شماره ۳۹۴ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۹ مهر
صفحه را ببند
روايتي مجازي از حاشيه‌نشينان تهران
زاغه نشین بیخ گوش برج نشین

شمار زیادی از ساکنان محله‌ای در نزدیکی فرحزاد (شمال‌غرب) تهران را کودکانی تشکیل می‌دهند که حاصل ازدواج‌های زنان ایرانی با اتباع کشورهای همسایه هستند. این کودکان از حقوق‌اولیه شهروندی بی‌بهره و حتی بدون شناسنامه‌اند. طبق گزارشی که خبرآنلاین منتشر کرده، این محله درحال‌حاضر شاهد یک فاجعه زیست‌محیطی هم هست. بیشتر آب رودخانه موجود در آن محل از فاضلاب خانه‌هایی تشکیل شده که با ساخت‌وساز غیرمجاز بنا شده‌اند.  علاوه بر آن حجم وسیعی از زباله، تهدیدی برای محیط‌زیست ساکنان محله شده است. سایه معتادان پر خطر از دیگر معضلاتی است که ساکنان این مناطق از پایتخت را تهدید می‌کند.  مددکاران جمعیت امداد دانشجویی امام علی(ع) با طرح «فرحزاد پاک» علاوه بر آگاهی‌بخشی به ساکنان نسبت به خطراتی که آنها را تهدید می‌کند با همیاری کودکان، اقدام به پاکسازی بخشی از محله و کاشت درخت کرده‌اند.  در این رویداد عکاس خبرگزاری ایرنا نیز همراه بوده است و گزارش تصویری از وضع بهداشت و زیست‌عمومی در این منطقه منتشر کرده که مورد توجه مخاطبان خبرآنلاین قرار گرفته است.   جمعیت امداد دانشجویی امام علی(ع) ازجمله موسسه‌هایی است که براساس فعالیت‌های داوطلبانه دانشجویان و عموم مردم در زمینه رفع محرومیت‌های اجتماعی اقدام می‌کند. تا حدودی البته حضور موسسه‌های مردم‌نهاد و اجتماع‌های داوطلبانه در این حوزه موثر بوده و توجهات رسانه‌ها و مطالبات عمومی را به سمت حل این مشکل سوق داده است.  
در ادامه این گزارش، تعدادي از كاربران در بخش نظرات دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود را انعکاس داده‌اند.
برای نمونه، مخاطبی بدون ذکر نام خود گفته است: «به هر حال اين افراد خلقت خداوند بزرگ هستن و اين انسانى نيست كه از حداقل‌هاى زندگى بهره‌مند نباشن. اول از همه بايد شناسنامه به اين افراد داده شود اگر هم دولتمردان يا مسئولان حاضر نيستن به كشور ديگرى با كمك سازمان‌ملل انتقال داده شون كه در اين ميان بايد وزارت‌خارجه كمك حال باشد.»
برخی نیز برای ابراز نگرانی نسبت به آینده این کودکان و یادآوری وظیفه مسئولان کامنت‌هایی گذاشته‌اند. مجددا مخاطبی بدون ذکر نام خود آورده است: «مسئولان کم‌کاري مي‌کنن بعد بزرگ که شدن، ميشن اراذل و اوباش بعد مسئولان هميشه در صحنه ميان شو راه ميندازن و جلو بقيه مي گردوننشون و تحقيرشون مي‌کنن.»
انتشار اخباری با مضمون اجتماعی و نمایش فقر افسار گسیخته غالبا نظر افراد خیر و ثروتمند را نیز جلب می‌کند. یکی از کاربران که خود را «بنده‌خدا» معرفی کرده، گفته است: «با توجه به توانایی مالی تقریبا مناسب، بنده حاضرم سرپرستی یکی از این کودکان را به عهده بگیرم...! اینها گناهی ندارند و همه معصوم و مظلوم هستند.»
علی. ج نوشته است: «اگر این خبر تو انگلیس بود، اسماعیل فلاح بغض می‌کرد، اگه تو ایتالیا بود، معصومی‌نژاد سکته می‌کرد، اگه تو آمریکا بود، غرقی غش می‌کرد اما تو ایران...»
مهراد به معضلات ناشی از حضور افراد بی‌خانمان در شهری همچون تهران اشاره کرده است: «زاغه‌نشين‌ها آسايش‌رو از مردم گرفتن، خيلى از اين افراد با گدايى‌كردن و كارهاى خلاف مزاحم مردم مي‌شن. نمي‌دونم چرا شهردارى با اين افراد برخورد نمي‌كنه بهتره اونهارو به زادگاهشون برگردونن، اينجورى هم براى خودشون خوبه و هم براى مردم.»
در تصاویر منتشر شده تحت گزارشی با عنوان «کودکان بی‌شناسنامه و زاغه‌نشین فرحزاد» در خبرآنلاین، وضع زندگی نامناسب، آلودگی‌های بهداشتی و اعتیاد در گوشه‌ای از محله فرحزاد تهران نمایش داده شده است. درست در نزدیکی این محل، محله سعادت‌آباد تهران واقع شده است. کاربری بدون ذکر نام خود آورده است: «يه كوچولو بري اونور مي‌توني از ويراژ خودرو‌هاي ميلياردي در سعادت‌آباد هم عكس تهيه كني.»

 


تعداد بازدید :  242