شماره ۳۹۴ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۹ مهر
صفحه را ببند
د‌یار

گوجه‌فرنگی خراسان  شمالی سرجالیز کیلویی533 تومان
این‌روزها درحالی فصل برداشت محصولات جالیزی در خراسان‌شمالی آغاز شده که نرخ پایین قیمت خرید این محصولات توسط دلالان، افزایش کرایه کامیون‌ها، کمبود صنایع‌تبدیلی و فرآوری و افزایش سطح زیرکشت سبب شده که این محصولات با قیمت پایین‌تری به فروش برسد.  
به‌گزارش ایسنا، این درحالی است که همه‌ساله در فصل برداشت این مشکلات وجود داشته است و مسئولان نیز هرگز برای رفع آن اقدامی نکرده‌اند.  
سامان، یکی از گوجه‌فرنگی‌کاران خراسان ‌شمالی با اشاره به این‌که در ‌سال جاری در سطح دو هکتار گوجه‌فرنگی کاشته است، گفت:  میزان برداشت این محصول 120 تن بوده است.  
وی با بیان این‌که 60 تا 100میلیون ریال برای کاشت گوجه‌فرنگی هزینه کرده است، افزود: اما درحال‌حاضر مجبور است گوجه‌فرنگی را با قیمت 3‌هزار و 100ریال به فروش برساند.  
سامان ادامه داد: اما قیمت گوجه‌فرنگی در بازار کیلویی 8‌ تا 10هزار ریال است.  وی اظهار کرد: همچنین کشاورزان مجبور هستند برای برداشت گوجه‌فرنگی به ازای هر کارگر روزانه 200هزار ریال را پرداخت کنند. یکی دیگر از کشاورزان در پاسخ به این سوال که آیا از کشت گوجه‌فرنگی با این قیمت پایین پشیمان نیستید، توضیح داد: راه دیگری جز کشت این محصول نداریم و غیر از این مجبور به کشت گیاهان دیگری همچون گندم هستیم که آنها نیز وابسته به آب است.  وی بیان کرد: با توجه به این‌که ابتدا گوجه‌فرنگی مناطق جنوب کشور، سپس گوجه‌فرنگی شمال به بازار می‌آید، این امر در کاهش قیمت گوجه‌فرنگی تولیدی دراین استان تاثیرگذار است.  وی تصریح کرد: پایین بودن قیمت خرید گوجه‌فرنگی از کشاورزان، ما را با مشکل مواجه کرده، به‌طوری‌که حتی با فروش این محصول، هزینه‌های صرف‌شده نیز به دست نیامده است.  
همچنین مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی با اشاره به این‌که سطح زیرکشت گوجه‌فرنگی در این استان 4هزار و 250 هکتار در‌سال جاری است، گفت: پیش‌بینی می‌شود 140هزار تن گوجه‌فرنگی از مزارع استان برداشت شود. مهدی ملکشی با ذکر این‌که هم‌اکنون دو کارخانه رب در این استان فعال و 4 کارخانه دیگر غیرفعال است، افزود: درمجموع 80هزار تن در استان مصرف می‌شود.  
وی با بیان این‌که مازاد تولید که باید برای آن بازاریابی صورت گیرد، 60هزار تن است، ادامه داد: در حال‌حاضر قیمت سر مزرعه برای حمل به کارخانجات رب 3350ریال، قیمت میادین تره‌بار ‌6500 تا 7000 ریال و قیمت خرده‌فروشی 11‌ تا 12‌هزار ریال است.  
ملکشی تصریح کرد: هزینه تمام‌شده هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی بدون احتساب سود کشاورز 4‌هزار ریال است و درحال‌حاضر کشاورز در هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی تولید شده کیلویی 650ریال زیان می‌بیند.  
وی  نبود کارخانه‌های صنایع تبدیلی برای خرید گوجه‌فرنگی را یکی از دلایل کاهش قیمت این محصول بیان کرد.  

تعطیلی بسیاری از واحدهای صنعتی البرز
رئیس اتاق بازرگانی استان البرز گفت: پرداخت نشدن بهره بالای بانکی توسط صاحبان صنایع، تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی را به دنبال داشته است.  
به‌گزارش ایسنا، حسین طوسی در جلسه بررسی مشکلات شهرک‌های صنعتی استان البرز که با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، اظهار کرد: بهره بالای بانکی بیشترین ضرر را به بنگاه‌های کوچک و متوسط اقتصادی زده است.  
وی تصریح کرد: نبود راه‌های دسترسی مناسب، امکانات زیرساختی همچون گاز و برق، رعایت نشدن مفاد قرارداد بین واحدهای صنعتی و شرکت خدماتی شهرک‌های صنعتی البرز، بهره‌های بانکی بالا، اخذ مالیات‌های سنگین و نبود تصفیه‌خانه فاضلاب از مهم‌ترین مشکلات تولیدکنندگان است.  
طوسی افزود: یکی از معضلات عمده شهرک‌های صنعتی البرز، نداشتن آمار دقیق تعداد واحدهای فعال، نیمه فعال و تعطیل‌ است که این مهم توزیع امکانات خدماتی را در بین واحدهای تولیدی با مشکل مواجه می‌سازد.  طوسی بیان کرد: درحال حاضر بسیاری از واحدهای تولیدی شهرک‌های صنعتی استان تعطیل شده یا با ظرفیت تولیدی بسیار پایین فعالیت می‌کنند. اگر بهره واحد تولیدی کمتر از 70‌درصد باشد، واحد به مرحله زیان‌دهی رسیده و فعالیت واحد دیگر نفع اقتصادی ندارد.  
رئیس اتاق بازرگانی استان البرز اضافه کرد: امروز صاحبان صنایع در چنین شرایط نامطلوبی و با امید به حل مشکلات، دست از فعالیت برنداشته و همچنان به تولید مشغول هستند، لذا دولت باید فکری به حال آنان کند و با ایجاد شرایط مناسب‌تر، انگیزه‌ تولید را افزایش دهد. 


تعداد بازدید :  266