شماره ۹۸۸ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۸ آبان
صفحه را ببند
اخبار جهان

سرلشکر فیروزآبادی: نقشه عملیات جنگنده‌های روسی از نوژه را بعد از عملیات به رئیس‌جمهوری می‌دادیم
رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح در گفت‌وگویی با خبرگزاری تسنیم با اشاره به حضور جنگنده‌های روسی در پایگاه نوژه همدان، از عملیات این جنگنده‌ها با عنوان عملیات‌های سری یاد کرده و گفت: «این‌که کسی بداند این هواپیماها  از کجا آمدند و به کجا رفتند، هیچ ‌کس جز نیروهای مسلح که مسیر را تعیین و کنترل کردند، نمی‌داند. برای شخص رئیس‌جمهوری هم نقشه عملیات‌ها را بعد از انجام عملیات‌ها می‌فرستادیم».
 سرلشکر فیروزآبادی با تأکید براینکه «گفته شد ایران یک پایگاه نظامی هوایی دراختیار روسیه قرار داده»، صددرصد دروغ است، گفت: «درجنگ علیه داعش ایران با روسیه شریک است و این یک واقعیت است. آنها (روسیه) نیروی هوایی ما درعملیات‌ها علیه داعش هستند. مستشاران ایرانی زمین را علیه داعش هدایت می‌کنند و روس‌ها هم آسمان را هدایت می‌کنند. براین اساس با توجه به هماهنگی‌های صورت‌گرفته مصوب شد که جنگنده‌های روسیه بیایند از روی مسیری که مشخص شده و- جالب هم است که بدانید هنوز هیچ‌ کس حتی در داخل هم نتوانستند آن مسیر را پیدا کنند- و بروند مراکز حساس داعش را بکوبند.»
فیروزآبادی با اشاره به مشکلات روس‌ها در انجام عملیات سوختگیری جنگنده‌هایشان گفت: «آنها (روسیه) یک مشکل داشتند و آن این بود که هواپیماهای آنها باید یک جایی سوختگیری می‌کردند، چون مسیر که مستقیم نبود، مسیر طولانی برای انجام عملیات غافلگیرانه باید طی می‌کردند، چراکه درغیر این صورت انواع اقسام ماهواره‌ها و سیستم‌های مخابراتی ممکن بود عملیات را کشف و داعش را مطلع کنند. ما به روس‌ها گفتیم، مسیر هواپیماهای شما را که وقتی وارد ایران می‌شود، ما مشخص می‌کنیم. از طرفی نیز نیروی هوایی ارتش ایران به محض ورود، هواپیماهای شما را اسکورت می‌کند و در یک پایگاهی می‌نشاند تا سوخت‌گیری کنید.» فیروزآبادی تأکید کرد که در انجام این عملیات‌ها از آسمان ایران هیچ شلیکی به سمت داعش انجام نشده است و گفت: «اصلا معنی ندارد که از آسمان ایران بخواهند «رقه» را بزنند. اینها حاشیه‌سازی بود؛ و آن هم ازسوی رسانه‌های آمریکایی مطرح شد؛ چراکه برای آمریکا افت داشت که ندانند چه شد. روسیه با این حجم سنگین داعش را بمباران کرد و واقعا غافلگیر شدند. برای همین هم آمدند و جوسازی کردند و گفتند که آمدند از روی آسمان ایران داعش را زدند و به همین دلیل ما آنها را ندیدیم! این حرف‌ها برای توجیه ضعف سیستم اطلاعاتی خودشان بود. علاوه بر آن نیز روسیه هم مدرن است و می‌داند چه کار می‌کند. فیروزآبادی حضور روس‌ها درپایگاه نوژه را برای ایران مفید دانسته و گفت: «ازطرفی دیگر آمدن روس‌ها برای ما نیز چند فایده داشت. اولا داعش با این کار سرکوب می‌شد و به نوعی انفعال داعش هم با همین سلسله عملیات‌های روسیه آن هم با همکاری ایران رخ داد. علاوه بر آن نیز، روسیه با این اقدام ما تشویق به شرکت درجنگ علیه داعش هم می‌شد، چون تا قبل از آن خیلی تمایل جدی نداشت. همچنین برای نیروی هوایی ایران هم خوب بود که خیلی آثار آموزشی و رزمایشی برای ما داشت. جنگنده‌ها و نحوه کار آنان را دیدند.» رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح همچنین درخصوص مسائل قانونی مربوط به حضور روس‌ها در نوژه گفت: «به هرحال در اصول نظامی این‌گونه نیست که هرکسی می‌تواند بیایید و رد بشود، بلکه باید چهار چشمی او را پایید. به لحاظ قانون اساسی و مقررات هیچ مشکلی نداشت و همه مسیرهای تصویبش هم انجام شده بود».

ابوبکربغدادی از موصل گریخت
ایرنا| سرویس اطلاع‌رسانی نیروهای مسلح عراق روز گذشته از فرار ابوبکر البغدادی، رهبر داعش از موصل خبر داد. این سرویس اعلام کرد كه منابع اطلاعاتی فرار البغدادی به همراه 150 خانواده دیگر را که به‌عنوان سپر انساني با خود همراه کرده، تأیید کردند.  پیش از این برخی منابع اعلام کرده بودند که البغدادی ممکن است با استفاده از یک رشته تونل‌های زیرزمینی که نیروهای عراقی کشف کردند، از موصل گریخته باشد.  این در حالی است که طبق برخی گزارش‌ها، از زمان آغاز عملیات آزادسازی موصل سرکرده داعش در این شهر گرفتار شده‌ بود. در ادامه عملیات ارتش عراق در موصل روز گذشته منابع نظامی عراقی از آزادی کامل شهر بعشیقه در شمال شرق موصل از سوی نیروهای پیشمرگه کرد خبر دادند.  این منابع افزودند: نیروهای پیشمرگه کرد که از بامداد دوشنبه عملیات بازپس‌گیری شهر بعشیقه در 20 کیلومتری شمال شرق شهر موصل را آغاز کرده بودند، این شهر را آزاد کردند. منابع امنیتی در نیروهای پیشمرگه کرد اعلام کردند که این نیروها با کمک پوشش هوایی از سه محور، ورود به داخل بخش بعشیقه را از بامداد امروز آغاز کرده‌اند.
تلویزیون دولتی عراق نیز گفت که بازپس‌گیری بخش بعشیقه از سوی نیروهای پیشمرگه کرد با هماهنگی فرماندهی مشترک عملیات آزادی‌سازی موصل و نیروهای ارتش عراق صورت گرفته است.


تعداد بازدید :  129