شماره ۳۳۸ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲ مرداد
صفحه را ببند
روی میز خبر

سیستان در آماده‌باش کامل قرار گرفت
طوفان با سرعت 100 کیلومتر امروز در سیستان
شهروند| سیستان بار دیگر به حالت آماده‌باش درآمد. باز طوفان 100 کیلومتری در راه است. طوفانی که در روزهای گذشته هم استان را پشت سر گذاشته و ادارات را در شهرهای زهک و زابل تعطیل کرده بود، بار دیگر راه استان را در پیش گرفته و براساس پیش‌بینی‌ها قرار است گرد و خاک را به شهر بیاورد. وزش باد شدید و طوفان از صبح دیروز آغاز شد و ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان‌وبلوچستان را وادار کرد تا تمامی دستگاه‌های اجرایی استان، به‌ویژه منطقه سیستان را به حالت آماده‌باش کامل در آورد. مدیرکل سازمان هواشناسی سیستان‌وبلوچستان در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استانداری با هدف بررسی راهکار‌های مقابله با طوفان پیش رو گفت: «طوفان از صبح دیروز اکثر مناطق سیستان را فرا گرفته است و از امروز با رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت تا ظهر جمعه زندگی مردم این منطقه را تحت‌تأثیر جدی قرار خواهد داد.» به گزارش مهر، محمدرضا امیرمرادی ادامه داد: «به دلیل خشکیدگی سطح دریاچه ‌هامون و شدت وزش باد تا پایان هفته افزایش بیش از حد غبار در منطقه و کاهش شدید دید پدیده غالب خواهد بود. شدت طوفان و افزایش غبار در این منطقه بسیاری از شهرها در نواحی مرکزی و جنوبی استان را نیز تحت‌تأثیر قرار خواهد داد و شهرهای زاهدان، میرجاوه، نصرت‌آباد و خاش نیز از دامنه اثرات این گرد و غبار در امان نخواهند بود.»
 

زابل گرمی شهداد را پشت سر گذاشت
امیر مرادی با اشاره به این‌که در روز سه‌شنبه، شهرستان زابل با درجه دمای 49 درجه سانتیگراد به‌عنوان گرم‌ترین شهر استان گزارش شد، یادآور شد که «در این روز شهداد کرمان به‌عنوان گرم‌ترین نقطه کشور از درجه حرارت 47 و 7 دهم فراتر نرفت.» در این جلسه، مدیرکل ستاد بحران استانداری سیستان‌وبلوچستان هم بر ضرورت آماده‌باش تمامی دستگاه‌های امدادرسان و همچنین دستگاه‌های متولی تأمین آب، برق، نیروهای انتظامی و کادر درمانی گفت: «طوفان هفته گذشته در سیستان موجب وارد آمدن خسارات غیرقابل جبرانی شد که به منظور مقابله با رویارویی با طوفان امروز (پنجشنبه) باید تمهیدات و نیاز‌های لازم برآورد و مهیا شود.»رضا اربابی، تأمین ماسک برای افراد سالخورده، کودکان و همچنین افرادی که مبتلا به بیماری‌های تنفسی هستند را لازم و ضروری دانست و از تمامی نیروهای دانشگاه‌های علوم پزشکی و هلال‌احمر خواست تا با استقرار در مناطق و کانون‌های بحرانی تمهیدات لازم برای ارایه خدمات یا انتقال احتمالی بیماران انجام دهند. مدیرکل ستاد بحران استانداری سیستان‌وبلوچستان، درحالی تأمین ماسک تنفسی برای سالخوردگان، کودکان و مبتلایان به بیماری‌های تنفسی را ضروری می‌داند که رضا نوری رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی زابل هم با اشاره به این‌که امکانات موجود در سیستان ازجمله مراکز درمانی تخصصی به منظور ارایه خدمات و تجهیزات پزشکی با شرایط موجود و بحران ناشی از طوفان‌های مستمر همخوانی ندارد، از نیاز استان به توزیع ماسک‌های تنفسی بین مردم خبر داد. او گفت : « برای صیانت از سلامتی مردم سیستان و مقابله با طوفان پیش رو نیازمند دستگاه‌های اکسیژن‌ساز و همچنین توزیع ماسک‌های تنفسی در بین مردم هستیم.» او افزود: گسترش و توسعه امکانات پزشکی و درمانی در نقاط مختلف این منطقه باید بجد دنبال شود.
سیستان به کانون سل تبدیل شده است
نوری با بیان این‌که به دلیل استمرار طوفان و افزایش غلظت گردوغبار به بیش از 10برابر حد مجاز مبتلایان بیماری‌های آلرژیک، پوستی، چشمی و گوارشی تا حد بسیار قابل توجهی افزایش یافته است، افزود: «ابتلا به سل مقاوم به درمان و اضافه شدن 500 نفر به‌طور سالانه به آمار مبتلایان به این بیماری زنگ خطر را در این منطقه به صدا درآورده است. متاسفانه سیستان به کانون سل در کشور تبدیل شده و به دلیل مهاجرت‌هایی که از این منطقه صورت می‌گیرد امکان ابتلای بسیاری از شهروندان سایر نقاط کشور نیز دور از ذهن نیست.»

توسط معاون اول رئیس‌جمهوری سیاست‌های کلی جمعیت به دستگاه‌های اجرایی مرتبط ابلاغ شد
شهروند| معاون اول رئیس‌جمهوری در نامه‌هایی جداگانه، سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی مقام معظم رهبری را به هفت دستگاه اجرایی مرتبط ابلاغ کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، اسحاق جهانگیری در این نامه‌ها که به پنج وزارتخانه و دو معاونت رئیس‌جمهوری ابلاغ شده، ضمن اشاره به سیاست‌های مرتبط با هر دستگاه، از آنان خواست در صورت نیاز ضمن جلب همکاری و مشارکت دستگاه‌های دیگر، برنامه‌ها، اقدامات و پیشنهادات خود را به صورت دقیق، شفاف، با زمانبندی و شاخص‌های ارزیابی برای اجرایی کردن سیاست‌ها تهیه و احصا کنند. در نامه‌های معاون اول رئیس‌جمهوری به وزرای کشور، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری و معاون اجرایی رئیس‌جمهوری، بر لزوم ارسال برنامه تدوین‌شده به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری جهت تلفیق و نیز بهره‌برداری در تدوین برنامه ششم توسعه ظرف مدت حداکثر ۲ ماه تأکید شده است.


تعداد بازدید :  106