شماره ۳۹۴ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۹ مهر
صفحه را ببند
در انتظار پژواک

|   محمد مهدی پورمحمدی   | 

پنجشنبه گذشته دو «جهان بین» آب مروارید آورده را به تیغ جراح سپرده و از سوی پزشک، تا طی دوران نقاهت، به کم خواندن و کم تر نوشتن توصیه شده ام، اما سخنان خانم کریستینا فرناندز کرچنر رئیس جمهور آرژانتین، در مجمع عمومی سازمان ملل همه آن قرارها را به هم ریخت. از نظر بسیاری از رسانه ها سخنان خانم کرچنر تعجب برانگیز تلقی شد، اما برای حقیر اصلاً تعجب برانگیز نبود و برای این که عجیب نبودن این سخنان را به خوانندگان عزیز منتقل کنم دست به کار شدم و قرار شد که من تقریر کنم و دیگران تحریر، و نتیجه کار جمعی خانواده به نام اینجانب مصادره و به روزنامه ارسال گردد.
بیست و دو سال پیش در مرکز یهودیان در بوئنوس‌آیرس انفجاری رخ داد که اسرائیل بلافاصله دولت ایران و حزب الله لبنان را مسئول انفجار اعلام کرد.  انفجار مرکز یهودیان توسط مواد منفجره کارگذاشته شده در خارج مرکز و یا اتومبیل انفجاری پارک شده در خارج مرکز نبود، بلکه از داخل ساختمان سفارت صورت گرفته بود، و شدت انفجار حاکی از حجم زیاد مواد منفجره بود، اما صهیونیست ها هرگز به این سؤال پاسخ ندادند که این همه مواد منفجره در یک نمایندگی سیاسی برای چه هدفی نگه‌داری می شده است و حزب‌الله، ایران و یا هر عامل خارجی دیگری چگونه می‌تواند حجم عظیمی از مواد منفجره را به مرکزی ترین نقطه یک ساختمان خارجی، آن هم سفارت اسراییل که از سایه خودش می ترسد و سفارتخانه هایش در تمامی نقاط دنیا به یک دژ نظامی بیشتر شبیه است تا یک نمایندگی سیاسی  برساند.
چندی بعد در 27 تیر ماه 1373 در انفجار مرکز همیاری یهودیان (آمیا) در بوئنوس آیرس  صهیونیست‌ها مدعی  شدند که دستور و نقشه ضربه‌زدن به بزرگ‌ترین مرکز اقلیت یهودی در آمریکای لاتین در تهران کشیده شده و مسئولیت اجرای طرح عملیات را ستاد ویژه عملیات حزب‌الله لبنان به عهده گرفته است، اما به رغم ادعاهای بی اساس صهیونیست ها، تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر دخالت جمهوری اسلامی ایران در این خصوص ارایه نشد.
اکنون دو دهه است که انفجار آمیا بر روابط سیاسی ایران و آرژانتین و سیاست داخلی آرژانتین سایه افکنده است. روابط دو کشور که تا قبل از آن در سطح سفیر بود به سطح کاردار کاهش پیدا کرده و همکاری های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی که تا قبل از آن واقعه در بالاترین سطح در بین کشورهای آمریکای لاتین و مورد حسادت صهیونیست ها بود، تحت تأثیر قرار گرفته است. یکی از قضات بررسی در مورد این پرونده به اتهام رشوه‌گیری و اقدام در ارایه شواهد کذب از کار برکنار، روابط پلیس و قوه قضاییه در مورد تحقیقات مخدوش و حتی کارلوس منم، رئیس جمهوری وقت این کشور تحت پیگرد قرار گرفته است. تاکنون بیش از یک هزار و دویست نفر برای ادای شهادت در مورد این پرونده به دادگاه احضار شده‌ و در تاریخ آرژانتین، رسیدگی به هیچ پرونده قضایی به اندازه پرونده انفجار آمیا طول نکشیده ‌است.
در ماه ژانویه ۲۰۱۳، بر اساس توافق دو کشور قرار شد کمیته حقیقت یاب تشکیل و اسناد انفجار آمیا مورد بررسی کمیسیونی که پنج قاضی مستقل عضو آن خواهند بود، قرار گیرد. اسراییل و صهیونیست ها که بهتر از هر کس دیگری به نقش نداشتن ایران در آن حوادث اطمینان داشتند و تشکیل کمیته حقیقت یاب را به زیان خود می دانستند، این توافق را محکوم کردند و آن را یک پیروزی دیپلماتیک برای ایران دانستند. سرانجام آلبرتو نیسمان که رسیدگی به پرونده انفجار ساختمان آمیا را بر عهده دارد، از یک قاضی فدرال خواست تا توافق همکاری با ایران برای بررسی مشترک این حادثه را مغایر با قانون اساسی اعلام کند.
در این نوشتار کوتاه، مجال آناتومی تاریخی این وقایع، موشکافی جزء به جزء اتفاقات و تبعات بعدی آن نیست. تا کنون مقالات و رسالات متعددی در این مورد نوشته شده و منبعد نیز نوشته خواهد شد. صاحب این قلم، به عنوان اولین سفیر اعزامی جمهوری اسلامی ایران، به بوئنوس آیرس، نماینده اعزامی جمهوری اسلامی ایران در مراسم تحلیف دومین دوره ریاست جمهوری کارلوس منم، ملاقات‌های متعدد با مقامات رده بالای آرژانتین در آن مأموریت، و به یمن مشاهدات عینی در آرژانتین و دیگر کشورهای آمریکای لاتین، اطمینان می دهد که تبلیغات گسترده صهیونیست ها، هیچ گاه مورد قبول افکار عمومی آمریکای لاتین، به طور اعم، و آرژانتینی ها به طور اخص، قرار نگرفت. بنا براین اظهارات شجاعانه خانم کرچنر برای بنده تعجب انگیز جلوه نکرد.
صهیونیست ها دو دهه تمام افکار عمومی جهان و دولت و ملت آرژانتین را به بازی، و منافع ملی آرژانتین در رابطه با ایران را به گروگان  گرفته و سر انجام در آغاز سال جاری مسیحی با اظهارات اسحاق آویران، سفیر پیشین اسرائیل در بوئنوس آیرس، آرژانتینی ها را تحقیر کردند. وی گفت: "اسرائیل توانسته اکثر کسانی را که پشت این حملات و بمبگذاری‌های خونین بودند به قتل برساند. اکثریت افراد مسئول این اقدامات، دیگر در این جهان نیستند، و ما خودمان ترتیب کار را دادیم." وی از افراد خاصی در این مورد نام نبرد و مشخص نکرد که ملیت آنها چه بوده و به چه صورت کشته شدند.
سخنان خانم کریستینا فرناندز کرچنر رئیس جمهور آرژانتین، سر باز کردن زخم کهنه و چرکین تحقیر و توهین میهمانان ناخوانده ای است که طی چند دهه در حیاتی ترین مراکز اقتصادی لانه کرده و تنها به چپاول ثروت ها بسنده نمی کنند، بلکه با تزویر و توطئه طی دو دهه، منافع سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آن کشور با دیگر کشورها را مورد تهدید قرار می دهند و وقیحانه اعلام می کنند که ما خود عاملین انفجار را به قتل رسانده‌ایم و شما با بررسی به جایی نخواهید رسید.

باز خوانی و رمزگشایی جملات کلیدی رئیس جمهور آرژانتین فرصتی موسع تر می طلبد، که به آینده حواله می دهم، اما لیست کرده گزیده هایی از اظهارات رئیس جمهور کشوری که آمریکا دوست دارد آنجا را حیاط خلوت خود تلقی کند در مجمع عمومی سازمان ملل خالی از لطف نیست:
- از صهیونیست ها به دلیل حمایت نکردن از توافقی با ایران برای انجام تحقیقات در مورد پرونده حادثه انفجار آمیا رسما انتقاد می کند
- آن ها را شیاطین داخلی و خارجی می نامد
- از مجمع عمومی می خواهد که فلسطین را به عنوان عضو دائم بپذیرد
- عمده مشکلات دنیای کنونی را مربوط به فقدان ساز و کارهای دمکراتیک چند جانبه می داند
- می گوید تا زمانی که آرای پنج عضو دائم شورای امنیت از آرای سایر اعضای سازمان ملل بیشتر ارزش دارد هیچ مشکلی حل نخواهد شد
- قدرت های بزرگ دنیا را به تغییر مفهوم دوست و تروریست و به جنگ و تجاوزگری دست می زنند، متهم می کند
- شجاعانه می گوید: یک سال پیش اینجا جمع شدیم  و رژیم بشار اسد را تروریست تلقی می‌کردید و مخالفانش را انقلابی. امروز هم برای نابود ساختن این انقلابی‌هایی که بعدا معلوم شد  تروریست هستند، دور هم جمع شده ایم.
- حزب الله در زمانی در لیست تروریست‌ها قرار داده شد و بعد معلوم شد که حزب بزرگی است.
- ایران را بعد از بمب‌گذاری مرکز یهودیان در بوئنوس ‌آیرس متهم کردید و تحقیقات ما نشان داده که ایران هیچ دستی در این کار نداشته است.
- دستور جنگیدن با تروریسم القاعده را بعد از ۱۱ سپتامبر صادر کردید و به این بهانه در عراق و افغانستان هر کاری دلتان خواست انجام دادید، اما هنوز این دو کشور از این تروریسم به شکل اساسی شکایت داشته و رنج می‌برند.
- پیدا بود که غزه دارد بمباران می‌شود و جنگی که اسراییل راه انداخته هولناک است و تعداد زیادی فلسطینی کشته شدند با این حال شما فقط به موشک‌هایی که در اسراییل منفجر می‌شد و خسارت جدی ایجاد نمی‌کرد اهمیت می‌دادید.
- امروز اینجا جمع شدیم تا دستور بین‌المللی در مورد مجرم بودن داعش و جنگیدن با آن صادر کنیم در حالی که داعش حمایت شده‌ کشورهای معروفی است و شما آن ها را می شناسید و دوست کشورهای اعضای بزرگی در این سازمان است.
قطعاً صدای خانم کرچنر در آمریکای لاتین پژواکی به سزا خواهد داشت.


تعداد بازدید :  341