شماره ۹۸۸ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۸ آبان
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

نخستین سفر ظریف به لبنان برای دیدار با مقامات عالیرتبه این کشور
شهروند| محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات عالیرتبه لبنان روز گذشته تهران را به مقصد بیروت ترک کرد.
سفر ظریف به بیروت در حالی انجام می‌شود که طی هفته گذشته سرانجام گروه‌های سیاسی در لبنان بر سر تعیین رئیس‌جمهوری به اجماع رسیدند و میشل عون به‌عنوان رئیس‌جمهوری این کشور انتخاب شد. عون دو روز پس از انتخابش، سعد حریری از جریان المستقبل را مسئول تشکیل دولت جدید لبنان کرد.  
اگر چه سعد حریری از چهره‌های نزدیک به عربستان‌سعودی است، اما به نظر می‌رسد که ایران و جریان‌های نزدیک به ایران در لبنان، نظیر حزب‌الله، چندان مشکلی با نخست‌وزیری سعد حریری ندارند. در واقع به نظر می‌رسد که این جریان‌ها حفظ وضع موجود پرتنش لبنان را بسیار مضرتر از روی کاری‌آمدن دولتی می‌دانند که نخست وزیرش سعد حریری باشد.  
خبرها حاکی است که دیدار با مقامات عالیرتبه و شخصیت‌های برجسته لبنان و همچنین رایزنی‌‌های دوجانبه و چگونگی گسترش همکاری‌‌های دو کشور در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی در دوران جدید و رایزنی درباره تحولات منطقه، موضوع سوریه و همکاری‌های بین‌المللی از اهداف سفر محمدجواد ظریف به بیروت است. این سومین سفر ظریف به لبنان در جایگاه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دولت یازدهم است. سفر وزیرخارجه به لبنان یک روزه است و پس از آن دور دوم سفر اروپای شرقی وزیر امورخارجه آغاز می‌شود و به سه کشور رومانی، اسلواکی و چک سفر خواهد کرد. در این سفر یک هیأت بلند پایه تجاری و اقتصادی ظریف را همراهی می‌کنند.  وزیر امورخارجه ایران بعد از انتخاب ژنرال عون به‌عنوان رئیس‌جمهوری لبنان در حساب توييتری خود نوشت: به همه لبنانی‌ها برای انتخاب رئیس‌جمهوری «عون» تبریک می‌گویم. وی در ادامه تبریک به ملت لبنان در حساب تويیتری خود افزود: ثبات و پیشرفت برای لبنانی‌ها زمانی حاصل می‌شود که مردم خود برای کشورشان تصمیم‌گیری کنند». ژنرال عون دوشنبه گذشته با کسب 83 رأی از میان 127 رأی نمایندگان پارلمان به‌عنوان سیزدهمین رئیس‌جمهوری لبنان انتخاب شد و بعد از ادای سوگند بلافاصله کار خود را با رایزنی با نمایندگان و فراکسیون‌های پارلمانی برای انتخاب نخست‌وزیر و تشکیل دولت جدید شروع کرد.  سخنگوی وزارت امورخارجه درباره سفر ظریف به لبنان گفته است: «با توجه به این‌که یک هیأت تجاری در این سفر وزیر امورخارجه را همراهی می‌کنند در کنار گفت‌وگوهای سیاسی درباره توسعه گسترش روابط اقتصادی بحث و تبادل‌نظر خواهد شد. بهرام قاسمی افزود: عمدتا روابط ما با لبنان یک روابط حسنه است و گفت‌و‌گوهای مستمری درباره مسائل مختلف بین تهران و بیروت شکل گرفته است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه:  هر دولتی در آمریکا بر سر کار آید باید تعهدات برجام را اجرا کند
سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا در روز سه‌شنبه به تعهدات آمریکایی‌ها در برجام اشاره کرد و گفت: هر دولتی در آمریکا بر سر کار می‌آید باید این تعهدات را اجرا کند و نمی‌تواند زیر پا بگذارد و در این‌خصوص نگران نیستیم و معتقدیم هر کسی که در کاخ سفید مسئولیت را برعهده می‌گیرد باید به تعهدات دولت پیشین خود متعهد باقی بماند و آن را اجرا کند و هیچ فردی نمی‌تواند در آمریکا انتخاب شود و تعهداتی که آمریکا در برجام دارد را نادیده بگیرد. وی با بیان این‌که تعیین برنده در این انتخابات بستگی به انتخاب مردم این کشور دارد و باید دید مردم چه کسی را به‌عنوان رئیس‌جمهوری انتخاب می‌کنند، ادامه داد: ما انتظار زیادی نداریم که بعد از این انتخابات اتفاق خاصی در مورد ایران و نوع رابطه این کشور با ایران رخ دهد. وی ادامه داد: در سایر حوزه‌ها تعامل یا دیالوگ مشخصی با آمریکا نداشته و نخواهیم داشت تا وقتی که آمریکایی‌ها در وضع فعلی قرار دارند و در مورد نگاه خود و سیاست‌هایشان در مورد ایران تغییری ایجاد نکنند.

رایزنی فیصل مقداد و جابری‌انصاری درباره آخرین تحولات سوریه
فارس| قائم‌مقام وزیر امور خارجه سوریه دیروز با معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ایران دیدار کرد و درباره آخرین تحولات سوریه به رایزنی پرداخت. فیصل مقداد، قائم‌مقام وزیر امور خارجه سوریه که شب گذشته در رأس هیأتی و در پاسخ به دعوت حسین جابری‌انصاری، معاون عربی و آفریقای وزارت ‌خارجه ایران وارد تهران شد، پیش از ظهر دیروز با جابری‌انصاری دیدار و گفت‌وگو کرد. سفر فیصل مقداد به تهران به منظور برگزاری نشست کمیته سیاسی مشترک که در سفر اخیر جابری انصاری به دمشق مورد توافق قرار گرفت، انجام شده است. وی همچنین با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. روابط دوجانبه، آخرین تحولات بحران سوریه در زمینه‌های سیاسی و نظامی، نشست سه‌جانبه در مسکو و تأکید بر لزوم تداوم نشست‌های رایزنی و اوضاع حلب ازجمله محورهای این دیدار بود. 


تعداد بازدید :  117