قبولی رو به پیشرفت است.

تحریم‌های کور باید متوقف شوند
همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین روحانی در مصاحبه با شبکه ۲ تلویزیون روسیه در پاسخ به سوالی پیرامون تحریم‌های اعمال‌شده از سوی واشنگتن علیه مسکو اظهارداشت: تحریم به ضرر همه کشورها است اما کشورهایی که مورد تحریم قرار می‌گیرند باید مقابله کنند و دیگران نیز در این زمینه باید کمک کنند.  رئیس‌جمهوری ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران پیش از اعلام سیاست‌های تحریم علیه روسیه با مسکو درخصوص توسعه روابط و چگونگی تبادل کالا به توافق‌هایی رسیده است که به‌زودی به مرحله اجرا در خواهد آمد. رئیس شورایعالی امنیت ملی، ضرورت همکاری همسایگان برای مقابله با تحریم‌ها را خاطرنشان ساخت و تصریح کرد: در شرایط فعلی هر کمکی که بتوانیم به دولت و ملت روسیه خواهیم کرد و مردم روسیه با مهیا شدن تسهیلات تجاری لازم، تا‌ سال آینده شاهد حضور برندهای ایرانی در فروشگاه‌های خود خواهند بود.
 دکتر روحانی ضرورت همکاری مدیریت بازار انرژی با روسیه را یادآور شد و گفت: بهترین راه در زمینه انرژی و گاز، همفکری، تعامل و رقابت سالم کشورهای صادرکننده گاز است تا منافع همه صادرکنندگان تأمین شود. رئیس شورایعالی اقتصاد افزود: ایران دارای یکی از بزرگترین منابع گاز درجهان است و در سیاست‌های خود، تأمین گاز کشور و فروش به همسایگان را دنبال می‌کند.  رئیس‌جمهوری اظهارداشت: امروز شرایطی نیست که اگر روسیه فروش گاز به اروپا را قطع کند، ایران می‌تواند جایگزینی برای گاز صادراتی روسیه به این کشورها باشد. دکتر روحانی در پاسخ به سوالی پیرامون مذاکرات ایران با 1+5 در نیویورک گفت: در این مذاکرات گام‌هایی هرچند کوتاه اما رو به جلو برداشته شد اما باید تلاش شود تا در فرصت باقیمانده به توافق جامع دست یابیم که به نفع همگان است و می‌تواند شرایط ایران را در منطقه به‌ویژه در مسائل تجاری مثبت کند. رئیس‌جمهوری ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران عضو معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان پی تی ) است و تمام مقررات بین‌المللی را پذیرفته، بنابراین اگر مسائل کوچکی هم باقی مانده است می‌توان آن را براساس مذاکره برطرف کرد.  از طرف ما اراده جدی برای حل مشکلات وجود دارد واگر طرف مقابل نیز شهامت لازم را بخرج دهد، در همین زمان باقیمانده می‌توان به توافق نهایی
دست یافت.
دکتر روحانی به خبرنگار شبکه 2 تلویزیون روسیه، درباره جایگاه آمریکا در میان 5+1 گفت:  امروز همه کشورهای 1+5 علاقه‌مند به حل‌وفصل مسائل هستند و تنها کشوری که کمی کند عمل می‌کند آمریکا است و امیدواریم که آمریکایی‌ها نیز به منافع بلندمدت بیشتر بیاندیشند. رئیس جمهوری تصریح کرد: درمیان 1+5 هنگام مذاکرات کشوری که بیش از همه صحبت می‌کند، پیشنهاد می‌دهد و انتقاد دارد، آمریکا است و ما نیز علاقه‌مندیم که پنج عضو دیگر گفت‌وگوها
 فعالتر شوند.

پوتین«سپر سرباز شاه‌عباس» را به روحانی هدیه داد

رئیس‌جمهوری روسیه در سفر اخیر روحانی به این کشور یک هدیه ویژه به وی داد. معاون ارتباطات دفتر رئیس‌جمهوری در صفحه فیسبوک خود نوشت: دیدار عصر دوشنبه (7مهر 93) ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه با دکتر روحانی بعد از نشست موفق سران ساحلی دریای‌خزر در آستاراخان روسیه برگزار شد. پایان دیدار گرم پوتین - روحانی خاطره‌انگیز هم شد. رئیس‌جمهوری روسیه دستور داد کارکنان کاخ کرملینِ آستاراخان (قلعه تاریخی تسیخ‌هاوس که در جنگ جهانی اول دژ و انبار مهمات بوده است) قابی را برای هدیه به رئیس‌جمهوری ایران بیاورند. آوردند.  سنگین و باابهت بود.  کمی هم ضربه‌خورده بود. درون قاب، سپر رزمی یکی از سربازان شاه‌عباس اول (قرن هفدهم) از جنس برنز و طلا و مربوط به جنگی بوده که در آن دوره (1603 تا 1618 میلادی) میان ترکیه (عثمانی سابق ) و ایران رخ داده است. پوتین آخرین جمله‌ای که با خنده گفت، این بود:  «ظاهرا این سپر به‌دست حریف افتاده، اما ایران برنده آن نبرد بود.»


تعداد بازدید :  120