شماره ۳۹۴ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۹ مهر
صفحه را ببند
پیشنهاد برای ورود شورایعالی امنیت ملی در مسأله خشکسالی
استیضاح وزیر نیرو قوت گرفت

شهروند| بحران آب در کشور آنقدرها جدی است که همه مسئولان ارشد کشور هم به این مسأله ورود پیدا کرده‌اند. بحث استیضاح وزیر نیرو هم از ابتدای امسال به صورت جدی در مجلس و از طرف نمایندگان اصفهان در دستور کار بود. البته نمایندگان استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان نیز همان زمان به دنبال استیضاح وزیر نیرو بودند. حمید چیت‌چیان این هفته جلساتی هم با نمایندگان استیضاح‌کننده داشت و گویا برخی از این نمایندگان از توضیحات وزیر قانع نشدند.
دیروز حسن کامران نماینده مردم اصفهان در نطق میان‌دستور خود در صحن علنی مجلس بر اصرار نمایندگان به استیضاح وزیر نیرو تأکید کرد و گفت:‌ آب معضل اساسی ماست و بر استیضاح وزیر اصرار داریم چون ایشان نمی‌تواند معضل آب را حل کند.  با وزیر نیرو تفاهم کردیم از محل و مراکز خشک اصفهان بازدید کنند.  ایشان قول داد مرداد یا هفته دولت این کار را انجام دهد ولی به عهدش وفا نکرد. برای کشت پاییزی گفته شد آب رهاسازی می‌شود ولی تاریخ و حجم آن مشخص نشد.
کامران ادامه داد: چرا حقابه مردم اصفهان را نمی‌دهید؟ وقتی به وزیر می‌گوییم چرا پاسخگو نیستید می‌گوید قبلی‌ها عامل وضع فعلی هستند. با کاری که شما می‌کنید، شما هم مثل آنها هستید.  حقابه‌ها و اشتراکی‌ها دچار مشکل است.  هر اتفاقی در منطقه بین مردم بیفتد وزیر باید پاسخگو باشد. ناصر موسوی‌لارگانی یکی دیگر از نمایندگان استان اصفهان در گفت‌وگو با آنا با بیان این‌که توضیحات وزیر نیرو در مجلس به‌طور کامل نمایندگان خواستار استیضاح را قانع نکرد، گفت: پرونده استیضاح وزیر همچنان برای نمایندگان مجلس باز است.
وی ادامه داد: «مشکلات حوزه آبریز زاینده‌رود، خشکسالی‌های پی‌درپی اصفهان، خسارات کشاورزان و فروش حقابه‌های آنها ازجمله موضوعات مورد اعتراض نمایندگان اصفهان بوده از طرفی نمایندگان استان آذربایجان نیز از وضع دریاچه ارومیه گلایه‌مند هستند.»  اما جواد هروی نماینده مردم قائنات هم از امکان ورودش به مسأله استیضاح حرف ‌زده و در گفت‌وگو با پیام نو گفته است: «‌ بحران کم‌آبی در مناطق شرقی و مرکزی ایران از بیش از یک دهه قبل قابل پیش‌بینی بود و کاملا روشن بود که ما به این‌جا می‌رسیم، اما در سطح برنامه‌ریزی‌ها و مدیریت هیچ توجهی نسبت به آن وجود نداشت.» جواد هروی تأکید می‌کند: «ما به وزارت نیرو اولتیماتوم داده‌ایم که معاون آب این وزارتخانه باید آخر هفته به منطقه بیاید، وگرنه ما هم به بحث استیضاح وزیر نیرو ورود خواهیم کرد.»  البته هروی پیشنهادی را هم مطرح کرده و گفته است: ‌شورایعالی امنیت ملی بهتر است بسیار سریع وارد موضوع بحران آب شود، وگرنه این بحران در آینده نه چندان دور خطرات امنیتی هم برای کشورمان به دنبال خواهد داشت.


تعداد بازدید :  257